Abia lansate, licitațiile pentru ultimele trei contracte de pe A8 au și fost contestate

joi, 12 iunie 2025, 04:00
3 MIN
 Abia lansate, licitațiile pentru ultimele trei contracte de pe A8 au și fost contestate

Firma contestatoare a reclamat același lucru la toate cele trei loturi de la Lețcani la Prut: unul dintre criteriile de evaluare a ofertelor.

Anunțurile de licitație pentru ultimele trei tronsoane al Autostrăzii Unirii, între Lețcani și podul în construcție peste Prut, au fost afișate la sfârșitul lunii mai pe platforma electronică de achiziții publice. La nici două săptămâni, au apărut și contestațiile – în fapt aceeași pentru fiecare lot.

Contestațiile au fost formulate „împotriva întregii documentații de atribuire”, precizează autorul lor, care solicită „obligarea autorității contractante la adoptarea de măsuri de remediere în sensul modificării criteriilor de atribuire prin eliminarea/ diminuarea factorului de evaluare «Metodologia de realizare a contractului și planificarea resurselor tehnice și umane în corelare cu specificul și complexitatea activităților», factor de evaluare ce are o pondere de 16 la sută, precum și obligarea autorității contractante la stabilirea unui alt factor de evaluare care să poată fi analizat în mod obiectiv”.

În toate contestațiile e vorba de înțelegere

Firma contestatoare arată că metodologia respectivă urmează să arate o înțelegere foarte bună/ bună sau limitată a activităților stabilite în cerințele Companiei Naționale de Investiții Rutiere. Pentru obținerea celor 16 puncte, ofertantul trebuie să vină cu mai multe detalii, de la dimensiunea personalului și a specialităților acestuia, până la transport prietenos cu mediul, respectiv cu trenul sau cu autovehicule electrice. O calificare redusă aduce doar 12, respectiv 9 puncte.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Autorul contestației arată că „există o lipsă de corelare între documentele achiziției” care „nu fac altceva decât să creeze confuzie în percepția persoanelor interesate să depună ofertă de participare la procedură. Autoritatea contractantă „nu are dreptul să utilizeze factori de evaluare care să conducă la o libertate de apreciere nelimitată”, ci criterii care „să asigure o concurență reală între operatorii economici” și pentru care să poată fi făcută „verificarea efectivă a infirmațiilor furnizate de către ofertanți”. „Foarte buna înțelegere, buna înțelegere și înțelegerea limitată nu reprezintă algoritmi obiectivi”, subliniază autorul documentelor depuse la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.

Licitațiile nu au fost suspendate

Sunt vizate procedurile de licitație pentru Lețcani – DN 24, (17,7 km, 5,3-6,25 miliarde de lei estimat), DN 24 – nod Golăiești (12,7 km, 4,1-4,8 miliarde de lei) și Golăiești-pod Prut (2,77 km, 268-316 milioane de lei). Cel puțin până ieri, procedurile nu fuseseră suspendate.

Ultimul segment, cel mai scurt, are și cea mai scurtă perioadă de înscriere a ofertelor, 28 iulie, în vreme ce la tronsonul din mijloc se pot depune oferte până la 1 septembrie. Pentru primul segment, cel de la Lețcani la DN 24, perioada de ofertare se încheie pe 25 august.

Amintim că celelalte două loturi ale A8 din județul Iași sunt în etapa evaluării ofertelor (Moțca-Tg. Frumos), respectiv în cea a depunerii intențiilor de participare (Tg. Frumos-Lețcani). Ambele au fost la rândul lor contestate, dar reclamațiile au fost respinse. Totuși, CNIR a anunțat că acționează în justiție firma care a atacat procedura pe lotul Moțca-Tg. Frumos, firmă care nu a depus garanția cerută de lege. Procedura a fost întârziată cu trei săptămâni, CNIR solicitând despăgubiri de 200 de mii de lei pentru acest decalaj.

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii