Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Această elevă a aruncat în aer miturile din învăţământ. A luat doar note de 10 fără nicio meditaţie

GALERIE
zecista bac raluca tiron2
  • zecista bac raluca tiron2
- +

Raluca-Teodora Tiron, de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu“ din Iaşi, „zecistă“ la proaspăt-terminatul examen de bacalaureat, a dărâmat un mit al învăţământului preuniversitar din România, un mit întreţinut atât de părinţi, cât şi de elevi sau profesori: a luat zece la toate probele bac-ului fără să facă nici o oră de meditaţie.

Tânăra, fostă voleibalistă de performanţă, dar şi şefă de promoţie, şi provenind dintr-o familie relativ modestă financiar, spune că nu vede în asta ceva special, fiind datoria fiecărui elev de a învăţa şi de a prinde cât mai multe lucruri încă din clasă.

„De mică am participat la concursuri de matematică, la limba română şi am fost la olimpiade. Profesorii ne-au încurajat mereu să învăţăm, iar eu am învăţat mereu bine, fără să îmi fie greu, rămânându-mi timp să fac şi alte activităţi în afara orelor şi temelor, încă din gimnaziu“, ne povesteşte Raluca-Teodora Tiron, proaspătă zecistă a bacalaureatului. Aceasta a fost din gimnaziu membră a echipei de volei CSS Unirea din Iaşi, practicând sportul de performanţă până în primul semestru din clasa a X-a, moment în care părinţii au hotărât să o sfătuiască să renunţe la volei pentru a se putea apleca mai mult către carte

. „Nu aveam mult timp să învăţ, veneam de la şcoală, mâncam, şi mergeam la antrenamentele care începeau la 3 şi jumătate. În gimnaziu era mai uşor, dar la liceu nu mai aveam timp. Atunci au decis părinţii mei să mă scoată de la volei; spuneau că mă va afecta şi că mai bine renunţ acum. A fost greu la început, după atâta muncă şi amintiri, să renunţ... Mi-am dat seama însă mai târziu că a fost bine“, crede Raluca. Aceasta le-a şi mulţumit părinţilor, un an mai târziu, când a ajuns să participe în fazele superioare ale olimpiadei de biologie, unde susţine că nu ar fi putut ajunge dacă nu ar fi renunţat la volei.

„Nu are rost ca părinţii să cheltuiască bani“

În ceea ce priveşte liceul, Raluca povesteşte că nu ar fi avut timp de meditaţii nici dacă ar fi vrut. La matematică, în pregătirea examenului de bacalaureat, profesoara le dădea să rezolve de pe o zi pe alta câte zece variante, lucru care îi mânca măcar patru sau cinci ore. De abia şi-a găsit timp să strecoare câteva ore pentru studiul la probele de admitere la Facultatea de Medicină de la UMF Iaşi, unde vrea să candideze.

Apoi, spune ea, s-a gândit şi la aspectul financiar. Raluca susţine că nu ar fi vrut ca părinţii ei să dea bani grei pentru ca ea să înveţe pentru examene, când putea face lucrul acesta la liceu şi de una singură. „M-am gândit, desigur, şi la partea financiară. Eu provin dintr-o familie mai modestă, nu stăm atât de bine cu banii, şi am zis că nu are rost să cheltuiască părinţii mei. Mai bine să îmi dea mie banii să fac orice altceva cu ei decât să îi dau pe pregătiri. Ştiu că acestea costă enorm, am mulţi colegi care dau bani pe pregătiri, dar cred că ţine mai mult de siguranţa părinţilor: ei ştiu astfel că se duc copiii acolo şi învaţă“, spune Raluca. Aceasta crede că, într-un final, a fost şi problema de încredere, iar părinţii au ales să aibă încredere în ea şi nu au insistat să urmeze pregătire suplimentară.

Meditaţiile aduc 6.000 de lei pe lună unui profesor căutat

De altfel, meditaţiile şi pregătirile par a fi, în Iaşi, mai mult o dorinţă a părinţilor decât a elevilor, în ceea ce îi priveşte pe elevii studioşi. Pentru profesori însă poate fi şi o afacere. Din informaţiile obţinute de la părinţii care au ales să plătească cursuri de meditaţii pentru bacalaureat, consultaţi de către „Ziarul de Iaşi“, tariful pentru o oră de pregătire la „bac“ este, pentru limba română, cuprins între 50 şi 100 de lei, în funcţie şi de profesor.

Aceleaşi persoane ne-au povestit că cele mai multe cadre didactice lucrează concomitent cu doi sau trei elevi, pregătirea standard pentru bacalaureat fiind de trei luni înainte de examinare. Dacă un astfel de profesor are cinci întâlniri pe săptămână, cu câte trei elevi odată, va câştiga între 750 şi 1.500 de lei pe săptămână, 3.000 şi 6.000 de lei pe lună, sumă care s-ar adăuga unui salariu cuprins între 1.500 şi 2.000 de lei, vorbind despre profesorii cu vechime, căutaţi primii de către părinţi şi elevi. Aceştia pot ajunge, practic, să câştige de la 4.500 la 8.000 de lei în lunile premergătoare examenului de bacalaureat.

„Merită să faci sacrificii financiare pentru copil“

„Da, am plătit meditaţii, şi pot să vă spun că m-au costat câteva zeci de milioane de lei. Am făcut un sacrificiu, dar cred că a meritat: copilul meu a luat aproape 9 la bacalaureat. Învăţa bine, cam media asta o avea şi la clasă, dar am zis că nu trebuie să risc“, ne spune mama unei eleve de la Colegiul Naţional. Alţii însă se pare că ar fi vrut să facă meditaţii, dar nu şi le-au permis.

„Aş fi vrut ca fiica mea să facă meditaţie, pentru că i-ar fi pus la punct chestiile importante pe care trebuia să le aibă în vedere. La istorie, spre exemplu, mi-ar fi plăcut să fie cineva care să îi spună pe ce să se concentreze, pentru că era prea multă materie şi nu ştia ce era important să reţină. Măcar o lună de pregătire dacă făcea, profesorul putea să îi pună la punct ce era important de reţinut“, ne-a declarat Mihaela R., mama unei eleve care a terminat Colegiul Naţional. Aceasta însă susţine că fata ei nu a vrut să ia meditaţii, dar în ultima lună înainte de examene a clacat, şi atunci, poate, ar fi fost dispusă, dar „nu te ia nimeni la bacalaureat cu o lună înainte de examen. Şi mai contează şi sacrificiul financiar. Dacă vrei să fie copilul fericit că a luat nota mare, merită să faci sacrificii, eu aşa spun“, explică femeia.

Într-o situaţie similară s-a simţit şi Dana Lupoaie, mama lui Vlad Lupoaie, elev de la Colegiul „Emil Racoviţă“, care a luat 10 la română, 10 la informatică şi 9.55 la matematică, fără să fi făcut vreo oră de meditaţii. „Dacă faci sau nu meditaţii, depinde şi de liceul la care este copilul şi de cât de buni sunt profesorii de acolo. Vlad nu a făcut deloc, nicio oră, dar a fost decizia sa. Pentru siguranţă, eu am fost tentată, şi am insistat, ştiam că majoritatea colegilor lui fac asta. Nu este neapărat o modă, dar cred că ar fi fost utilă, ca să îl mai organizeze puţin. Însă, până la urmă, a fost decizia lui“, a explicat Dana Lupoaie.

Şefa ISJ: Se iau meditaţii chiar şi pentru olimpiade

Şefa ISJ Iaşi, Camelia Gavrilă, care este şi profesor de limba română, crede că „meditaţiile au devenit o realitate constantă a şcolii româneşti“. În ceea ce priveşte importanţa orelor de meditaţie, prof.dr. Camelia Gavrilă consideră că, bune sau rele, acestea au devenit o „realitateÞ. În opinia şefei ISJ, acestea apar atât din necesitate, pentru elevii care nu reuşesc să aprofundeze în timpul programului normal de şcoală, cât şi din dorinţa profesorilor de a lucra individual cu elevii, nu în „complexitatea unei clase de 30 de persoane“. „Ele apar şi ca o dorinţă a părinţilor de atingere a performanţei. Se iau ore pentru olimpiade, când părinţii văd potenţial în copiii lor şi îşi dau seama că au nevoie de un antrenor foarte bun ca să ia rezultatele dorite, apoi se consideră că un examen poate fi luat cu succes dacă există un îndrumător în învăţare.“, a declarat prof.dr. Camelia Gavrilă.

Aceasta spune că ideea care se perpetuează, cum că poţi lua examenul doar dacă iei şi meditaţii, este un mit şi ar fi valabilă doar pentru elevii care nu au fost consecvenţi şi se trezesc în clasa a XII-a că trebuie să recupereze materia pe care nu au stăpânit-o în tot liceul. „Dar, în cazul elevilor studioşi, care au în interiorul clasei un mediu competiţional care păstrează o tensiune intelectuală, cu inteligenţă nativă, putere de muncă şi seriozitate, se pot obţine rezultate foarte bune şi fără meditaţii“, a conchis prof.dr. Camelia Gavrilă. Iar exemplul Ralucăi îi întăreşte din plin spusele.
 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri