mineralia
Impact FM regional

miercuri, 29.06.2022

Acestă gaură neagră fotografiată în premieră a adus 3 milioane de dolari celor care au descoperit-o

gaura neagra
  • gaura neagra

Echipa de cercetători care a realizat prima imagine a unei găuri negre, publicată în aprilie anul acesta, a primit un premiu în valoare de 3 milioane de dolari din partea Fundaţiei Breakthrough, sponsorizată de miliardari precum Mark Zuckerberg şi Yuri Milner, potrivit The Guardian, citat de Mediafax.

Imaginea găurii negre din galaxia M87 a fost dată publicităţii pe 10 aprilie. Gaura neagră, descrisă de astronomi drept "un monstru", are un diametru de aproximativ 40 de miliarde de kilometri - de trei milioane de ori mai mare decât al Pământului - şi este situată la o distanţă de 500 de milioane de ani lumină.

Imaginea a fost realizată cu ajutorul unei reţele de opt telescoape situate pe patru continente, Event Horizon Telescope, de o echipă formată din 347 de cercetători.

Fiecare dintre aceştia va primi astfel un cec în valoare de 8.600 de dolari din partea Fundaţiei Breakthrough.

Detaliile despre respectiva imagine, o premieră în astronomie, au fost publicate în aprilie în Astrophysical Journal Letters, iar profesorul Heino Falcke, de la Universitatea Radboud din Olanda, care a propus acest experiment, a declarat la momentul respectiv pentru BBC News că această gaură neagră a fost descoperită într-o galaxie numită M87.

"Ceea ce vedem este mai mare decât tot Sistemul nostru Solar", a explicat acesta. "Are o masă de 6,5 miliarde de ori mai mare decât a Soarelui şi este una dintre cele mai mari găuri negre despre care credem că există. Este un monstru absolut, campionul de categorie grea în rândul găurilor negre din Univers", a mai spus acesta.

Imaginea arată "un inel de foc" foarte strălucitor, după cum a descris-o Falcke, înconjurând o gaură neagră perfect circulară.

G7 reîncărcat

Lucian DÎRDALA

G7 reîncărcat

În sine, ideea ca G7 să devină un centru de coordonare spune multe despre aşteptările liderilor occidentali în privinţa următorilor ani: competiţie strategică acerbă, punctată de riscuri militare. Ar fi un mediu în care această structură de cooperare între „Cei Şapte” şi-ar putea dovedi utilitate, după spulberarea optimismului legat de globalizare şi noua concordie între democraţii şi dictaturi.

„Războiul sfânt” al rasei

Florin CÎNTIC

„Războiul sfânt” al rasei

Astăzi, 29 iunie, la ora 14.30, la Ateneul Naţional din Tătăraşi, Marius Turda, istoric şi universitar de clasă internaţională, profesor la Universitatea Oxford Brooks, lansează ediţia românească a unei cărţi esenţiale pentru înţelegerea ideilor şi politicilor consacrate rasei şi eugenismului în Ungaria secolulului XX. Evenimentul cuprinde şi vernisajul unei expoziţii itinerante, care va rămâne o lună pe simezele Ateneului, şi care merită şi ea a fi urmărită.

The Show must go on!

Radu PĂRPĂUȚĂ

The Show must go on!

Fraţilor şi surorilor, merită să vorbim puţin despre pandemia consensuală şi dementocratică planetară. Ce-i drept, acum se stinge uşor, dar nimic nu ne face să credem că nu mai poate reapărea: din nou sau sub alte forme, mai atroce, iar „măsurili” tot mai erect comunistoide, de ar rânji cu gura până la urechi Ceaşcă de ar mai trăi: „V-am zis eu că măsurili trebui luate”.

Bill Evans - un romantic al avangardei

Alex VASILIU

Bill Evans - un romantic al avangardei

La sfârşitul lunii februarie 1957 era publicat în America de Nord albumul discografic New Jazz Conceptions - momentul impunerii lui Bill Evans printre cei mai inovatori, mai influenţi muzicieni din istoria acestui tip de artă. Raportul inovaţie - influenţă a fost rar stabilit în jazz-ul modern, însă Bill Evans poate fi considerat un caz fericit, mai ales că a rămas în istorie cu preafrumoasa, cuprinzătoarea formulă un romantic al avangardei.

Cum a stat şăful cel mare pân’ la ziuă-n club, dând peste cap programul?

Pentru că ieri am auzit că a ieşit oleacă de tevatură prin politichia de Bahlui legat de ceea ce remarcam noi într-un pulsuleţ, am zis că musai să venim cu oarece precizări suplimentare pe astăzi, stimaţi telespectatori.

BAC