Pe lângă refacerea spațiului de servitute aeriană prin reducerea înălțimii unor case din Aroneanu, va fi modernizat sistemul de balizaj și cel de ghidare instrumentală a aterizării.
Luminile sistemului de balizaj al Aeroportului Iași vor străluci mai eficient după ce consilierii județeni au fost de acord cu introducerea pe lista de investiții a unui nou proiect. Este vorba de un upgrade la pachet cu eficientizarea energetică a balizajului luminos încastrat și a iluminatului platformei de staționare a aeronavelor.
Investiția totală este estimată la 8 milioane euro. În prima etapă a proiectului, evaluată la 3,5 milioane euro (18,2 milioane de lei), va fi înlocuit sistemul de iluminat de la balizaj cu LED. „Astfel, vom îmbunătăți iluminarea pistei și vom reduce costurile cu energia electrică”, a explicat Romeo Vatră, directorul general al aerogării ieșene.
Pe de altă parte, așa cum am mai relatat, Aeroportul Iași a primit aprobarea Consiliului Județean să achiziționeze servicii juridice pentru restabilirea spațiului de servitute aeriană. Este vorba de șapte clădiri de pe Dealul Aroneanu, în capătul de nord-vest al pistei, care depășesc nivelul de înălțime admis cu până la 4 metri. Din acest motiv, aeroportul a fost retrogradat la categoria de precizie CAT I, în care piloții au nevoie de limite de vizibilitate mai mari ca să aterizeze. „Nu se pune în pericol buna funcționare, este foarte important de spus acest lucru”, dar diferențele se vor vedea pe timp de ceață.
Noul balizaj al pistei va îmbunătăți în mică măsură condițiile de aterizare, dar importantă e rezolvarea condițiilor de înălțime a celor șapte imobile din Aroneanu care depășesc limita impusă de Autoritatea Aeronautică Civilă. Este singura soluție pentru obținerea categoriei CAT II, a subliniat directorul Aeroportului Iași.
Romeo Vatră a adăugat că există un proiect de investiție de făcut de ROMATSA de schimbare a sistemului ILS (de ghidare a aterizării, Instrumental Landing System) care va permite obținerea categoriei CAT III – necesară, de exemplu, pentru aterizarea pe pilot automat. În prezent, Aeroporturile „Traian Vuia” din Timișoara și „Henri Coandă” din București dețin această clasă de precizie.
Publicitate și alte recomandări video