Afacerea Autobuzul: intre succes si esec

miercuri, 03 octombrie 2007, 19:58
3 MIN
 Afacerea Autobuzul: intre succes si esec

Despre noi, batrinii, spunea pe vremuri un slogan al propagandei de partid ceva de genul: "crestem odata cu tara". Era si un cintec, expirat intre timp, care marca dead-line-ul povestii: "Noi in anul 2000". Astazi, copiii si/sau nepotii nostri cresc dupa alte ritmuri. Daca ar fi sa ne luam dupa parcurile de joaca din oras, cei mici cresc din patru in patru ani. Intervalul este dat de campaniile electorale pentru alegerile locale, evenimente cu repercusiuni fericite in viata copiilor, dar care insa nu tin mult. Dupa inchiderea sectiilor de votare, parcurile de joaca intra si ele in uitare.

De fapt, intreg orasul pare sa intre in lincezire – iar acest lucru e valabil pentru majoritatea localitatilor. Parca ar fi un facut: dupa incheierea campaniilor electorale, ciinii isi string covrigii din coada si isi vad de-ale lor. In ce priveste Iasul, nu numai ca au disparut covrigii, dar se aude ca s-au si scumpit. Orasul nu s-a schimbat, cu exceptia marelui santier deschis in centru si a investitiilor private mai ales in spatii de locuit si birouri ori supermarketuri. E drept ca si asta face parte din dezvoltare, insa infrastructura a ramas pe loc, serviciile comunitare stirnesc la fel de multe nemultumiri, iar perspectivele intirzie sa se iveasca la orizont.

Cind actualul primar a preluat friiele Iasului, multi se asteptau sa impovareze orasul cu datorii iar banii sa-i investeasca in lipsurile cotidiene. Autobuzele MAZ au fost inceputul, dar lucrurile s-au oprit aici. Bunele intentii s-au devalorizat pe masura ce timpul s-a scurs si oamenii – desi chestionati asupra prioritatilor orasului – nu au mai vazut de mult timp un proiect finalizat.

Cu autobuze ucrainene a inceput mandatul primarului si tot cu ele tinde sa se incheie. Doua licitatii cu cintec. Bucurestiul, oras de zece ori mai mare decit Iasul, tocmai si-a luat 500 de autobuze Mercedes. Nu sint primele in Capitala si nici in tara – si Timisoara are astfel de mijloace de transport, e drept, pe curse speciale de viteza, unde toata lumea plateste 1,50 lei calatoria. Poate daca nu Mercedesuri – care, de regula, sint masini mari, atunci altele, mai mici, ar fi mai nimerite pentru strazile iesene strimtate de masinile parcate aiurea.

Autobuze englezesti au fost preferate de administratia locala a Brailei, de exemplu, desi strazile acestui oras sint mai largi si, implicit, circulatia e mai fluida decit la noi. De ce nu se iau in considerare in caietul de sarcini si conditiile de trafic din Iasi – e greu de inteles.

Este logic ca, atita vreme cit nu va investi nimeni in parcari, pina cind nu se vor realiza soseaua de centura si alte lucrari de infrastructura menite sa aeriseasca traficul rutier, transportul public de calatori va fi in continuare frinat, suferinta ignorata acum si de licitatia care se pregateste pentru achizitionarea a 50 de noi autobuze. Daca si aceste autovehicule vor fi luate doar ca sa fie luate, inseamna ca intr-adevar traim ca intr-un sat fara ciini. Iar de covrigii electorali din coada nici nu mai poate fi vorba.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii