Ajustarea accesoriilor fiscale
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

Ajustarea accesoriilor fiscale

GALERIE
Bostan Ionel_Foto
  • Bostan Ionel_Foto
- +

Dezideratul sporirii performanţei colectării veniturilor bugetare a făcut ca Executivul să revadă recent unele măsuri de constrângere pentru conformare la plata obligaţiilor fiscale. În acest sens s-a umblat la sistemul penalizărilor şi dobânzilor pretinse în atare împrejurări.

 

 Aşa cum se cunoaşte, de regulă, în cazul plăţilor întârziate către bugetele publice, penalizările servesc la descurajarea neconformării. În acelaşi context, dobânda este destinată a servi protejării valorii reale a plăţilor reprezentând impozite şi taxe datorate bugetului general consolidat. Pentru acest motiv, dreptul fiscal stabileşte penalităţile şi dobânzile ca două instrumente separate. În practică, nivelul dobânzii trebuie să fie peste rata dobânzii creditelor acordate de instituţiile financiare. Aceasta pentru a descuraja contribuabilii să utilizeze arieratele ca sursă de finanţare a activităţilor lor. Penalităţile de întârziere se constituie în sancţiune pentru neplata la scadenţă, calculată ca un procent la nivelul sumei neplătite. În mod logic, respectiva sancţiune creşte în raport cu valoarea sumei neplătite şi cu perioada de întârziere. Și până la apariţia Ordonanţei de Urgenţă (OUG) nr.50/2013, pentru neachitarea la termenul de scadenţă a obligaţiilor de plată se datora, după acest termen, dobânzi şi penalităţi de întârziere. Nivelul dobânzii era de 0,04% (14,6% pe an) şi se calcula pe fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv. Nivelul penalităţii de întârziere era în funcţie de perioada de întârziere. Dacă stingerea se realiza în primele 30 de zile de la scadenţă, nu se datora şi nu se calcula penalităţi de întârziere pentru obligaţiile fiscale principale stinse. O stingere realizată 31 şi 90 zile de la scadenţă, conducea la un nivel al penalităţii de întârziere de 5% din obligaţiile fiscale principale stinse. În situaţia în care stingerea se realiza după a 91-a zi de la scadenţă, nivelul penalităţii de întârziere era de 15% din obligaţiile fiscale principale rămase nestinse. Dacă un contribuabilul nu achita în termen de 90 de zile obligaţiile fiscale, datora dobânzi pentru fiecare zi de întârziere şi o penalitate de 15% din cuantumul obligaţiilor fiscale rămase nestinse. Dar să vedem ce aduce nou în această materie OUG nr. 50/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscale. În planul definiţiilor, Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată în M.Of. (Partea I), nr. 513 din 31 iulie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează semnificativ. Articolul 120, alineatul (1) capătă alt cuprins: „(1) Dobânzile reprezintă echivalentul prejudiciului creat titularului creanţei fiscale ca urmare a neachitării de către debitor a obligaţiilor de plată la scadenţă şi se calculează pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv.” Articolul 1201 se modifică şi el, stipulând că ”Penalităţile de întârziere reprezintă sancţiunea pentru neîndeplinirea obligaţiilor de plată la scadenţă şi se calculează pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv.” Altă precizare importantă: ”(3) Penalitatea de întârziere nu înlătură obligaţia de plată a dobânzilor.” Acum modalitatea de percepere a penalităţilor de întârziere are în vedere încurajarea conformării voluntare în ceea ce priveşte plata obligaţiilor fiscale. De aceea reglementează înlocuirea penalităţii fixe de 5% sau 15% cu o penalitate de 0,02% pe zi de întârziere (7,3% pe an). Să spunem că, până nu demult, devenise clar pentru oricine, fostul sistem (penalitatea de întârziere de 5% sau 15%) încuraja plata voluntară până la împlinirea termenului de 90 de zile de la scadenţă. După acest termen, contribuabilii nu mai erau motivaţi să achite impozitele şi taxele, deoarece penalitatea de întârziere era aceeaşi (15%). Însă, prin adoptarea OUG arătate, sistemul introdus vine să diferenţieze cuantumul penalităţii de întârziere tocmai în funcţie de zilele de întârziere.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Politica nu este o luptă între Bine şi Rău, ci una pentru putere şi resurse

Alexandru LĂZESCU

Politica nu este o luptă între Bine şi Rău, ci una pentru putere şi resurse

Deşi în plan emoţional sunt de înţeles dezamăgirile privind formarea noii alianţe de guvernare PNL-PSD şi comportamentul lui Iohannis, acestea sunt expresia unei viziuni idilice asupra politicii, fără nici o legătură cu realitatea.

Filmuletul zilei

opinii

Curcubeul experimental al lui Robert Şerban

Nichita DANILOV

Curcubeul experimental al lui Robert Şerban

Citit cap-coadă, poemul lui Robert Şerban e cât se poate de coerent. Imaginile se leagă între ele, ideile sunt duse până la capăt. Aproape nimic nu e lăsat la voia întâmplării. Şi faptul acesta e de-a dreptul fascinat. Oare de ce dadaiştii nu alegeau o temă? De ce scrisul lor e disparat, alcătuit din unghiuri, cercuri şi linii frânte ce par a nu avea prea multe puncte comune cu realitatea?? Hazardul poate fi provocat şi apelând la logică şi raţiune. La inspiraţie poetică.

Evenimente demografice - IV. Divorţialitatea

Ciprian IFTIMOAEI

Evenimente demografice - IV. Divorţialitatea

Articolul din această săptămână încheie seria dedicată evenimentelor demografice (natalitatea, mortalitatea, nupţialitatea şi divorţialitatea) analizate pe baza statisticilor oficiale, relevante la nivel naţional şi pentru judeţul Iaşi. În luna martie 2021 s-a înregistrat cel mai mare număr de divorţuri din perioada ianuarie 2020 - septembrie 2021: 2702 divorţuri, iar trendul a rămas constant, cu peste 2000 de separări de cupluri, până în iunie 2021.

Aydan Özoğuz sau diversificarea diversităţii

Michael ASTNER

Aydan Özoğuz sau diversificarea diversităţii

În loc de motto: Să luptăm pentru pace până nu mai rămâne piatră peste piatră!

pulspulspuls

Scenarii cu privire la desemnarea noului viceprimar din partea partidoiului la noi în târg

Scenarii cu privire la desemnarea noului viceprimar din partea partidoiului la noi în târg

Aventurile consilierului Balalaicu de la partidoiul ieşean, care caută un post bun pe la vreun minister, dar, desigur, s-ar mulţumi şi cu ceva pe plan local, dar care musai să producă caşcaval, aventuri pe care le-am povestit aici la gazetă exclusiv din dorinţa de a arăta cum merg lucrurile în politichia ieşeană, au stârnit un interes neaşteptat în rândul cititorilor noştri şi nu numai. 

Caricatura zilei

Moș Nicoale & Co

Editia PDF

Bancul zilei

- "Pentru o digestie buna beau bere. Daca nu am pofta de mâncare, beau vin alb. Daca am tensiunea scazuta, beau vin ros (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.