anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

sambata, 01.10.2022

Ajustarea accesoriilor fiscale

GALERIE
Bostan Ionel_Foto
  • Bostan Ionel_Foto
- +

Dezideratul sporirii performanţei colectării veniturilor bugetare a făcut ca Executivul să revadă recent unele măsuri de constrângere pentru conformare la plata obligaţiilor fiscale. În acest sens s-a umblat la sistemul penalizărilor şi dobânzilor pretinse în atare împrejurări.

 

 Aşa cum se cunoaşte, de regulă, în cazul plăţilor întârziate către bugetele publice, penalizările servesc la descurajarea neconformării. În acelaşi context, dobânda este destinată a servi protejării valorii reale a plăţilor reprezentând impozite şi taxe datorate bugetului general consolidat. Pentru acest motiv, dreptul fiscal stabileşte penalităţile şi dobânzile ca două instrumente separate. În practică, nivelul dobânzii trebuie să fie peste rata dobânzii creditelor acordate de instituţiile financiare. Aceasta pentru a descuraja contribuabilii să utilizeze arieratele ca sursă de finanţare a activităţilor lor. Penalităţile de întârziere se constituie în sancţiune pentru neplata la scadenţă, calculată ca un procent la nivelul sumei neplătite. În mod logic, respectiva sancţiune creşte în raport cu valoarea sumei neplătite şi cu perioada de întârziere. Și până la apariţia Ordonanţei de Urgenţă (OUG) nr.50/2013, pentru neachitarea la termenul de scadenţă a obligaţiilor de plată se datora, după acest termen, dobânzi şi penalităţi de întârziere. Nivelul dobânzii era de 0,04% (14,6% pe an) şi se calcula pe fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv. Nivelul penalităţii de întârziere era în funcţie de perioada de întârziere. Dacă stingerea se realiza în primele 30 de zile de la scadenţă, nu se datora şi nu se calcula penalităţi de întârziere pentru obligaţiile fiscale principale stinse. O stingere realizată 31 şi 90 zile de la scadenţă, conducea la un nivel al penalităţii de întârziere de 5% din obligaţiile fiscale principale stinse. În situaţia în care stingerea se realiza după a 91-a zi de la scadenţă, nivelul penalităţii de întârziere era de 15% din obligaţiile fiscale principale rămase nestinse. Dacă un contribuabilul nu achita în termen de 90 de zile obligaţiile fiscale, datora dobânzi pentru fiecare zi de întârziere şi o penalitate de 15% din cuantumul obligaţiilor fiscale rămase nestinse. Dar să vedem ce aduce nou în această materie OUG nr. 50/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscale. În planul definiţiilor, Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată în M.Of. (Partea I), nr. 513 din 31 iulie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează semnificativ. Articolul 120, alineatul (1) capătă alt cuprins: „(1) Dobânzile reprezintă echivalentul prejudiciului creat titularului creanţei fiscale ca urmare a neachitării de către debitor a obligaţiilor de plată la scadenţă şi se calculează pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv.” Articolul 1201 se modifică şi el, stipulând că ”Penalităţile de întârziere reprezintă sancţiunea pentru neîndeplinirea obligaţiilor de plată la scadenţă şi se calculează pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv.” Altă precizare importantă: ”(3) Penalitatea de întârziere nu înlătură obligaţia de plată a dobânzilor.” Acum modalitatea de percepere a penalităţilor de întârziere are în vedere încurajarea conformării voluntare în ceea ce priveşte plata obligaţiilor fiscale. De aceea reglementează înlocuirea penalităţii fixe de 5% sau 15% cu o penalitate de 0,02% pe zi de întârziere (7,3% pe an). Să spunem că, până nu demult, devenise clar pentru oricine, fostul sistem (penalitatea de întârziere de 5% sau 15%) încuraja plata voluntară până la împlinirea termenului de 90 de zile de la scadenţă. După acest termen, contribuabilii nu mai erau motivaţi să achite impozitele şi taxele, deoarece penalitatea de întârziere era aceeaşi (15%). Însă, prin adoptarea OUG arătate, sistemul introdus vine să diferenţieze cuantumul penalităţii de întârziere tocmai în funcţie de zilele de întârziere.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

De ce câştigă extrema dreaptă

Pavel LUCESCU

De ce câştigă extrema dreaptă

Tot mai mulţi din aşa-zisa lume civilizată strigă tot mai strident că vor o schimbare. Deocamdată nici ei nu ştiu cum şi către ce. Dar, ca de atâtea ori în istorie, se vor găsi mereu politicieni care vor ştii să călărească valul şi să ne vândă cu succes o nouă rundă de iluzii.

opinii

Cu ochii larg închişi

Alexandru CĂLINESCU

Cu ochii larg închişi

Unele evenimente din ultima vreme, mai ales aşa-zisele „referendumuri” organizate de ruşi în terioriile ocupate, m-au făcut să-mi reamintesc de un text pe care l-am publicat în urmă cu nouăsprezece ani. Îl reiau aici, în ideea că el va arăta, o dată în plus, că liderul de la Kremlin este, în tot ce face, de o nesmintită şi sinistră consecvenţă.

De la oraşul creativ, la cel al creatorilor (I)

George PLEȘU

De la oraşul creativ, la cel al creatorilor (I)

Săptămâna trecută a fost lansată, fără prea mare tam-tam mediatic, dar cu reacţii bune în online, platforma orasulcreatorilor.com. În spatele ei sunt oameni din echipa care a realizat logo-ul Iaşului, care de data aceasta au invitat pentru consultări mai largi o serie de tineri implicaţi în industriile creative locale, în timp ce site-ul era încă în perioada de teste.

Ego-grafii. Emil Brumaru (I)

Codrin Liviu CUȚITARU

Ego-grafii. Emil Brumaru (I)

Emil Brumaru era, în subsidiar, aidoma tuturor scriitorilor adevăraţi, fiinţa cea mai delicată cu putinţă - aproape fragilă, aş îndrăzni să observ - care-şi disimula, în identitatea (construită) de rebel al culturii, propriile temeri şi inhibiţii în faţa „infernului” din celălalt.

pulspulspuls

Aripa fără scrupule a partidoiului local tocmai dă atacul la un proiect de milioane de iepuroi!!

Aripa fără scrupule a partidoiului local tocmai dă atacul la un proiect de milioane de iepuroi!!

Iată, dacă mai era nevoie, stimaţi telespectatori, dovada că şi în politichie este valabilă vorba aia că aşchia nu sare departe de trunchi şi unde altundeva puteam vedea mai bine o asemenea confirmare decât în familia fostului deputat Rachetă Patriot, hahalera universitară care a făcut de râs oraşul în ţară şi nu numai cu iniţiativa legii privind pensiile speciale, dar mai ales prin nenumăratele declaraţii şovine, patriotarde şi pompoase de tip vadimist. 

Caricatura zilei

Zbor anulat

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.