Alegeri la Universitatea “Al. I. Cuza”: Prof. Tudor Luchian, despre încredere și performanță

luni, 05 februarie 2024, 11:39
4 MIN
 Alegeri la Universitatea “Al. I. Cuza”: Prof. Tudor Luchian, despre încredere și performanță

 “Ziarul de Iaşi” continuă seria dezbaterilor în contextul alegerilor academice din universităţile ieşene. Mai jos prezentăm un articol primit la redacţie de la prof.dr. Tudor Luchian. Invităm şI alţi candidaţi, de la toate universităţile unde au loc alegeri, să participe la aceste dezbateri.

 

Universitatea 'Alexandru I. Cuza' are nevoie nu doar de investiții și sprijin administrativ pentru implementarea proiectelor instituționale, dar mai ales de o strategie clară în privința motivării tuturor profesioniștilor din instituție, pentru a produce educație și cercetare științifică de calitate, ce trebuie dublată de valorizarea în comunitate locală și națională a plus-valorii astfel realizate. Instituția noastră nu poate reveni în clasamentele internaționale și nici nu își poate reclădi încrederea instituțională și publică, doar prin exploatarea unor rezultate din trecut sau încercări de extrapolare a succesului demonstrat pe palierul implementării proiectelor instituționale, dezvoltate de altfel de o multitudine de echipe și colegi profesioniști.

Așa după cum argumentam într-o intervenție anterioară, consecința nedorită a unor strategii total nefericite și ne-acordate la piața contemporană a ideilor sau soluțiilor academice, este vizibilă în spațiul public prin poziționarea marginală a universității noastre în diverse clasamente academice și de cercetare (a se vedea cu atenție inclusiv tabelul inclus).

 

Imagine de ansamblu a prezenței Universității ‘Alexandru Ioan Cuza’ în câteva clasamente academice selectate, relevante internațional

Notă: în ediția din 2023 a Metarankingului universitar, Universitatea ‘Alexandru Ioan Cuza’ se afla pe locul 5, precedată fiind imediat de Universitatea Transilvania din Brașov (https://qa.ubbcluj.ro/)

Acest lucru este cu atât mai nefiresc (de paradoxal) cu cât respectivă tendința involutivă s-a manifestat sistematic în ultimii ani, în pofida resurselor atrase în instituție prin aportul comun al tuturor echipelor implicate, mai mult sau mai puțin menționate explicit.

Nu sunt necesare studii sociologice profunde pentru a ne contura convingerea că, pentru a construi și pune în practică schimbarea pe care ne-o dorim, este nevoie de o resetare a echipei manageriale și mai ales de adoptare a unor valori și mentalități academice verificate în contextul modern, european. Orice viitor Rector nu-și poate valida ideile, competențele sau realismul propunerilor manageriale, decât în măsura în care și-a demonstrat lui și celor din comunitate că este profesionist în ceea ce face, exclusiv prin ideile sau proiectele implementate înainte de a beneficia de resursele generoase puse la dispoziție de activitatea celorlalți colegi din instituție, din poziția unei funcții de conducere. Într-un asemenea scenariu și dacă viitorul Rector are maturitatea profesională și deschiderea intelectuală de a se înconjura de profesioniști cu personalitate independentă și inițiativă, mai buni decât el mai ales în domeniile pentru care sunt concepute strategii aflate nu neapărat prima vecinătate a cunoștințelor sale specifice, succesul nu poate lipsi. Aceasta este parte importantă a rețetei 'secrete' din orice instituție academică din eșaloanele de top ale percepției instituționale și publice; pe de altă parte, pozițiile neonorante pe care ne regăsim – din nefericire  – în clasamente relevante, nu reflectă nicidecum inabilități sau vulnerabilități individuale. Parafrazând un dicton celebru potrivit acestei prezentări, 'nici un vânt nu este favorabil unei corăbii fără port de destinație'.

Într-o astfel de schimbare vom fi cu toții implicați. Chiar dacă avem unele temeri sau îndoieli mai mult sau mai puțin întemeiate, dar pe deplin înțelese, acestea nu trebuie să ne oprească de la a face ceea ce știm că este bine și mai ales necesar. Premiza este foarte simplă: tot ce s-a dovedit a fi oportun și util (e.g, plata decentă a orelor suplimentare, investițiile imobiliare necesare) va rămâne prioritar și va fi implementat fără efort și în continuare; suplimentar însă si cu viziune nouă, trebuie să evoluăm instituțional spre un alt nivel de relevanță academică și valoare socială. Universitatea nu se poate hrăni doar cu idei și realizări trecute; avem cu toții nevoie, în continuare, de idei și proiecte noi, curajoase, relevante și mai ales prioritizarea raționala acestora, pentru re-lansarea socială și instituțională a rezultatelor activității noastre. Toate aceste deziderate nu se pot obține decât sub coordonarea – în primul rind colegială – a unei noi echipe de profesioniști care, prin dialog pragmatic cu colegii din Senatul Universității și a celor din echipele manageriale din facultăți și departamente, va permite fiecărui coleg implicat identificarea și definirea rolului individual și a contribuției valorice personale în evoluția Universității. În același timp, un asemenea demers va facilita construirea și urmărirea propriei viziuni asupra destinului profesional personal, prin încurajarea libertății de alegere a instrumentelor instituționale potrivite scopurilor de dezvoltare individuală.

Profesor univ. dr. Tudor Luchian

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii