
Alegeri prezidențiale 2025 – Cine sunt candidații care trezesc cel mai mare interes pe Google? Ce se caută despre ei? Analiză ZDI

Dacă interesul românilor manifestat prin căutările pe Google privind principalii candidați la funcția de președinte al țării s-ar transforma în voturi, Nicușor Dan și Victor Ponta ar ajunge direct în turul al doilea, cu 26%, respectiv 21% dintre sufragii. În săptămâna dinaintea alegerilor, am vrut să vedem care a fost nivelul de interes al populației în ce îi privește pe politicienii care încearcă să le câștige voturile. Am descoperit mari surprize.
Cum campania electorală a început pe 4 aprilie, am verificat nivelul de interes din ultima lună, iar în comparație i-am inclus pe cei cinci candidați care câștigă în toate sondajele momentului peste 5% din voturi.
Creditat în sondaje cu cele mai mari șanse să ajungă în turul al doilea, George Simion a fost mai degrabă ignorat de căutările pe Google. Media nivelului de interes al românilor în ce îl privește a fost de 17%, foarte aproape de Elena Lasconi (14%) și de Crin Antonescu (18%).
Interesul pentru Elena Lasconi și Nicușor Dan a explodat într-o zi
În cazul a doi dintre candidați această medie a nivelului de interes din ultima lună a fost crescută de niște vârfuri punctuale: pe 9 aprilie, atunci când liderii USR au anunțat retragerea sprijinului acordat lui Lasconi în alegeri, căutările pe Google au explodat, în ce o privește. Nivelul de interes al românilor pentru Lasconi a ajuns atunci la 85, pe o scară pe care valoarea 100 reprezintă popularitatea maximă a termenului de căutare. În aceeași zi, interesul pentru Nicușor Dan a crescut până la o valoare de 48 de puncte din 100, cea mai mare pentru el din ultimele 30 de zile.
Doar Victor Ponta a reușit să îi stârnească mai mult pe români decât acești doi politicieni. Și asta doar pe 10 aprilie, în podcastul „Hai, live! cu Turcescu și Andronic”. Ponta a declarat atunci că în 2014, când era premier al României, iar Serbia a fost lovită de inundații puternice, a preferat ca sate românești de pe clisura Dunării să fie inundate, pentru a proteja Belgradul. Declarația sa a fost primită cu interes maxim de către români.
Pornind de la numele celor cinci candidați la președinția României, utilizatorii Google au mai căutat și alte informații.
Lasconi: între Joker, horoscop și fantomele dreptei
În cazul Elenei Lasconi (USR), de exemplu, Google Trends afișează alți 23 de termeni de căutare, primii cinci cei mai căutați au fost „sondaj prezidentiale”, „lasconi joker”, „lavinia sandru”, „elena lasconi tanara” și „sondaje prezidentiale”.
Interogarea „lasconi joker” se referă la o secvență video de șapte secunde, postată pe YouTube în urmă cu patru luni și reactivată acum, în care postura de mers a Elenei Lasconi este comparată cu cea a personajului de film Joker. „Mersul Elenei Lasconi = Mersul Joker-ului? O paralelă amuzantă care te va face să râzi!”, promite comentariul care însoțește secvența.
În creștere masivă au fost și căutările care trădează curiozități personale legate de candidată, cum ar fi cele despre fiica ei sau despre zodia în care a fost născută, uneori plecând chiar de la ziua de naștere a acesteia, 20 aprilie. Tot în creștere masivă au fost și interogările celor care după Elena Lasconi au căutat informații despre Traian Băsescu, precum și a celor care au vrut să afle imediat vârsta lui Crin Antonescu și a lui Nicușor Dan.
În creștere mai puţin accentuată, dar totuși puternică, au fost și interogări precum elena lasconi usr (+300%), USR, usr lasconi (+170%), nicusor dan (+110%), alegeri (+110%), nicusor (+100%), sondaj (+100%), ponta (+80%).
Ponta, candidatul care a făcut valuri: inundații, maneaua și Esca
Victor Ponta, a fost „pe val” cu declarația sa privind inundarea satelor românești. Același val e posibil să-i fi înecat o parte din electorat, însă. 11 din cele 25 de interogări cu cea mai mare creștere în ultimele 30 de zile ce îl privește pe Ponta – candidatul la președinție se refereau la inundații: „victor ponta inundații”, „ponta belgrad”, „inundatii 2014”, „dinescu”, „dinescu ponta”, „ponta in barcă”, „ponta inundatie”, „ponta inundatii”, „declaratii ponta”, „declarația lui ponta”, „victor ponta 2014”.
Poetul Mircea Dinescu a declarat pe 10 aprilie că abia acum ar fi aflat că inundaţiile din 2014 au fost provocate la ordinul lui Victor Ponta. Reacția lui a fost una foarte aprigă. După ce a povestit că Dunărea a crescut într-o singură noapte cu peste 5 metri şi a fost nevoit să-şi părăsească locuinţa timp de săptămâni, a spus că fostul premier ar trebui să facă închisoare pentru astfel de „mârşăvii” şi a amenințat că îi va cere în instanță despăgubiri în valoare de un milion de euro.
Tot legată de acest subiect, „maneaua lui Ponta” a fost, de asemenea, o căutare de mare interes pentru români: „„Ziua în care tu m-ai inundat / Mi-a dat toată viața peste cap / Am pierdut toată averea, s-au dus casa și muierea / Acum vrei să te votez, du-te la sârbi să candidezi. / Auuu, auuu. / Am pierdut toată averea”, jeluiesc versurile manelei dedicată lui Victor Ponta.
„Nu vă este rușine să candidați?”
Interviul din 28 martie de la PRO TV, în care Andree Esca l-a întrebat pe Victor Ponta dacă nu îi este rușine să candideze a stârnit, de asemenea, interesul românilor care i-au căutat pe Google răspunsul cu interogări de tipul „ponta andreea esca”, „interviu ponta”, „esca și ponta” sau „esca ponta”.
„Recunosc că am pus fotografia dvs pe Instagram și am întrebat oamenii ce ar dori să vă spună. Și întrebarea cea mai des pusă este dacă nu vă este rușine să candidați”, a fost întrebarea prezentatoarei, la care Victor Ponta a răspuns: „Sunt foarte mândru să candidez, pentru că eu candidez pentru români, și pentru cei care mă votează și pentru cei care nu mă votează și o să fiu președinte pentru toți românii. (…) Mulți mi-au și spus „domle, ai fost cel mai bun prim-ministru, cel mai liberal”.
În ce privește asocierile cu alte personaje politice, pornind de la Victor Ponta, în creștere masivă au fost „dragnea ponta” și „funeriu”. Când au vrut să afle despre viața personală a fostului prim ministru, românii au căutat informaţii despre fostele sale soții, Roxana și Daciana, dar și despre Andrei, fiul lui Victor Ponta.
Apropierea alegerilor a reînviat și porecla lui Victor Ponta, Mickey Mouse, care s-a bucurat, de asemenea, de o creștere masivă a interesului utilizatorilor.
„Alegeri prezidentiale”, „Soros” și „carlson tucker calin georgescu” sunt alte căutări realizate de cei care au căutat inițial informații despre candidatul Ponta.
Crin Antonescu: căutări după o lungă tăcere
Dacă în cazul lui Ponta porecla s-a bucurat de o creștere masivă în ultimele 30 de zile, interesul pentru „Căcărău”, porecla lui Crin Antonescu, a crescut doar cu 40%. În schimb, cea mai frecventă interogare referitoare la candidatul susținut de partidele din coaliția de guvernământ, PSD-PNL-UDMR a fost „crin antonescu securitate”. Asta după ce CNSAS a anunțat marți, 15 aprilie, că Crin Antonescu, „nu a fost agent sau colaborator al Securității”, dar a dat o declarație la Securitatea comunistă a lui Nicolae Ceaușescu în 1988 despre un prieten. În replică, Crin Antonescu a declarat că el a fost urmărit de Securitate și a cerut CNSAS să fie făcută publică declarația, pentru a se vedea că nu are nimic de ascuns.
Crin Antonescu a mai candidat la Președinție în 2009, când s-a plasat pe locul III, după Traian Băsescu și Mircea Geoană, care au intrat în turul al doilea. Poate tocmai de aceea, a doua cea mai frecventă interogare pornind de la Antonescu a fost „basescu”, iar apoi „polymarket” (cea mai mare piață de predicții din lume, unde se poate paria pe evenimente viitoare, pe diverse subiecte).
Povestea tragică a primei soții, care a murit, a atrag interesul românilor care au căutat pe Google, masiv, „prima sotie a lui crin antonescu”, „aurelia antonescu” și „a murit”, sau au căutat informații despre fiica celor doi, Irina Antonescu, sau „crin antonescu copii”. A doua soție a lui Crin Antonescu, Adina Vălean, putea fi găsită cu interogarea „soție crin antonescu” – însă interesul pentru ea a crescut cu doar 160%. În schimb, „crin antonescu beat” a fost o interogare în creștere cu 450%.
În ce privește conexiunile cu alte persoane, căutările lui Crin Antonescu i-au mai condus pe români (în creștere masivă) către „terhes”, „emil constantinescu”, sau într-o creștere spre ponta / victor ponta (+60%) și spre „simion” (+40%).
Nicușor Dan: Creșteri spectaculoase ale interesului și controversele din jurul candidaturii
Nicușor Dan este singurul candidat în cazul căruia au crescut căutările legate de CV-ul său (+50%). Însă cele mai masive creșteri ale nivelului de interes, pornind de la Nicușor Dan au fost legate de „funeriu”, „matei păun”, „băsescu” și „terhes”.
„Nicusor dan DNA” a fost a patra cea mai frecventă interogare pe Google, după ce, în urma unui control desfășurat în perioada 4-24 aprilie, Autoritatea Electorală Permanentă a sesizat Parchetul General pentru mai multe nereguli pe care le-a găsit în modul în care Nicușor Dan și-a gestionat campania pentru alegerile prezidențiale. Potrivit AEP, Nicușor Dan a obținut donații în valoare de peste 3 milioane de lei (peste 650.000 de euro), pe care nu le-a declarat. Echipa lui Nicușor Dan a răspuns că „Informațiile publicate în presă par a fi un draft al unui document intern de lucru al AEP, bazat pe suspiciuni subiective și lipsite de fundament” și că „platforma de donații a fost deschisă în perioada de precampanie electorală. Suma strânsă prin donații în perioada de precampanie electorală a fost utilizată pentru a acoperi cheltuielile angajate în acea perioadă”.
”Nicusor dan se retrage”, „nicusor dan in Spania”, „nicusor dan la mare” sunt alte informații căutate masiv în ultima lună de români. Între căutările în creștere masivă sunt și cele legate de numele lui Vlad Mercori, influencerul care a lansat o serie de „dezvăluiri” pe Tik Tok prin care îl acuză pe Nicușor Dan că ajută firmele de avocatură să câștige bani din acorduri cadru cu Primăria Capitalei, că a blocat construcția unui spital pentru bolnavii de cancer, că sau că își plătește amenzile personale cu banii primăriei
Dintre contracandidații la președinție, căutările s-au mai îndreptat spre „elena lasconi” (+130%) și „lasconi” (+120%) și spre Victor Ponta („victor ponta” +120%, „ponta” + 90%)
Și în cazul lui Nicușor Dan, oamenii au fost interesați să afle în ce zodie s-a născut („20 decembrie zodie”), dar și cine îi este soție. Pe locul 13 în topul celor mai frecvente căutări a fost și „religie nicusor dan”, o interogare care nu se regăsește în cazul celorlalți candidați.
„Sondaje alegeri parlamentare” (creștere masivă) și „sondaje” sunt alți termeni care trădează interesul pentru evoluția candidatului în cursa electorală. USR apare doar în două dintre cele mai frecvente interogări referitoare la Nicușor Dan.
Scandaluri și rivalități în căutările pentru Simion
În cazul lui George Simion, românii au vrut în primul rând să afle informații despre soția lui. Apoi, cel mai mult le-a stârnit interesul subiectul „sua”, după ce pe 23 aprilie Antena3 a publicat un articol potrivit căruia „Simion a plătit 1,5 milioane de euro din banii AUR pentru poze în SUA și ca să denigreze România în interviuri”.
În creștere masivă au fost și termenii „george simion accident”, „china”, sondaje/sondaj prezidențiale 2025”, „usr”, „daniel funeriu”. Iar dacă la Nicușor Dan românii căutau CV-ul, în cazul reprezentantului AUR au vrut să găsească ceva despre „george simion educație”.
În total, Google Trends indica la momentul redactării acestui articol 19 cele mai frecvente interogări pornind de la George Simion. Zece dintre acestea se referă la contracandidații din campanie: „ponta victor” (+300%), „dan nicusor” (+250 %), „simion nicusor dan” (+250 %), „simion ponta” (+200 %), „ponta” (+190 %), „antonescu crin” (+170%), „nicusor dan george simion” (+170 %), „antonescu” (+140 %), „lasconi” (+130 %), „nicusor dan” (+100 %)
Căutările pe Google reflectă un mare val de interes
Pe măsură ce campania electorală se apropie de final, cu alegerile programate pentru duminica aceasta, este evident că interesul publicului față de candidații la președinția României nu se limitează doar la pozițiile politice sau declarațiile oficiale. Evenimentele controversate și momentele de vârf, de la retragerea sprijinului până la declarații surprinzătoare, au stârnit o curiozitate crescândă în rândul alegătorilor. De asemenea, căutările pe Google reflectă acest val de interes, oferind o imagine clară asupra preocupărilor și așteptărilor electoratului. Cu o cursă electorală extrem de strânsă, rămâne de văzut cum vor influența aceste căutări rezultatul final al alegerilor.
Publicitate și alte recomandări video