ALERTA: Guvernul “buşeşte” dur Autostrada Unirii. Zece ani in plus, puşi din pix!

luni, 06 decembrie 2021, 02:50
5 MIN
 ALERTA: Guvernul “buşeşte” dur Autostrada Unirii. Zece ani in plus, puşi din pix!

Încă o lovitură de autostradă la guvern, în ultimele zile: tronsonul A8 montan a fost retrogradat în mod revoltător, pus în spatele altor proiecte scoase ca din joben, dar din zone cu politicieni influenţi din noua structură guvernamentală. Clasamentul priorităţilor a fost stabilit pe criterii neclare, netransparente, şi inclus într-un plan al investiţiilor în infrastructura de transport până în anul 2030. Este anul în care, potrivit planurilor anterioare, urma a fi finalizată A8. Reacţiile asociaţiilor pro-autostradă din Moldova au fost prompte şi dure. Politicienii locali, inactivi în general pe această temă până acum, cu excepţia celor ai Opoziţiei, promit şi ei să facă front comun pentru readucerea Autostrăzii Unirii la finanţare.

 

Autostrada A8 se strecoară în continuare cu greu pe uşa parcă intenţionat doar un pic întredeschisă către finanţare. După ce, anul trecut, a fost omisă cu totul (împreună cu A7) dintr-un document banal, un memorandum intitulat „Aprobarea rezultatelor prioritizării proiectelor de investiţii publice semnificative, ce urmează a fi utilizate în procesul de elaborare a proiectului legii bugetului de stat pe anul 2021”, acum un alt document „face ordine” în domeniu.

DOCUMENTUL POATE FI CONSULTAT AICI

Planul investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030, pus în dezbatere pe pagina Ministerului Transporturilor, mai nou condus de un timişorean din PSD, aplică criterii inedite pentru stabilirea proiectelor de autostrăzi prioritare.

SF făcut degeaba?

Astfel, dacă până acum condiţia era ca un proiect să fie „matur”, adică să aibă documentaţia tehnică realizată (studiu de fezabilitate, proiect tehnic etc.), planul nu mai ia în considerare îndeplinirea acestei cerinţe. Prin urmare, tronsonul A13 de la Bacău la Braşov, pentru care s-au contractat serviciile de realizare a SF şi a proiectului tehnic cu termen de finalizare sfârşitul anului viitor, este practic la egalitate cu segmentul Ungheni-Iaşi-Moţca, aflat şi el în curs de proiectare, dar cu „un etaj” mai sus pe hărţile reţelei trans-europene de transport.

Mai exact, autostrăzile A1 şi A2 (Timişoara-Sibiu-Bucureşti-Constanţa), A7 şi A8 (Tg. Mureş – Iaşi) fac parte din reţeaua principală („core”) şi toate celelalte autostrăzi şi şosele rapide sunt cuprinse în reţeaua extinsă („comprehensive”), structură reconfirmată în martie la Bruxelles. Mai mult, traseul montan al A8 – e adevărat, cel mai scump dintre toate (34 milioane euro/km), urmat de un segment de 9 km de pe A1 între Lugoj şi Deva (33 milioane euro/km) – a fost trimis la coada listei, deşi studiul de fezabilitate urmează să fie predat mâine Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere de către firma spaniolă care a semnat contractul chiar la Iaşi, în mai 2019.

Bucureşti – Poiana Braşov, mai important decât Iaşi – Tg. Mureş

Ierarhia rezultată la Bucureşti abandonează statutul acestor artere de circulaţie rapide şi trimite cele două tronsoane ale A8 undeva la mijlocul listei de priorităţi. Segmentul Ungheni-Iaşi-Paşcani (intersecţie cu A7) are doar un procent în faţa A13 (66,89, faţă de 65,89), dar e la aproape 20 de procente în urma „Autostrăzii zăpezii”, care îi va duce pe bucureşteni la pârtiile de schi din Bucegi (Ploieşti-Comarnic-Braşov). Tronsonul Tg. Neamţ – Tg. Mureş e şi mai jos, cu un punctaj de 64,12 din 100 posibile. Este şi cel mai scump segment de autostradă, estimat la 5,2 miliarde de euro, de aproape 3 ori mai mult decât Piteşti-Sibiu, singurul cotat cu punctaj maxim şi estimat la 1,85 miliarde euro.

MVA contestă artificiile folosite de autorii planului

Cum era de aşteptat, răsturnarea clasamentului de priorităţi a stârnit reacţii. Primele au venit dinspre "Moldova Vrea Autostradă". Asociaţia a precizat pe pagina sa de internet că „documentul necesită clarificări, corecţii şi corelări majore cu documentele de rang superior emise de Comisia Europeană”, inclusiv corectarea denumirii din „Montana”, în plan, în „Unirii”, denumirea oficială din legea adoptată cu trei ani în urmă. Membrii asociaţiei contestă de asemenea criteriile de departajare folosite, pentru care „nu este definită sursa datelor utilizate pentru punctarea fiecărui proiect”. Ei solicită o dezbatere amplă a Planului Investiţional (aflat în consultare publică până la 14 decembrie), clarificarea bugetării proiectului şi estimarea necesarului de finanţare din mixul PNRR/ POT 2021-2027/ fonduri proprii/ împrumuturi.

Inflaţie de drumuri din nord-vestul ţării

„Ne putem baza doar pe ce am făcut noi cât am fost la guvernare”, a declarat ieri Cosette Chichirău, vicepreşedintele USR Iaşi. Deputata a amintit că „exista transparenţă la Ministerul Transporturilor şi la CNAIR, iar acum trebuie să aflăm totul pe surse”. Fostul secretar de stat de la Transporturi, Adrian Covăsnianu (USR), a trecut în revistă „topurile” afişate în proiectul Planului Investiţional, pledând pentru realizarea tuturor autostrăzilor menite să lege Moldova de Ardeal şi a celei denumită mai nou „Drumul Siretului”, respectiv Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani-Suceava. În document „este o inflaţie de drumuri noi, mai ales în nord-vestul ţării”, a spus el într-o conferinţă de presă susţinută ieri. Covăsnianu a explicat că planul vine din vremea când Lucian Bode (originar din Sălaj, nord-vest) era ministru al Transporturilor şi că lista a fost realizată în ultimele trei luni de interimat la acest portofoliu în guvernul Cîţu.

Liderii politici ieşeni anunţă un front comun pentru A8

Ieri, preşedintele PNL Iaşi ne-a precizat că A8 este prioritate zero pentru el şi pentru colegii săi liberali. „Personal, sunt surprins şi alertat de modul în care A8 este abordată în Planul de Investiţii, motiv pentru care am intrat imediat în legătură cu directorul general CNAIR. De asemenea, în calitate de deputat şi preşedinte PNL Iaşi, cred ca e necesar să avem, pe subiect, o întâlnire săptămâna aceasta cu parlamentarii de Iaşi pentru a avea o poziţie comună şi fermă asupra celui mai important proiect de infrastructură rutieră a Regiunii de Nord-Est. A8 trebuie să fie un obiectiv comun pentru întreaga clasă politică ieşeană, nu vorbim despre un proiect de agendă personală”, ne-a spus Alexandru Muraru.

El a adăugat că „este imperios necesar să avem o susţinere comună a proiectului Autostrăzii A8, să acţionăm la unison cât mai rapid, înaintea adoptării bugetului pe anul 2022”.

Cititi si: Trei miniştri şi primarul Mihai Chirica, prinşi în offside ieri la Iaşi

Cosette Chichirău a spus că USR va avea o discuţie informală chiar mâine cu actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD), şi că ia în calcul o colaborare pe acest subiect cu toţi colegii parlamentari din Iaşi şi din Moldova. Şi Maricel Popa, preşedintele PSD Iaşi, ne-a transmis ieri că „vom face presiuni cu toţii din Moldova” pentru corectarea Planului Investiţional. El a spus că, după ce se va aşeza Guvernul”, respectiv se vor desemna şi secretarii de stat, zilele acestea, vor urma discuţii cu ministrul Transporturilor pe subiectul autostrăzilor, dar că vor fi abordate şi celelalte proiecte mari, precum Institutul Cardio de la Miroslava şi Spitalul Regional de Urgenţă. Rămâne, aşadar, de văzut câtă influenţă vor avea la Bucureşti politicienii ieşeni, nedovedită adesea anterior.

 

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii