Un concurs cu cântec la Filarmonică
Alt SCANDAL cultural! A cântat cu Ray Charles, n-a fost bun pentru Filarmonica din Iaşi
Unul dintre cei mai renumiţi trompetişti actuali ai ţării, muzicianul originar din Iaşi Emil Bîzgă, cel care a cântat mulţi ani în SUA, Suedia sau Germania, a fost respins la un concurs organizat de Filarmonică. Cel care a cântat pe scene renumite ale lumii alături de nume grele precum Tony Bennett, Ray Charles sau Wynton Marsalis aduce grave acuzaţii instituţiei. Bîzgă spune că a fost nedreptăţit şi umilit de reprezentanţii Filarmonicii, considerând instituţia „coruptă“. El a înaintat contestaţii şi spune că va merge în audienţă şi la ministrul Culturii. „Am suspiciuni de cumpărare a postului sau oferirea lui unei cunoştinţe“. Deloc impresionaţi de numele muzicianului, reprezentanţii Filarmonicii spun că Bîzgă ar fi avut o atitudine necorespunzătoare în timpul concursului. „Noi trebuie să facem concursul ca să angajăm oamenii care ne trebuiesc, nu cei care nu ne trebuiesc“, a replicat directorul Bujor Prelipcean.
Un trompetist de renume mondial originar din Iaşi, care a cântat în trecut pe aceeaşi scenă cu nume grele ale jazz-ului mondial precum Wynton Marsalis, Ray Charley sau Tony Bennett, aduce acuzaţii grave cu privire la modul de organizare a concursului pentru postul de trompetist, acuzând că ar fi fost dezavantajat de reprezentanţii Filarmicii. Emil Bîzgă s-a încris la concurs în urmă cu aproximativ două săptămâni, el concurând pe acelaşi post cu un alt artist, din Bacău, puţin cunoscut publicului larg. Bîzgă, revenit în România după ce a cântat mai mult timp în străinătate, în ţări precum SUA, Suedia sau Germania, a declarat ieri, în exclusivitate pentru „Ziarul de Iaşi“, că ar fi fost indus în eroare cu privire la metodologia concursului, dar şi că i s-ar fi pus beţe în roate de către examinatori în momentul în care a susţinut proba practică.
„Am fost întrerupt în timpul examinării“
Emil Bîzgă este originar din Iaşi şi spune că s-a întors în România în urmă cu aproximativ doi ani, din SUA. A aflat despre concursul derulat de către reprezentanţii Filarmonicii de pe site-ul instituţiei. Alături de el, la concurs s-a mai înscris Iulian Cristian Chiperi. „Ei au anunţat concursul pe plan naţional, cum este procedura. Aveau o informaţie pe site-ul lor oficial pe care eu am respectat-o, iar la avizierul lor era cu totul altă informaţie, În prima contestaţie am scris că a fost vorba despre cântatul recitalului pe «dinafară», aspect care nu se stipula în metodologia concursului. Am cântat foarte bine, extrem de bine, pentru România, şi nu numai. Am fost întrerupt după prima piesă, concertul de Haydn. În sală erau spectatori. Toţi erau supăraţi, toţi au văzut că acolo a avut loc o chestie urâtă, ilegală“, a precizat Emil Bîzgă.
Prima contestaţie a lui Bîzgă a fost admisă de către reprezentanţii Filarmonicii, iar concursul a fost reprogramat pentru 4 iunie, printr-o dispoziţie a directorului Filarmonicii, Bujor Prelipcean. În urma acelui concurs, Emil Bîzgă a obţinut 73 de puncte, în timp ce contracandidatul său, 77 de puncte. „Am cântat recitalul foarte bine, apoi a venit proba de cântatul solourilor, pe note, nu pe dinafară. Prim-trompetistul Ion Moraru a venit pe scenă cu nişte partituri, m-a ascultat cu trei solouri, nu m-a lăsat să cânt şapte. M-a întrerupt, atunci a alunecat spre chestiuni mult mai complicate, în mod intenţionat de a mă încurca. I-am spus că face o chestie ilegală, pentru că citirea de pe partituri nu este stabilită prin concurs, iar eu nu am mai acceptat să cânt“, ne-a spus Emil Bîzgă. Acesta a mai precizat că, din informaţiile pe care le-a primit de la colegi, contracandidatul său ar fi cântat net „mai slab decât el“.
„Un caz de corupţie“
„Eu am un CV destul de pompos, am o experienţă internaţională. Nu ştiu cum a fost calculată nota. Comisia era formată doar din două persoane, şi nu din trei, cum este legal. Eu am considerat că au avut două abateri, de la organizarea concursului şi formarea comisiei până la aceste întreruperi şi forţarea mea de a cânta alte lucruri decât cele impuse. Probabil că au considerat neacceptarea mea de a continua concursul un exemplu de indisciplină şi mi-au scăzut nota“, ne-a mai spus Bîzgă. Acesta a contestat încă o dată rezultatele, iar filmarea audierii sale a fost analizată mai apoi de o comisie care i-a scăzut punctajul la 60. Considerând că este dezavantajat, ieri, la proba teoretică, Emil Bîzgă nu s-a mai prezentat. „Am considerat că deja am de a face cu un caz de corupţie. Nu am vrut să le mai dau satisfacţia de a mă prezenta“, a justificat Bîzgă.
Filarmonica respinge acuzaţiile
Emil Bîzgă a efectuat o nouă contestaţie, solicitând să fie audiat de o comisie din afara instituţiei ieşene, pe care a catalogat-o în dialogul cu reporterii noştri ca fiind una „coruptă“. „După tot ce mi s-a întâmplat pe parcursul concursului, am suspiciunea că este vorba de corupţie în instituţia Filarmonica Moldova Iaşi. Respectiv cumpărarea postului sau oferirea postului unei cunoştinţe, unui prieten“, a mai spus Bîzgă. Acesta a mai spus că a formulat o contestaţie şi la Consiliul Judeţean Iaşi, instituţia în subordinea căreia se află Filarmonica, şi că intenţionează să meargă în audienţă şi la ministrul Culturii.
La rândul său, contactat telefonic, Bujor Prelipcean a negat acuzaţiile. „Vă invit să vedeţi probele video şi ce au spus juraţii în dosarul de concurs. Domnul vine la o Filarmonică de cel mai înalt nivel şi vrea să intre în această orchestră fără să cunoască bine notele, fără să cunoască secretele instrumentului numit trompetă“, a spus Prelipcean, care a completat menţionând că „prima comisie l-a analizat, i-a dat 73 de puncte pe o scară de la 1 la 100. Nemulţumit că primeşte aceste 73 de puncte, el face contestaţie, şi atunci a doua comisie audiază banda filmată, pentru că am înregistrat şi video şi audio probele, şi sare la doi metri în sus. Cum să îi daţi 73 de puncte când el nu face aia, nu respectă asta etc. Atunci i-a dat 59, care s-a rotunjit cu o sutime la 60. Eu spun că această a doua comisie a corectat ce a greşit prima, şi acum dumnealui caută să facă scandal“.
Directorul Filarmonicii de Stat Moldova susţine că trompetistul Emil Bîzgă, la aflarea rezultatului, ar fi început să-l înjure pe holurile instituţiei. „Noi trebuie să facem concursul ca să angajăm oamenii care ne trebuiesc, nu cei care nu ne trebuiesc. Indiferent de ce părere are el, Filarmonica este o instituţie care se respectă. Şi eu sunt cel mai bun violonist de pe strada mea, nimeni nu cântă mai bine ca mine pe strada mea, vă rog să mă credeţi. Dar, dacă mă duc la un concurs, mă las pe mâna comisiei care mă audiază. Că eu sunt nemulţumit, este riscul meu că m-am lăsat pe mâna acestor juraţi“, a încheiat directorul Filarmonicii.
Cine este Emil Bîzgă
Trompetistul născut la Iaşi are 44 de ani şi s-a născut într-o familie de muzicieni. Are un master în trompetă clasică la Malmo, în Suedia, şi două în trompetă de jazz la Hanovra, Germania, şi la New Jersey, SUA. De-a lungul anilor, a cântat alături de Orchestra Niedersachen Jazz, Bucharest Radio Big Band şi Opera din Hanovra, având, de asemenea, numeroase apariţii în cadrul unor festivaluri din ţară şi din străinătate. În cariera sa, Bîzgă a cântat pe aceeaşi scenă cu nume grele ale genului pe plan internaţional precum Ray Charles, Tony Bennett (17 premii Grammy), Wynton Marsalis (laureat a 9 premii Grammy, dar şi al Pulitzerului pentru muzică), Paquito D’Rivera sau Jimmy Cobb.
Pe celebrul Tony Bennett, unul dintre cei mai populari cântăreţi de jazz ai Americii, Bîzgă l-a întâlnit în SUA în timpul unui concert. Din acel moment, cei doi au păstrat legătura şi chiar au colaborat în repetate rânduri. Mai mult, Tony Bennett i-a pus la dispoziţie studioul lui, unde trompetistul român a înregistrat primul album. Cel mai recent concert notabil la care a participat Emil Bîzgă a fost la Budapesta, unde a cântat jazz la o manifestaţie organizată de Institutul Cultural Român şi Dedicată „Zilei Europei“.
DREPT LA REPLICĂ FILARMONICA IAŞI:
Facem următoarele precizări :
1. Concursul a fost organizat cu respectarea dispozițiilor HG 286/2011 modificată și completată prin HG 1027/2014 și a dispozițiilor Regulamentului intern privind organizarea concursurilor pentru posturile vacante din Filarmonica „Moldova” Iași.
2. Concurentul Bîzgă Emil a fost întrerupt la proba de recital din data de 25.04.2015 deoarece, în loc să interpreteze lucrările impuse, din memorie, așa cum au interpretat toți ceilalți concurenți, acesta a interpretat după partitură. Anunțul privind obligativitatea interpretării probei de recital din cadrul probei practice din memorie a fost afișat la sediul instituției, la cele două aviziere. De precizat că toți candidații înscriși la concursurile organizate în perioada 18-28.05.2015 au luat act de regulile stabilite, respectiv: 1. Programul de recital din cadrul probei practice va fi interpretat din memorie; 2. Fiecare candidat își va asigura pianist corepetitor; 3. Probele practice se vor înregistra audio-video.
Domnul Bîzgă Emil s-a conformat acestor reguli, prezentându-se cu pianist corepetitor, fără a lua în considerație și primul punct din nota respectivă, referitor la interpretarea din memorie.
În urma contestației depuse, privind faptul că această notă nu a fost postată și pe site-ul instituției, comisia de contestații a dispus amânarea și susținerea probei practice pentru data de 04.06.2015 (7 zile), pentru a-i da posibilitatea candidatului să susțină proba de recital din memorie, așa cum au susținut-o toți concurenții care s au prezentat în concurs.
De regulă, la Filarmonica „Moldova” Iași, proba de recital din cadrul concursurilor desfășurate de-a lungul anilor s-a interpretat din memorie, ținând cont de specificul și înalta calitate artistică a instituției noastre.
3. În ceea ce privește susținerea probei de orchestră din data de 04.06.2015, Comisia constituită din cei trei membri a procedat la audierea fragmentelor muzicale pe care le-a considerat reprezentative și necesare formării unei corecte și cuprinzătoare imagini despre aptitudinile candidatului. Subliniem că lista lucrărilor muzicale, din care Comisia a ales fragmentele pe care candidatul a trebuit să le interpreteze a fost afișată atât la sediu cât și pe site-ul instituției încă din data de 23.04.2015.
Referitor la afirmația că unul dintre membrii Comisiei de concurs s-a dus cu „niște partituri” pe scenă, menționăm că erau cele șapte știme ale lucrărilor muzicale din bibliografia de concurs anunțată anterior. Membrul comisiei de concurs i-a indicat candidatului Bîzgă Emil fragmentele muzicale pe care trebuie să le interpreteze din lucrările cuprinse în bibliografie, iar concurentul a interpretat doar 5 din cele 7 lucrări, apoi a refuzat să mai continue, chiar dacă membrii comisiei i-au sugerat să continue dacă dorește.
Comisia de concurs nu a dat „citire de partituri”. Toate fragmentele alese fiind din lucrările din bibliografie.
De precizat că proba de orchestră este deosebit de importantă întrucât trebuie, firesc, să ofere membrilor Comisiei o imagine cât mai cuprinzătoare asupra calităților și aptitudinilor candidaților, având în vedere că odată admiși, aceștia vor cânta imediat în orchestră, alături de muzicieni cu experiență și în concerte cu programe diverse și dificile.
4. În ceea ce privește afirmația domnului Bîzgă Emil că, din Comisie au făcut parte doar doi membri și nu trei cum este legal, menționăm că prin decizia conducătorului instituției, Comisia a fost compusă din trei membri și un secretar, așa cum prevede HG 286/2011 modificată.
5. Domnul Bîzgă a contestat rezultatul obținut la proba practică din data de 04.06.2015, iar în urma reaudierii materialului audio-video de la proba practică, Comisia de contestații a stabilit un punctaj corespunzător prestației candidatului, respectiv 60 de puncte, oferindu-i posibilitatea să se prezinte la ultima probă, punctajul minim necesar trecerii la următoarea etapă a concursului fiind de 50 de puncte.
În data de 09.06.2015, când a avut loc proba de interviu, domnul Bîzgă a absentat, fapt care a determinat respingerea acestuia la concursul organizat pentru postul de trompetist la Filarmonica „Moldova” din Iași.
Departe de noi intenția de a contesta „răsunătoarele” succese ale trompetistului Bîzgă Emil și experiența domniei sale în privința genului muzical numit jazz. Facem cuvenita precizare, deoarece postul scos la concurs trebuia ocupat de un instrumentist cu o minimă practică de orchestră simfonică, subliniind în acest fel și realele deficiențe semnalate de ambele Comisii în privința cunoașterii perfecte a acestui instrument și, în special – lucru obligatoriu pentru cântatul în orchestră – transpoziția, fără de care prezența într-o orchestră simfonică este inacceptabilă.
Referitor la afirmațiile domnului Bîzgă Emil că are suspiciuni privind corupția din instituția noastră ne rezervăm dreptul de a ne adresa Organelor judiciare competente în vederea lămuririi acestor afirmații nefondate, care aduc grave prejudicii de imagine Filarmonicii „Moldova” din Iași, care nu poate fi calomniată de nimeni !!!
Iași, 10 iunie 2015 Director general,
prof. univ. dr. Bujor Prelipcean
Publicitate și alte recomandări video