Amenzile și-au spus cuvântul la Iași: RetuRo funcționează ceva mai bine. Numărul reclamațiilor a scăzut simțitor
Aparatele de colectare a ambalajelor returnate de consumatori au început să funcționeze ceva mai bine la Iași. Însă nu întâmplător! În vara acestui an, mai mulți operatori economici au fost amendați de Protecția Consumatorilor, ca urmare a unui val de reclamații privind Sistemul de Garanție-Returnare. Comisarii CJPC Iași au descoperit zeci de nereguli în magazine și, între timp, aici se văd deja schimbări în bine.
După controalele din luna august la operatorii economici din Iași, din cauza problemelor semnalate privind Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), situația pare că s-a îmbunătățit. Cel puțin, în supermarket-urile vizate de reclamații din partea consumatorilor. Acum, automatele sunt puse în funcțiune zilnic, se eliberează frecvent spațiul de colectare, iar refuzul preluării ambalajelor returnate de consumatori este de domeniul trecutului.
Schimbări în bine se observă și la imaginea de ansamblu a aparatelor, mai curate față de lunile precedente. De altfel, și la Protecția Consumatorilor Iași se observă o scădere bruscă a numărului de reclamații, de la câteva zeci, la doar două, trei cazuri, mai izolate.
„Săptămâna trecută nu am avut reclamații pe RetuRo. Se pare că s-au rezolvat multe aspecte. A scăzut numărul reclamațiilor și acesta poate fi un semn bun!”, a răspuns pentru ZdI, directorul Comisariatului pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Iași, Constantin Onofrei.
Amintim că, în vara acestui an, comisarii CJPC Iași au primit peste 20 de reclamații, în urma cărora au fost efectuate verificări în teren la mai multe supermarketuri. Astfel, potrivit Comisariatului pentru Protecția Consumatorilor Iași, au fost descoperite și nereguli, fiind aplicate 28 de sancțiuni, însemnând 26 de avertismente și două amenzi în cuantum de 40.000 de lei.
Principalele abateri constatate care au impus și sancțiuni au fost legate atât de modul de indicare a prețurilor, implicit a garanției, de lipsa informațiilor pe automat privind modalitatea de returnare a valorii, cât și de automate de returnare defecte și refuzul preluării ambalajelor returnate de consumatori.
Nici la nivel național situația nu a stat mai bine, în acea perioadă. Comisarii ANPC, dar și Garda de Mediu au efectuat 3.600 de controale. Peste 500 de comercianți au fost sancționați, iar amenzile s-au apropiat de 3 milioane de lei.
Bilanț RetuRo după 9 luni: aproape 2 miliarde de ambalaje returnate
RetuRo, compania care gestionează SGR pentru ambalajele de băuturi din plastic, metal sau sticlă, a anunțat recent că, după 9 luni de la implementare, în România s-au predat în total 1,87 miliarde de ambalaje. Conform RetuRo, rata de colectare a ambalajelor în luna august a ajuns la 78%, ceea ce înseamnă că peste 20% din PET-urile, dozele și sticlele pentru care s-a plătit garanția de 50 de bani în magazine încă nu au fost predate.
La ora actuală, în România, peste 80.000 de retaileri și aproximativ 4.000 de producători și importatori fac parte din proiectul RetuRo. În acest scop, compania ține în mișcare peste 1.000 de camioane care colectează containerele cu deșeurile de ambalaje cu simbolul SGR. Tot în acest scop au fost deschise, la nivel național, patru fabrici în care lucrează peste 500 de angajați.
Amintim că RetuRo este o companie non-profit și a fost creată de un consorțiu de trei acționari privați, respectiv Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%), Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%) și un acționar public, adică statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (20%).
Citiți și:
- Val de reclamații la Protecția Consumatorilor Iași din cauza Sistemului de Garanție Returnare – Controalele au început deja!
- Amenzi de 40.000 de lei, la Iași, din cauza Sistemului de Garanție Returnare!
Publicitate și alte recomandări video