
ANALIZĂ Cum vrea guvernul să crească numărul de intelectuali pe cap de locuitor și care sunt problemele reale care-l împiedică

Numărul locurilor finanțate de la bugetul de stat pentru anul I de studii de licență crește, în anul universitar 2024 – 2025, la 66.000, de la 63.579 în prezent, conform cifrelor de școlarizare aprobate în ultima ședință de guvern.
Ministerul Educației explică acest avans și prin nevoia de „atingere a țintelor europene stabilite pentru dezvoltarea spațiului european al educației (2021- 2030)”.
Problemele sunt, însă în altă parte decât în locurile în universități – potrivit analizei CursDeGuvernare: pe lângă abandonul din învățământul superior, problemele se acumulează la educația după care tinerii nu au capacitatea de-a urma o facultate.
Să analizăm aceste probleme:
Mai întâi, situația actuală: media tinerilor români cu studii superioare, cu 40% sub cea din UE
Peste 42% din tinerii adulți ai Europei erau absolvenți de facultate, în 2022. În același an, ponderea românească a persoanelor cu vârste între 25 și 34 de ani care obținuseră o diplomă de licență se situa la numai 25%.
În plus, regiunile Sud-Muntenia (16%) şi Sud-Est (17%) înregistrau cele mai mici ponderi în clasamentul celor 240 de regiuni de dezvoltare analizate de Eurostat.
Din cele opt regiuni românești, șapte aveau rate sub 25%, Capitala fiind excepția notabilă, cu o medie de 54% de absolvenți în populația cu vârste între 25 și 34 de ani, depând astfel media UE.
Mai mult, pe cursdeguvernare
Publicitate și alte recomandări video