EXCLUSIV El este ieșeanul care a găsit comoara antică de sute de mii de euro în Siret VIDEO
Zilele trecute, politistii au pus mâna pe o comoara nepretuita: un coif de razboinic datâ (...)
citeste totvineri, 15.01.2021
Adrian Covasnianu, consilier onorific al ministrului Transporturilor și reprezentant al asociației civice ”Moldova vrea Autostradă„ (MVA) a demonstrat cu argumente că autostrada A8 este doar un proiect teoretic, fără șanse reale de realizare. Totul pornește de la subfinanțarea din start a autostrăzii. Vă invităm să citiți postarea lui Adrian Covasnianu pe Facebook:
”De 1 decembrie 2020, Ziua Nationala a Romaniei, Asociatia "Moldova Vrea Autostrada" va invita la o ...."radiografie" a subfinantarii proiectelor de infrastructura majora din Moldova Apuseana!
Surse utilizate:
a) date CESTRIN
b) date CNAIR
c) MPGT - HG 666/2016
d) prelucrari GIS, interpretari proprii
Scurta analiza a proiectelor de infrastructura mare in Moldova Apuseana!
Trebuie precizat faptul ca proiectele de infrastructura mare din Moldova, conform politicii TEN-T sunt reprezentate de:
1) Autostrada Unirii/A8/Ungheni-Iasi-Tg. Mures (retea principala de transport: TEN-T Core Network)
2) Autostrada Moldova/A7+DX5/Ploiesti-Bacau-Suceava-Siret (retea principala de transport: TEN-T Core Network)
3) Autostrada A13/Brasov-Oituz-Bacau (retea secundara de transport :TEN-T Comprehensive Network)
4) Drum Expres Focsani-Barlad-Husi-Albita (retea secundara de transport :TEN-T Comprehensive Network)
Orice alte relatii nu se afla pe reteaua trans-europeana de transport.
Sursa: https://ec.europa.eu/.../annex1/Annex%20I%20-%20VOL%2021.pdf
Cele 4 proiecte de infrastructura majora reprezinta circa 1056,6 km de autostrazi si drumuri expres.
Analizand ofertele castigatoare raportate la valoarea de licitatie preconizata de CNAIR observam ca cele mai "disputate" tronsoane se regasesc pe Autostrada A7 unde intalnim sectoare adjudecate si cu valori de sub 50% respectiv 47,4 % pt Focșani-Bacău și Buzău-Focșani cu 48,18%. Cele mai "rentabile" tronsoane sunt pe DX 5 Pascani-Suceava (65,45%), A13 Brasov-Oituz-Bacău (67,33%) și Drumul Expres Focșani-Bârlad-Albița (78,84%). Trebuie precizam ca licitatia pe loturile din A7 si A13 e de tip Fidic Rosu (proiectare completa) deci implica o analiza mai temeinica iar pe DX Focșani-Albița e de tip Fidic Galben (Elaborare studiu de fezabilitate).
Pe sectorul Ungheni-Iasi-Tg. Neamt, desi suntem inca in etapa de licitare, am estimat, pe baza unui algoritm propriu, ca sunt sanse sa se castige licitatia cu o valoare de 58.9% din valoarea preconizata de CNAIR.
Date fiind valorile extrem de reduse cu care s-au câștigat licitațiile de proiectare, se ridică problema calității lucrărilor de proiectare și a investigațiilor de teren.
Firmele de proiectare s-au luptat să se încadreze cu oferta tehnico-financiară optimizând la maximum prețul, ajungându-se în situația în care nu vor reuși să își onoreze contractul și implicit având mari probleme în asigurarea studiilor și investigațiilor de teren. Exemplul cel mai reprezentativ se întâlnește pe autostrada A13, o autostradă aflată pe o relație secundară, fără conectivitate și coerență teritorială, dar extrem de 'avansata' din perspectiva discursului politic. Proiectantul general întâmpină grave probleme de asigurare a proiectanților de specialitate, căzând în capcana unui preț de licitație necorespunzător unei autostrăzi în zonă montană.
Analiza continuă cu o cartografiere a finanțării lucrărilor de proiectare raportate la valoarea investiției.
Este cunoscut faptul că un procent cât mai mare 'investit' in lucrarile de proiectare asigura un risc cat mai scazut in perioada de executie. Cu alte cuvinte, cu cat se fundamenteaza corespunzator, alocand resurse financiare pentru investigatii in teren (studii geotehnice, studii arheologice, exproprieri), cu atat se vor reduce 'surprizele' care pot aparea in executie. In Uniunea Europeana un procent de minim 3% alocat proiectarii asigura studierea temeinica a terenului si a provocarilor geotehnice, topografice, arheologice, de mediu, exproprieri etc. In acelasi B.E.I. recomanda chiar o valoare de peste 5% pentru un Studiu de Fezabilitate de calitate.
Din nefericire, toate autostrazile si drumurile expres din Moldova sunt subfinantate inca din etapa de proiectare, media fiind de 1,32%. Valori extrem de reduse ce pun in pericol calitatea proiectarii se consemneaza in cazul autostrazii A13, cu o valoare 'ridicola' de doar 0.33 % din valoarea investitiei. Trebuie precizam ca pe Autostrada A13 Brasov-Bacau contractul este de proiectare completa (Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic) astfel ca ne punem mari intrebari vis-a-vis de calitate studiilor. In acelasi timp pe DX Focsani-Barlad-Albita avem o subfinantare foarte severa (0.39%) insa contractul este doar de Elaborare a Studiului de Fezabilitate. Aceeasi situatie se intalneste si pe sectorul montan Tg. Mures-Ditrau-Tg. Neamt, un tronson de autostrada similar de subfinantat intr-o maniera severa insa care implica doar Completarea unui Studiu de Fezabilitate. Cu toate acestea, prin efortul conjugat al societatii civile si al unui dialog constructiv pe axa MT-CNAIR-proiectant se inregistreaza progrese moderate.
Procente cu o subfinantare moderata se consemneaza pe Ungheni-Iasi-Tg. Neamt si pe tronsoanele din A7 (Bacau-Pascani, Pascani-Suceava, Suceava-Siret).
Cele mai 'imbucuratoare' subfinantari se consemneaza pe sectoarele usoare din A7 in zone usor de construit pe un relief fara declivitate mare, respectiv pe Ploiesti-Buzau, Buzau-Focsani si Focsani-Bacau.
Lansarea in ultimii 2 ani de zile a mai multor proiecte (unele neregasindu-se in lege - HG 666/2016 - MasterPlanul General de Transporturi) a condus catre o calitate slaba a lucrarilor de proiectare deoarece finantarile sunt extrem de reduse. In acelasi timp, ierarhizarea si prioritizarea din MasterPlanul General al Transporturilor devine una optionala.
Concluzii:
1) toate proiectele de infrastructura din Moldova sunt subfinantate
2) subfinantarea etapei de proiectare va conduce la probleme in etapa de implementare/executie deoarece riscurile vor fi necunoscute si implicit vor trebui asumate de parti (CNAIR/executant)
Solutii:
1) finantarea corespunzatoare a proiectelor de infrastructura de pe reteaua principala (Autostrazile A7 si A8)
2) fazarea proiectelor (reteaua principala de executat pana in 2030 iar cea secundara pana in 2050)
3) optimizarea autostrazilor A13 si Dx Focsani-Barlad-Albita
4) finantarea corespunzatoare in stransa corelatie cu prioritatile strategice consemnate in MPGT
5) utilizarea mecanismelor de finantare via PNRR, POIM 1 2014-2020, POIM 2 2021-2027 si POIM 3 2028-2035
6) scindarea CNAIR in 2 entitati juridice separate :
a) o entitate care sa administreze reteaua de autostrazi, drumuri expres si drumuri nationale
b) o entitate juridica care sa se ocupe de investitiile in infrastructura mare
7) infiintarea Unitatilor de Implementare a Proiectelor in etapa de executie la nivelul regiunilor de dezvoltare cu alocare de resurse logistice, umane si financiare corespunzatoare”
Cuvinte cheie: + autostrada, a8, subfinantare, minciuna
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Vlad Voiculescu: Oamenii fără adăpost şi persoanele cu handicap vor intra în etapa a doua
Johnson îi îndeamnă pe britanici ”să se gândească de două ori” înainte să iasă din casă
UE a înregistrat un excedent al balanţei comerciale de 25,3 miliarde de euro, în noiembrie
Alte 16.057 de persoane au fost vaccinate împotriva COVID-19 în ultimele 24 de ore
S-a decis: Câţi bani vor primi cadrele medicale care participă la procesul de vaccinare
Șoșoacă cere de urgenţă autopsierea lui Bogdan Stanoevici: „S-a făcut bine”
Nivelul mortalităţii în Franţa a crescut cu 9% în 2020, din cauza covid-19, faţă de 2019
Adrian Vasile a acceptat propunerea de a conduce naţionala de handbal feminin
O suceveancă a reușit să se vaccineze la liber în spital: „Nu credeam că e adevărat”
Comisia Europeană, în favoarea unui ”certificat de vaccinare” împotriva covid-19
(FOTO) Şofer, amendat după ce şi-a lăsat Dacia pe un spaţiu verde din centrul Iaşului
DNA a pus sechestru de peste 3 milioane de lei pe bunurile lui Tăriceanu
Ministrul Transporturilor: Să ne gândim în 2030-2040 la trenuri cu 230/oră
(VIDEO) Un şofer de Mercedes intră intenţionat cu maşina în căruciorul unui copil
Care sunt alimentele pe care e de preferat să nu le consumi iarna?
Kelemen Hunor şi Viktor Orban, „învinşi” de România la Bruxelles
Mancaruri asiatice ciudate. Ati incerca ochi de ton sau lichid seminal de peste?
SUA: Bărbat cu un IQ sub 75, executat de autorităţile federale
Președintele Toyota avertizează: mașinile electrice pot duce industria auto în colaps
„Screech” din serialul "Save by the Bell" a fost diagnosticat cu cancer
Povestea primei femei, artist african, care a pictat un BMW Art Car
Sute de mii de oameni fug din Marea Britanie din cauza pandemiei de COVID-19
Care au fost destinațiile favorite ale românilor în an de pandemie
Dosar penal şi amenzi de 40.000 lei după o logodnă între doi minori de 12 şi 15 ani
Razer anunță masca inteligentă N95 cu RGB și proiecție vocală
Ce pregăteşte lanţul de magazine Lidl în perioada următoare în România
Nimic în Moldova: Ce proiecte de infrastructură încep sau se termină în 2021
Care este salariul minim în România în comparație cu alte țări
Protest pe schiuri faţă de tăierea pădurilor, organizat de Comunitatea Declic
Ministrul Mediului ofera noi detalii despre taxa auto. "Este foarte interesanta"
Retailerul german Metro intră oficial pe o nouă piață, conexă comerțului
Informare de ger năprasnic în întreaga ţară, începând de sâmbătă dimineaţa
Comoara găsită în Siret a fost adusă la Palatul Culturii. Ce spun specialiştii?
Iaşul este pe locul VII în ţară după numărul noilor cazuri de infectare cu COVID-19
Călin Popescu Tăriceanu, la ieşirea din sediul DNA: Mi s-a adus la cunoştinţă calitatea de suspect
FOTO: "Plouă" în pasajul "Sfânta Vineri" din centrul Iașului. Infiltrații în zona scărilor
Bilanţ COVID - 19: Încă 3.353 de cazuri de infectare cu noul coronavirus în ultimele 24 de ore
Franța extinde restricțiile de circulație pe timpul nopții, de la 18.00 la 06.00
Guvernul Rutte decide dacă demisionează sau nu, în urma unui scandal al alocaţiilor copiilor
Platforma de livrări foodpanda lansează o reţea de magazine proprii, pandamart
Peste 34 de persoane au murit vineri într-un cutremur puternic pe Insula Sulawesi
Înregistrările unei cutii negre a avionului prăbușit în Indonezia pot fi extrase
Iohannis, după ce s-a vaccinat anti-COVID: Este o procedură simplă, nu doare
Sef din Politie, urmarit penal pentru conducere sub influenta alcoolului
Motociclistul Pierre Cherpin a murit după ce duminică a suferit o căzătură la Raliul Dakar
Fiul lui Viktor Orban a absolvit pe banii statului un curs la Academia Militară Regală Britanică
Sylvain Sylvain, co-fondator şi chitarist al legendarului grup proto-punk New York Dolls, a murit
Xiaomi, producătorul chinez de smartphone, cade pe bursa din Hong Kong
Ilie Năstase, la un pas de faliment: firme închise, pierderi, credit neplătit
Cine îi va lua locul Angelei Merkel? CDU își alege noul lider
Care sunt centrele de vaccinare stabilite în Iaşi pentru a doua etapă
Ce se întâmplă cu acţionariatul de la FC Dinamo dacă nu vine Cortacero cu banii
Apple vrea să lanseze noi laptop-uri MacBook Pro cu încărcare wireless
Claudiu RAUSUDMR, Trump, Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUVeşti din Lumea Nouă |
Neculai SEGHEDINBrian May |
Nicolae CREŢUAritmetica lui Chirieac |
Vorba e de arginţi, tăcerea e de aur lingou, dar tot tabla cutată vedem că are valoare la Iaşi |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.