În ultimul an, numărul de joburi remote nou apărute în piaţă a scăzut, asta după ce în perioada 2020-2022 a cunoscut creşteri impresionante, ajungând să cumuleze chiar şi peste 10% din numărul total de job-uri postate într-un an, potrivit Mediafax.
Din 2023 însă, companiile au ales ca metodă principală de lucru munca la birou sau programul hibrid, care cerea o prezenţă la birou de cel puţin trei ori pe săptămână. Anul acesta însă, numărul de joburi remote nou postate pe eJobs.ro a fost mai mic de 5% din totalul de joburi scoase în piaţă, mai exact 4,3%, procent care înseamnă 10.000 de joburi disponibile în platformă.
„Ideea de remote nu mai este în mod necesar o regulă a pieţei, ci mai degrabă un beneficiu pe care o parte tot mai mică dintre angajatori îl oferă, deşi toate sondajele derulate în rândul candidaţilor ne arată că îşi doresc foarte mult să aibă opţiunea de a putea lucra remote sau hibrid şi că, în unele cazuri, este principalul criteriu în funcţie de care aleg un job. Cu toate acestea, deşi angajatorii vor ca o parte cât mai mare dintre angajaţi să lucreze de la birou, nu de acasă, numărul de aplicări pentru joburile remote a cresccut, ajungând acest moment la 13,7% din totalul aplicărilor”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul platformei de recrutare online.
Astfel, în primele 9 luni ale anului, din cele peste 8 milioane de aplicări înregistrate, 1,2 au mers către joburile remote. 6,9 milioane de aplicări au fost pentru joburile din România cu prezenţă la birou şi doar 115.000 pentru locurile de muncă din străinătate.
„Este interesantă inversarea raportului joburi / aplicări atunci când ne uităm la remote vs. străinătate. Dacă procentul aferent aplicărilor pentru locurile de muncă remote este de 3 ori mai mare decât cel al numărului de joburi postate, în ceea ce priveşte joburile din străinătate lucrurile stau exact invers. 4,3% dintre joburi sunt pentru străinătate, dar acestea atrag doar 1,4% din aplicări”, adaugă Roxana Drăghici.
În continuare, domeniile cu cea mai mare deschidere faţă de munca remote sunt call-center / BPO (jumătate din numărul total de joburi remote postate de la începutul anului aparţin angajatorilor din call-center / BPO), IT / telecom, servicii, retail, advertising / marketing / PR şi asigurări. 80% dintre aceste joburi sunt full time, aproape 20% part-time, iar un procent marginal este reprezentat de proiectele sezoniere.
„Zona în care angajatorii sunt mai dispuşi să accepte munca remote este cea a poziţiilor entry-level, în condiţiile în care peste 70% dintre aceste joburi se adresează candidaţilor care au maximum doi ani de experienţă. Ce observăm este faptul că pe măsură ce creşte nivelul de senioritate al jobului pentru care se fac recrutări, pe atât scade disponibilitatea angajatorilor de a accepta remote work”, explică Roxana Drăghici.
Publicitate și alte recomandări video