De Business

Punem punctul pe știi

Anul haosului: O dată la două zile a fost operată o modificare fiscală

marți, 10 decembrie 2024, 03:00
4 MIN
 Anul haosului: O dată la două zile a fost operată o modificare fiscală

În 2024 au fost făcute 178 de modificări fiscale până la final de noiembrie. 2025 vine cu nesiguranţă şi presiuni crescute asupra antreprenorilor, arată NextUp, companie de software care implementează modificări fiscale ca e-Factura, SAF-T, e-TVA.

2024 a fost un an al haosului fiscal care descurajează investiţiile IMM-urilor, fiind făcute 178 de modificări fiscale până la final de noiembrie, adică o schimbare fiscală la două zile. avertizează NextUp, companie de software care implementează modificări fiscale ca e-Factura, SAF-T, e-TVA. Potrivit companiei, 2025 vine cu nesiguranţă şi presiuni crescute asupra antreprenorilor.

Citiți aici integral Ziarul de Business nr. 37

”Anul 2024 a fost marcat de o instalabilitate legislativă profundă, cu schimbări fiscale dese, ceea ce a generat o stare de incertitudine majoră pentru IMM-urile din România. Din aceste motive, antreprenorii au devenit mai reticenţi în a investi în dezvoltarea afacerilor, fără o viziune clară asupra viitorului economic, ceea ce poate veni cu repercursiuni asupra economiei ţării”, avertizează NextUp, companie de software care implementează modificări fiscale ca e-Factura, SAF-T, e-TVA şi altele.

Provocări şi nesiguranţe pentru IMM-uri

Astfel, având în vedere majorările de impozite şi noile reglementări anunţate, 2025 pare să vină cu aceleaşi provocări şi nesiguranţe pentru IMM-uri. Lipsa unei digitalizări reale şi a unei comunicări transparente din partea instituţiilor de stat pe întreg parcursul anului 2024 nu au făcut decât să-i demotiveze pe contribuabili să-şi investească resursele financiare, timpul şi energia în folosul business-urilor lor, atrag atenţia reprezentanţii companiei.

“Din cauza instalabilităţii legislative, a schimbărilor fiscale care au loc constat, a încetinit dorinţa antreprenorilor de a investi în afacerile lor, neştiind la ce să se aştepte mai departe. Spre exemplu, la o analiză simplă pe site-ul ANAF, vedem că în 2024 au fost făcute 178 de modificări fiscale până la final de noiembrie, deci aproximativ o schimbare fiscală la două zile, schimbări cu care mediul de afaceri trebuie să se lupte pentru că apar în mod imprevizibil. În tot acest tumult, pentru că nu ştiu la ce să se mai aştepte, multe firme îşi temperează investiţiile, deşi ar avea nevoie pentru a-şi asigura stabilitatea şi creşterea. Antreprenorii care au conştientizat că trebuie să prevină şi să îşi protejeze afacerile s-au pregătit din timp alegând să digitalizeze procese de business şi să automatizeze o parte din muncă atât pentru a ţine costurile sub control, cât şi pentru a declara corect la ANAF în vederea evitării amenzilor. Digitalizarea a devenit o necesitate, nu doar un avantaj competitiv. IMM-urile au nevoie de soluţii integrate care să le ajute să se adapteze rapid la schimbările legislative, să automatizeze raportările către ANAF, cum sunt e-Factura şi SAF-T, şi să reducă riscurile administrative. În lipsa acestor instrumente, companiile se confruntă cu un risc crescut de penalizări şi dificultăţi operaţionale”, declară Roxana Epure, managing partner NextUp, furnizor de soluţii software pentru peste 6.000 de IMM-uri. În acest context, NextUp a echipat cu 50% mai multe afaceri decat anul trecut, IMM-uri care au solicitat softuri moderne pentru gestionarea eficientă a afacerii şi transmiterea datelor către ANAF.

”Cererea IMM-urilor a crescut spectaculos în 2024 pentru dotarea cu un ERP care automatizează procese de business, simplifică operaţiunile e-Factura şi SAF-T şi care este actualizat constant cu orice nouă modificare fiscală de la stat”, spun reprezentanţii companiei.

Digitalizarea nu este doar o alegere strategică

Potrivit acestora, în acest climat de nesiguranţă, firmele trebuie să găsească soluţii pentru a rămâne competitive şi conforme din punct de vedere fiscal.

”Într-o perioadă de haos, digitalizarea nu este doar o alegere strategică, ci o măsură esenţială pentru supravieţuire şi creştere. Companiile care adoptă tehnologia acum vor fi cele care vor reuşi să se adapteze mai uşor schimbărilor şi să rămână competitive în viitor. Mediul de afaceri nu mai vrea surprize care le impactează direct cheltuielile, ci are nevoie de stabilitate legislativă. Oficialii trebuie să înţeleagă că antreprenorii au nevoie de predictibilitate. Pe asta ar trebui să fie focusul lor. Au fost anunţate deja noi măsuri fiscale, dar nu ştim care sunt. Ştim că urmează creşteri de impozite şi taxe, schimbări care afectează IMM-urile, dar nu ştim care şi nu cunoaştem nici impactul pe bugete. Sigur, un minim de predictibilitate ei pot avea, în curtea proprie, prin sisteme integrate de partea lor, cu ajutorul cărora îşi vor automatiza fluxul de lucru astfel încât să nu muncească dublu şi să cheltuie minim pentru a rezolva cerinţele impuse de instituţiile statului.

În 2025, ne aşteptăm ca antreprenorii să înţeleagă şi mai bine că fără digitalizare, fără sisteme integrate şi automatizare, afacerile lor nu pot face faţă birocraţiei şi cerinţelor tot mai complexe venite din partea statului. Cum statul român se digitalizează lent, mediul privat se vede obligat să compenseze această lipsă de eficienţă prin soluţii proprii prin care să transmită corect datele necesare către ANAF şi să se protejeze astfel de amenzi”, adaugă Roxana Epure, managing partner NextUp. NextUp este dezvoltatorul unui soft ERP care îi scuteşte pe antreprenori de timp cu birocraţia. Softul este adaptat afacerilor locale şi folosit cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie, construcţii şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de resurse şi a optimiza procesele şi previziunile de business. NextUp are peste 6.000 de clienţi, cu o medie de 5 utilizatori per companie.

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii