anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Crochiuri economice

Anunţatul măcel al sporurilor salariale suportate din fonduri publice

GALERIE
salariu
  • salariu
- +

Revizuirea legislativă a sporurilor plătite celor din sectorul publicu pare iminientă • Între măsurile ce urmează a fi întreprinse de Executiv, într-un orizont de timp relativ scurt, se află şi cea privind revizuirea reglementării tuturor categoriilor de sporuri, ţinând cont de condiţionalităţile asumate prin PNRR şi negocierile cu CE • Suma sporurilor cuvenite personalului din sectorul public ar urma să fie plafonată la 20% din salariul de bază • Multe dintre sporuri, prin implementarea PNRR, vor deveni istorie • Sporurile pentru condiţii de muncă la care expunerea este identică, se vor acorda în cuantum fix, ca procent din salariul minim pe economie • Urmează legiferarea sporului de performanţă lunar, pentru personalul care a realizat sau a participat direct la obţinerea unor rezultate deosebite în activitatea instituţiei angajatoare, a participat la activităţi cu caracter deosebit, a efectuat lucrări cu caracter excepţional etc. • Respectivul spor va fi stabilit în raport cu complexitatea sarcinilor, pe baza criteriilor fixate de ordonatorul de credite, necesitând totuşi încadrarea în procentul maxim amintit (20%).

 

Că sunt numeroase şi că nici pe departe nu răspund cerinţei de asigurare a unei minime performanţe a celor din sistemul bugetar, ştim demult despre elementele sistemului public de salarizare. Acestea, cât se poate de controversate, indiferent de denumirea purtată - compensaţii, indemnizaţii, sporuri, adaosuri, prime, premii etc., de măcar un deceniu constituie subiect de intense dezbateri în societate. În mai multe rânduri, legiuitorul şi-a ales ca temă de lucru ameliorarea spinoasei probleme a salarizării bugetarilor, dar atunci când a venit cu text normativ nou, prin care credea că lucrurile se îmbunătăţesc, de fapt, aveam să constatăm, nu după mult timp, că lucrurile trenau la fel de păgubos.

Legea-cadru nr. 153/2017 din 28 iunie 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/L153/Lege-cadru_nr153-2017_actualiz_iulie2019.pdf) nu a reuşit câtuşi de puţin să satisfacă vocile critice care ridicau chestiuni de echitate, eficienţă ori legate de sustenabilitatea finanţelor publice, la adresa respectivului sistem de recompensare. Încă persistă un număr mare de sporuri… Dacă încercăm o listă minimală, regăsim aici: sporul pentru complexitatea muncii; sporul pentru risc şi suprasolicitare neuropsihică; sporul pentru păstrarea confidenţialităţii; sporul pentru condiţii de muncă grele, vătămătoare (de antenă/unde electromagnetice) sau periculoase; sporul de vechime în muncă; sporul pentru munca de noapte; spor pentru lucru în localităţi izolate; sporul pentru activităţi care se desfăşoară în condiţii deosebite (stress sau risc); spor pentru personalul care are în primire cai/câini de serviciu; sporul pentru consemn la domiciliu; spor pentru gestionarea datelor şi informaţiilor clasificate; sporul pentru cumul de funcţii; sporul pentru lucru în zilele nelucrătoare; sporul pentru munca suplimentară ori pentru activitatea prestată în ture.

Unele dintre acestea – permanente sau temporare, în procent fix ori variabil etc. - sunt cât de poate de discutabile (https://www.hotnews.ro/stiri-esential-24594007-bugetar-romania-sporuri-pentru-conditii-vatamatoare-spor-izolare-spor-consemn-domiciliu-sau-suprasolicitare-neuropsihica.htm). De pildă, pare total anacronic să se acorde funcţionarului ori altcuiva spor pentru condiţii de muncă vătămătoare doar pentru faptul că lucrează la calculator (http://www.cdep.ro/comisii/invatamant/pdf/2019/av026.pdf). La fel, poate fi mai greu de înţeles de ce se alocă sume apreciabile instituţiilor din administraţia publică, centrală ori locală, spre a se achita aparatului birocratic sporuri pentru condiţii grele de muncă, periculoase/vătămătoare. Apoi, dacă în ultimul timp se pune tot mai mult problema ca veniturile celor din sectorul public să crească doar în funcţie de performanţa individuală, o serie întreagă dintre sporurile reglementate în prezent nu pare să aibă un viitor prea cert. Lecturând PNRR-ul, un document asumativ cât se poate de serios, nu putem să nu observăm ”chitirea” Executivului pe sporuri.

Astfel, nu este exclus ca în foarte scurt timp să avem de-a face cu ”revizuirea sistemului de acordare a sporurilor, precum şi (cu) instituirea unui sistem (real – n.ns.) de stimulare a performanţei”. Sporul de performanţă, deja gândit în linii mari, ar urma să fie plătit lunar, personalului cu merite aparte în ”obţinerea unor rezultate deosebite în activitatea instituţiei/autorităţii publice sau a sistemului din care face parte, a participat la activităţi cu caracter deosebit, a efectuat lucrări cu caracter excepţional ori a avut un volum de activitate ce depăşeşte în mod semnificativ volumul optim de activitate, în raport cu complexitatea sarcinilor, în baza criteriilor stabilite de ordonatorul de credite, cu încadrarea în procentul maxim prevăzut de lege” (https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2021/06/0c2887df42dd06420c54c1b4304c5edf.pdf).

Totuşi, suma tuturor sporurilor (incluzându-l deci şi pe cel de performanţă) nu va putea depăşi 20% din salariul de bază. Această plafonare este posibilă şi prin faptul că se urmăreşte ca sporurile pentru condiţii de muncă la care expunerea este identică, ”să se acorde în cuantum fix, ca procent din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată”. Toate bune, doar că, la mai mult de un an de la publicarea Programului de guvernare 2021-2024 (Dezvoltarea unui sistem de salarizare echitabil şi unitar în sectorul public), lucrurile sunt încă neschimbate în direcţia arătată. Obiectivul Modernizarea salarizării în sectorul public, deşi stringent, nu a determinat până acum efectuarea multnecesarelor evaluări de criterii care să fie aşezate la baza salarizării. Îmbunătăţirea cadrului legislativ (Legea nr.153/2017) presupune în mod obligatoriu evaluarea obiectivă a criteriului ”complexitatea muncii”, dar şi o mai bună corelare ”între muncă şi nivelul de salarizare din sistemul public”.

Rămâne aşadar ca, într-o perioadă relativ scurtă de timp, factorul macrodecizional să demareze acţiuni specifice de tipul ”evaluării globale a impactului legislaţiei privind salarizarea din sectorul bugetar” şi ”valorificării rezultatelor acesteia în scopul îmbunătăţirii serviciilor publice” (https://gov.ro/ro/obiective/programul-de-guvernare-2021-2024). Evident, în prealabil este vital a se efectua o analiză aprofundată a tuturor sporurilor, din sistemul la care ne-am referit, cu luarea în considerare a condiţionalităţilor asumate prin PNRR şi negocierile cu Comisia Europeană. Date fiind toate acestea, nu s-ar putea spune că anunţata revizuire legislativă a sporurilor nu are între explicaţiile declanşării ei şi componente motivaţionale serioase, raţiuni de rezonabilitate economică sau de echitate... Ori, cu atât mai puţin, că nu ar fi necesară. 

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Ucraina, Taiwanul şi Amnesty International (I)

Alexandru LĂZESCU

Ucraina, Taiwanul şi Amnesty International (I)

Percepţiile eronate privind riscurile şi oportunităţile au avut adesea consecinţe catastrofale în istorie; decizia Chinei privind o invazie a Taiwanului va fi influenţată şi de percepţia privind consistenţa răspunsului Occidentului faţă de agresiunea Rusiei.

opinii

Slavă lui Rabelais

Nichita DANILOV

Slavă lui Rabelais

Vom intra într-o epocă în care resursele de materii vor conta la fel de mult ca şi tehnologia. Epoca energiei ieftine, după cum spunea un comisar european, a luat sfârşit. Epoca revendicărilor abia a început.

Ţara asta-i un miracol

Michael ASTNER

Ţara asta-i un miracol

Nu ştiu de ce, dar parcă-n România guvernanţii par să exclame cu toţii (în gândul lor): Păi, unde-am ajunge dacă tot poporul ar putea să se ducă fără probleme dintr-o parte în alta, pe autostrăzi şi drumuri expres şi drumuri naţionale modernizate şi decongestionate de existenţa autostrăzilor şi drumurilor expres?!

(Re)denumiri anapoda ale unor instituții de învățământ (V)

Eugen MUNTEANU

(Re)denumiri anapoda ale unor instituții de învățământ (V)

Nu este exclus ca timpul și uzul să valideze și să impună aceste formule denominative noi, dar, deocamdată, cel puțin pentru persoanele cu o educație umanistă solidă, impresia de improvizație și oportunism persistă.

pulspulspuls

Cum au fost arvunite locurile AUR de la Iaşi pentru viitoarea legislatură a Parlamentului

Cum au fost arvunite locurile AUR de la Iaşi pentru viitoarea legislatură a Parlamentului

Discuţiile de la Şcoala politică de vară de pe Bahlui, care s-a ţinut în aceste zile pe terasa unei berării boeme din târg, ar fi continuat la nesfârşit pe tema imposibilei şi, totuşi, foarte probabilei, coaliţii dintre liberali şi userişti, dacă cineva nu ar fi adus în discuţie, nu se ştie cu ce intenţii, problema vizitei în oraşul nostru a lui George Simion, liderul partidului AUR. 

Caricatura zilei

Vreme de neplajă

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.