Impact FM regional

vineri, 19.08.2022

Apa din atmosfera planetei Jupiter provine de pe o cometă

Jupiter-Earth
  • Jupiter-Earth

Aproape toată apa prezentă în atmosfera înaltă a planetei Jupiter a fost adusă de cometa Shoemaker-Levy 9 în timpul unei coliziuni care a avut loc în anul 1994, potrivit unei analize realizate pe baza observaţiilor realizate de telescopul spaţial Herschel.

Shoemaker-Levy 9 s-a ciocnit cu Jupiter în 1994, lăsând anumite urme la suprafaţa acestei planete timp de mai multe săptămâni.

Trei ani mai târziu, un telescop în infraroşu al Agenţiei Spaţiale Europene (ESA), ISO, a detectat pentru prima dată vapori de apă în atmosfera înaltă a lui Jupiter. A fost o mare surpriză pentru astronomi, întrucât, deşi atmosfera profundă a planetelor uriaşe este bogată în apă, aceasta nu poate să ajungă în atmosfera înaltă.

Întrucât cometele sunt foarte bogate în apă, Shoemaker-Levy 9 a fost "supectată" de apariţia acestui fenomen inedit.

După 16 ani, telescopul spaţial Herschel al ESA a permis înlăturarea dubiilor. Graţie sensibilităţii deosebite a acestui telescop, astronomii, coordonaţi de Thibault Cavalié de la Laboratorul de astrofizică din Bordeaux, au putut să cartografieze în 3D distribuţia apei în stratosfera planetei Jupiter.

Oamenii de ştiinţă au descoperit astfel că în emisfera sudică a planetei, unde s-a produs acel impact, există de două până la trei ori mai multă apă decât în emisfera nordică. Cea mai mare densitate a coloanei de apă a fost observată chiar în zona impactului.

"După modelele noastre de calcul, până la 95% din apa observată în stratosfera lui Jupiter a apărut în urma impactului cu acea cometă", a explicat Thibault Cavalié, citat într-un comunicat emis de ESA.

Rezultatele acestei analize au fost publicate marţi în revista Astronomy and Astrophysics. (Mediafax)

Reformă? Ce fel de reformă?

Reformă? Ce fel de reformă?

În ce mă priveşte sunt sceptic, nu în ultimul rând din cauza persoanei care se află acum în fruntea ministerului. Sorin Cîmpeanu e o marionetă care se complace în insignifianţă. Fără coloană vertebrală, a servit drept unealtă obedientă mai multor partide. (...) Vorbeşte ca un robot, înşiră platitudini după platitudini. Este, cu siguranţă, omul cel mai puţin potrivit să reformeze învăţământul românesc.

Am fost la Gânju…

Nicolae TURTUREANU

Am fost la Gânju…

Un text „Sfâşietor - jurnalul unui artist care ştia că moare”, scris de Emilia Chiscop şi reluat de ZDI, după 20 de ani, mi l-a repanotat, pe simeza memoriei, pe redutabilul artist al penelului, Ioan Gânju. Mi-am amintit că şi eu „Am fost la Gânju”, dar cu încă vreo două decenii înainte, când „alte glasuri, alte încăperi” îşi etalau rezonanţele. Reiau, aici şi-acum, textul apărut la rubrica mea din ZDI, reprodus ulterior, sub genericul „Figuri. Legende”, în volumul „Cronice şi... anacronice” (Junimea, 2017).

Om câine

George PLEȘU

Om câine

Fără să ofer spoilere care să strice plăcerea celor care vor decide să-l vadă din 16 septembrie, când intră în cinematografe, spun doar că povestea creşte ca intensitate cu fiecare secvenţă până ajunge la paroxism, iar finalul deschis te face să pleci cu întrebări care revin şi-n zilele de după vizionare. Din ce-mi aduce la suprafaţă memoria afectivă, e probabil cel mai bun debut de la „Marfa şi banii” (2001) a lui Cristi Puiu.

Modernitatea şi postmodernitatea alienării

Modernitatea şi postmodernitatea alienării

Fugi, Rabbit (şi toată seria pe care o deschide) reprezintă o parabolă a alienării în universul postindustrial, publicarea sa în română căpătând, încă din 2008, cu un an înaintea morţii scriitorului, o neaşteptată legitimitate culturală în contextul prezentului.

O cotonogeală politică cu icnete şi gemete. Se vorbeşte de 40.000 de coco

Ehehei, dragii moşului, apăi să ştiţi voi aicea că cele mai interesante cotonogeli politice sunt, cum v-am mai spus noi şi cu alte ocazii, alea care au loc pe sub masă, când loviturile se aplică cu bombeul direct la ouşoarele sau fluierul piciorului adversarului, şi când icniturile şi gemetele sunt pe înfundatelea, ca să nu te dai de gol.

Ambulanța