
Apartamente dintr-un complex premium din Iaşi inundate frecvent cu valuri de fecale. „Trăim în iad aici”. Dezvoltatorul dă vina pe pisici

„Râuri” de apă menajeră şi fecale au curs în apartamentele dintr-unul din ansamblurile noi de locuinţe din oraş, spre groaza proprietarilor, care spun că trăiesc acest coşmar cu repetiţie încă din 2018. Apartamentele inundate cu mizerie fac parte din complexul rezidenţial Rivers Towers (o denumire care sună cinic în acest context), dezvoltat de SC Lastor Invest Corp SRL. Exasperat că preşedintele de asociaţie – care este şi directorul de vânzări al complexului rezidenţial – nu ia măsuri adecvate pentru remedierea defecţiunilor, unul dintre proprietari a decis să relateze despre calvarul din imobilul vândut la preţ premium, dar care îi pune constant în pericol atât sănătatea, cât şi bugetul familiei.
“Este un adevărat iad în care trăim, eu fiind unul din proprietarii prejudiciaţi de acest flagel care datează încă din 2018 şi care a escaladat chiar şi duminica trecută (n.r. – 3 februarie) cu inundarea completă a apartamentului (54 metri pătraţi inundaţi cu peste 6 metri cubi de apa menajeră şi fecale !). De această dată chiar şi tavanele spaţiilor comerciale de la parter au fost pur şi simplu dislocate de presiunea apei menajere contaminate şi infiltrate prin toate plăcile şi pereţii construcţiei (desigur, toate instalaţiile au fost dezafectate în urma acestui nou incident)”, a relatat pentru Ziarul de Iaşi Emil Caşcaval, proprietarului unui apartament cu două camere în blocul C2 din Complexul Rivers Towers. Apartament care nu a fost tocmai ieftin.
Inundaţi la etajul 1
În 2018, când familia Caşcaval a cumpărat această locuinţă, a plătit 85.000 de euro pentru privilegiul de a locui aproape de centrul municipiului, în zona Tudor Vladimirescu – Grădinari, într-un complex în care “apartamentele se remarcă prin spaţiile generoase, luminoase, confortabile, beneficiind de materiale de cea mai bună calitate, de la firme mondiale” – după cum sună descrierea făcută de dezvoltatorul Lastor Invest Corp pe platforma korter.ro.
Apartamentul de la etajul 1, cel cumpărat de familia Caşcaval, nu a dovedit însă că ar beneficia de materiale de cea mai bună calitate, aşa cum promitea reclama, spune Emil Caşcaval. Dimpotrivă, “inundaţiile şi refluxurile de ape menajere şi fecale sunt la ordinea zilei în acest complex, creând un imens pericol de contaminare (unii proprietari sau chiriaşi fiind chiar afectaţi de boli infecto-contagioase care i-a determinat în anii trecuţi să se mute din complex)”. Ultimul episod în care apartamentul i s-a umplut cu fecale şi apă murdară a pus capac la toate nemulţumirile, aşa că a trimis petiţii către primar şi către Primărie, către Prefectură, Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor şi către Inspectoratul de Stat în Construcţii, dar şi către compania care administrează ansamblul rezidenţial, SC Urbica SRL.
“Nu a refulat de la etaj. A ieşit din canalizarea blocului, de bine ce a fost făcută. Apartamentele de la etajul 1, ap. 11 şi 12, au fost inundate cu metri cubi de fecale şi apă menajeră (ieşite peste tot: prin sifon pardoseală, prin cadă, prin wc, prin chiuvete). Iar la parter, spaţiul a fost inundat nu prin gheu (nu există gheu acolo), ci volumul mare de apă menajeră care a pătruns în apartament s-a infiltrat foarte agresiv în planşeuri şi a dislocat pur si simplu toate tavanele. Deci nu are legătură cu gheul, ci cu modul în care s-a executat canalizarea (avizată, dar expertiza va demonstra legalitatea avizărilor)”, spune proprietarul apartamentului 11.
Administratorul: Locatarii sunt de vină
Preşedintele asociaţiei din care face parte şi blocul C2, Florin Ştefănoaia, confirmă într-o manieră pozitivă dubla sa calitate, de angajat al dezvoltatorului şi de reprezentant al locatarilor: „Eu sunt un caz fericit, că locuiesc şi lucrez în complex, deci sunt acolo 24 de ore din 24. Nu cred că aţi mai văzut preşedinte de bloc care să umble la 23:00 noaptea prin subsoluri inundate de bloc. Am chemat o firmă care să desfunde canalizarea, am şi locatari-martori cu ce au constatat cei de la firmă. Cauza producerii incidentului este foarte simplă cauza: aruncarea în toalete de către locatarii de la etajele superioare a tot felul de obiecte, de la obiecte de igienă intimă, până la nisipul de la litiera pisici, care se pietrifică”.
Cât despre comunicarea sa cu dezvoltatorul complexului, angajatorul său, Florin Ştefănoaia spune că “domnul Alexandru Palii este administratorul firmei SC Lastor Invest Corp SRL care a dezvoltat şi finanţat aceste blocuri. Apartamentele au fost vândute, achiziţionate de proprietari. Dacă construcţia e neconformă, ar trebui să răspundă constructorul”.
Dintre adresanţii petiţiilor scrise de Emil Caşcaval, Urbica a reacţionat cel mai rapid şi joi, 8 februarie, a trimis administratorul condominiului să constate pagubele care, în prezenţa preşedintelui de asociaţie Florin Ştefănoaia, a inventariat distrugerile din apartament: “În data de 03.02.2024 a refulat canalizarea inundând apartamentul nr. 11 (…) şi s-au deteriorat următoarele:
– 5 uşi, inclusive tocurile
– Parchet în două camera (living şi dormitor) deteriorate, inclusive plinta şi folia de sub parchet.
– S-au infiltrat apă contaminată pereţii din tot apartamentul pe o înălţime de aproximativ 25 de centimetri
– Draperie dormitor
– Covoarele din living, dormitor, hol, bucătărie şi covoraşe baie”.
Vă daţi seama ce a fost acolo?
Vă daţi seama ce a fost acolo? Îmi pare rău că nu am făcut poze de la început. Când am văzut şase metri cubi de apă cu fecale, ne-am apucat de curăţat, nu ne-am gândit să facem poze. Pagubele în decursul anilor sunt deja de zeci de mii de lei”, comentează Emil Caşcaval.
Nu a fost prima sesizare pe care familia Caşcaval ar fi adresat-o preşedintelui de asociaţie, însă, spune el, cum acesta este ““mâna dreaptă” a Dezvoltatorului (şi pentru care nimeni nu a ridicat problema conflictelor de interese), toate reclamaţiile, memoriile şi plângerile făcute de Proprietari de la vânzarea apartamentelor în cele 4 blocuri River Towers din 2017 şi până în prezent au fost soluţionate vădit în favoarea Dezvoltatorului, neluându-se nicio măsură de a-l obliga pe acesta, conform prerogativelor legale, să remedieze toate deficienţele şi neconformităţile semnalate în perioada de garanţie”. Teoretic, preşedintele de asociaţie este ales prin votul majorităţii proprietarilor, dar când în bloc sunt “10-15 proprietari care au cumpărat câte 4-5 apartamente”, “samsari de apartamente, mână în mână cu dezvoltatorul”, după cum îi numeşte locatarul supărat, alegerea preşedintelui de asociaţie ar fi fost una care să-i asigure dezvoltatorului linişte.
„Ca după fiecare astfel de incident, dezvoltatorul nu intenţionează să mişte un deget pentru a rezolva viciile de construcţie care fac posibile aceste fenomene, aruncând invariabil culpa pe locatarii care aruncă în toalete hârtie igienică. Desi primele blocuri au fost vândute şi predate încă din 2017 / 2018, apartamentele prezinta pereţii crăpaţi, igrasie şi instalaţii nefuncţionale, locurile de parcare sunt doar marcate provizoriu, încă din 2018 de dezvoltator, fără însă a putea fi identificate”, mai spune Emil Caşcaval.
“Am spus locatarilor de la etajele superioare să nu mai arunce obiecte în toaletă, dar ce să fac? Nu mă pot ocupa eu de educaţia locatarilor din bloc”, a explicat la rândul său Florin Ştefănoaia, preşedintele asociaţiei condominiului.
„Soluţii necertificate şi chiar de domeniul hilarului”
În petiţiile trimise de el către Primărie, Prefectură, Inspectoratul de stat în Construcţii şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, locatarul dezamăgit de locuinţa sa din Rivers Towers le cere autorităţilor care au dat avize şi autorizaţii de construire să facă verificări:
“Vânzătorul nu numai că nu a dat curs niciodată solicitărilor mele, adresate în mod repetat la 2-3 luni, pe toată perioada 2018-2022 (şi pentru care mi-a comunicat de fiecare dată că aceasta nu este problema vânzătorului, sugerându-mi să opresc refluxul cu o hârtie auto-adezivă aplicată pe scurgeri), dar chiar şi în urma notificării scrise din martie 2022, Vânzătorul mi-a comunicat că este în căutare de soluţii, recomandându-mi şi de această dată să recurg la improvizaţii, soluţii necertificate şi chiar de domeniul hilarului”, se arată în reclamaţia trimisă către ANPC.
„În condiţiile în care instituţia Primăriei este cea care a eliberat avizele, autorizaţia de construcţie, recepţia finală a lucrării, permiţând astfel intabularea ulterioară în cartea funciară a imobilului, cu deosebit respect vă solicit exercitarea atribuţiilor şi prerogativelor ce revin instituţiei, verificarea legalităţii şi conformităţii lucrărilor, a avizării acestora, a efectuării recepţiei finale, cu sancţionarea constructorului conform prevederilor legale în vigoare şi obligarea acestuia la remedierea neîntârziată, necondiţionată şi de calitate a celor semnalate”, cere petiţionarul în scrisoarea adresată primarului Mihai Chirica şi Primăriei Iaşi.
În plus, cu ajutorul unui avocat, Emil Caşcaval a trimis dezvoltatorului Rivers Towers o scrisoare prin care anunţă că e pregătit să se adreseze instanţelor de judecată, dacă nu se iau măsuri pentru remedierea defecţiunilor.
Ce spune dezvoltatorul?
“Îmi pare foarte rău de cele întâmplate, e un incident foarte neplăcut, am fost şi eu în situaţia asta, pentru că locuiesc tot la bloc. Nu, nu în Rivers Towers. Dar ştiu cum e, miroase urât, e neplăcut, trebuie să cureţi”, a admis Alexandru Palii, dezvoltatorul ansamblului rezidenţial Rivers Towers şi acţionar unic în SC Lastor Invest Corp SRL, care a adăugat: „Acolo am înţeles că s-a intervenit şi târziu, domnul nu era acasă, s-a intervenit după 16 – 24 de ore. Ştiu că domnul este foarte supărat, m-au sunat şi de la Inspectoratul de Stat în Construcţii. Acum, ce să zic? Blocul e dat în folosinţă din 2017, în decurs de şase ani se pot întâmpla multe. Eu oricum nu sunt interlocutorul lui în acest caz. Eu am fost doar finanţator (n.r. şi vânzător). La rândul nostru am avut un antreprenor general, cu diriginţii de rigoare, care au respectat standardele în vigoare, proiectul a fost autorizat… Să vă zic ce a scos firma de vidanjare de acolo? În afară de obiecte de igienă personală, zeci de kilograme de silicat pentru pisici”.
Dezamăgirea e mare pentru proprietarul apartamentului inundat, iar soluţia pe care o vede este să-şi vândă apartamentul. În acelaşi timp însă, vrea să tragă un semnal de alarmă: “Dorim să îi conştientizăm şi pe alţi proprietari afectaţi pe măsură de calitatea lucrărilor executate şi, mai ales, de modul în care dezvoltatorul şi reprezentanţii acestuia gestionează condominiul şi problemele comunităţii”, pentru că “după mai mulţi ani în care am muncit pentru a achiziţiona un apartament in Complexul Rivers Towers, am ajuns la concluzia că nu doar faţada blocurilor este spoită cu roşu, ci şi implicarea, competenţa şi profesionalismul celor care au vândut apartamentele, sau care în prezent administrează complexul, sunt la fel de cosmetizate”.
Publicitate și alte recomandări video