anunturi
grandchef
Bolta rece
anunturi
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional
anunturi

miercuri, 01.02.2023

Apel public pentru identitatea Iaşului. Avem mulți oameni creativi care nu trebuie ignoraţi!

GALERIE
brand iasi
  • brand iasi
- +

Brandul unui oraș face parte dintr-un concept mai larg, denumit place branding, care se referă la aplicarea unor instrumente de marketing pentru a comunica către diverse audiențe elementele ce țin de contextul (economic, politic, social, cultural) al unui loc. Turismul este primul care a impus trecerea de la marketingul destinației către brandul destinației, deoarece statul/ regiunea/ orașul sunt, în general, responsabile de cum este perceput un loc. Brandingul unui loc nu poate fi implementat cu succes fără largul concurs al autorităților și al stakeholderilor (părți interesate), de la principalii actori economici, politici, culturali până la comunitate în ansamblul ei.

Brandul unui oraș are ca obiectiv principal crearea unei imaginii atrăgătoare pentru turiști, investitori, dar și pentru potențiali locuitori, de la studenți la resurse umane deja calificate care ar putea contribui la dezvoltarea locală. În același timp, brandul orașului comunică și întărește identitatea locală, contribuind la creșterea sentimentului de apartenență în interiorul comunității.

Crearea unui brand de oraș nu este o acțiune singulară, ci e rezultatul unui proces complex, de durată, care implică, pe lângă specialiști, analize, strategii, și consultări ample cu comunitatea și cei mai importanți reprezentanți ai săi. În general, acest proces are 5 etape care nu pot fi eludate pentru a ajunge la un rezultat de succes: 1. formularea obiectivelor; 2. analiza brandului actual (reputația orașului și imaginea proiectată, adică cum vorbesc oamenii despre Iași; 3. designul esenței brandului (identitatea brandului, valorile, conceptul de experiență); 4. Implementarea noului brand (comunicare și cooperare în comunitate); 5. monitorizarea brandului (awareness, loialitate).

Cea mai importantă e prima etapă, în care trebuiesc stabilite viziunea, misiunea și obiectivele. În Iași nu a avut cu adevărat loc o dezbatere despre viziunea de dezvoltare pe termen lung. Au existat niște programe comunicate public, de obicei înaintea unor alegeri locale, dar nu există o viziune clară, pe termen mediu și lung, asumată de mediul politic, de universități și principalii actori economici.

Citește și: FOTO Brandul Iaşului: pro şi contra. Dezbatere despre tema momentului

Am afirmat mereu că Iașul trebuie să își asume rolul de capitală a regiunii de Nord-Est și toate sarcinile care decurg din această poziționare. Principalul obiectiv al conducătorilor ar trebui sa fie de a crea și implementa o strategie de dezvoltare a Iașului pe minimum 20 de ani, care să plece de la aceste ambiții regionale și de la scăderea dependenței de guvernul central și disponibilitatea acestuia de a sprijini proiectele locale. Această strategie trebuie concepută printr-o consultare largă, reală, atât a specialiștilor ieșeni și externi, cât și a societății civile și cetățenilor. După crearea acestei strategii și votarea prin referendum local, strategia ar urma să fie pusă în aplicare de orice partid s-ar afla la guvernare.

Această viziune ar trebui să dea direcția pentru a realiza brief-ul: dosarul care stabilește tema pentru realizarea brandului Iașului, în cadrul unui concurs public. Pentru că un subiect atât de important pentru viața unei comunități, finanțat din bani publici, nu poate fi abordat decât într-un cadru transparent, deschis tuturor, pentru a da șansa câtor mai multe companii/ agenții de creație să concureze pentru a se implica în proces. S-au încercat diverse explicații: ba că un concurs nu garantează mereu rezultate satisfăcătoare, ba că au existat eșecuri în astfel de demersuri (vezi cazul Oradea), ba că nu erau suficienți bani, care să atragă jucători importanți. Un oraș a cărui identitate se bazează pe puternicul caracter universitar, cu o comunitate creativă în creștere, din ce în ce mai conștientă de forța ei, care urmărește să-și profileze o imagine regională cu care să concureze celelalte orașe, atât din România cât și din vecinătate, nu are cum să eludeze transparența. Din contra, putea fi o provocare pentru Iași să arate că poate fi un exemplu pentru alte orașe.

Într-un oraș ai căror conducători (altfel prezenți la evenimentul de lansare) sunt campioni la numărul de dosare, a lansa un brand fără concurs și transparență nu reprezintă decât o întărire a reputației, a percepției actuale pe care cei familiarizați cu această situație o au despre Iași. Cum să atragi oameni valoroși într-un astfel de oraș? Cum să-i faci pe tinerii creativi să vrea să rămână, când sunt excluși din start de la posibilitatea de a contribui la realizarea brandului orașului natal? Modul în care o regiune își valorizează patrimoniul, artiștii, creatorii și diversele comunități reflectă valorile și prioritățile acelei societăți.

Aici vreau să precizez clar un lucru: cunosc parte din echipa care a fost selectată și sunt cu toții oameni valoroși. Nu pun sub semnul întrebării competența, buna lor intenție sau munca pe care au depus-o. Nu era datoria lor să organizeze un astfel de concurs. Ar fi fost minunat dacă proiectul prezentat public ar fi fost câștigătorul unui apel transparent, serios, jurizat de specialiști locali și internaționali, care să dea greutate demersului și să înlăture din start orice comentariu că în Iași lucrurile importante, pe lângă că au nevoie de timp, se fac în spatele ușilor închise.

Poate și din cauza acestei percepții, o parte din reacțiile de după lansare au fost destul de vehemente. Inițiatorii și echipa care a lucrat la identitate s-au simțit atacați și au făcut apel la unitate, spiritul de comunitate, invocând în același timp efortul necesar, supradimensionat față de bugetul avut la dispoziție. Faptul că bugetul e, în mod real, insuficient pentru tot ce s-a realizat, nu poate fi un motiv pentru a refuza o dezbatere serioasă. E un subiect prea important pentru a-i cataloga pe toți cei care prezintă opinii disonante sau vin cu critici constructive drept nemulțumiți de serviciu sau hateri.

Lucrul cel mai important care s-a întâmplat însă a fost că niște reprezentanți ai comunității creative din Iași au realizat o primă încercare publică de a prezenta Iașul nu doar prin prisma trecutului. Logoul și aplicațiile sale arată că, pentru prima dată, tinerii au fost și ei public țintă. S-a încercat o abordare mai aproape de contemporan (în opinia mea putea fi mai curajoasă, mai radicală), cu grijă însă să nu rănească prea tare sensibilitățile paseiștilor de serviciu, de cele mai multe ori irelevanți la nivel național, dar care au ocupat mecanismele de putere la nivel local și au un cuvânt important de spus în discursul public.

De aceea cred că efortul echipei trebuie ajutat și legitimat prin deschiderea către întreaga comunitate creativă, din Iași, din țară sau din afara ei, și implicarea într-o dezbatere reală, constructivă. Cum îmi spunea cu tristețe o prietenă designer zilele trecute, majoritatea absolvenților facultăților de profil din Iași s-au gândit sau poate chiar au realizat o viziune proprie despre cum ar trebuie să arate identitatea orașului. Acești oameni nu trebuiesc ignorați. De aceea, Asociația AltIași împreună cu Ziarul de Iași lansează un apel deschis tuturor creativilor interesați să contribuie cu propria viziune, trimițând materialele grafice la adresa: redactie@ziaruldeiasi.ro . Toate aceste materiale vor fi publicate cu acordul realizatorilor și vor sta la baza dezbaterii atât de necesare.

În fond, ar putea fi un exemplu despre cum comunitatea contează, se implică și, prin presiune publică, impune un proces corect, transparent, inclusiv, valori care ar sta atât de bine viitorului brand al Iașului.

George Pleşu este manager cultural, preşedintele Asociaţiei AltIaşi

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

La Davos agenda a fost dominată de imperativul „salvării planetei” şi ofensiva de şarm a Chinei (III)

Alexandru LĂZESCU

La Davos agenda a fost dominată de imperativul „salvării planetei” şi ofensiva de şarm a Chinei (III)

Percepţia negativă şi criticile faţă de reuniunea de la Davos, în cadrul căreia vicepremierul chinez Liu He a anunţat dorinţa Beijingului de „re-globalizare”, au căpătat o tot mai mare amploare pe măsură ce propunerile avansate în timpul discuţiilor din cadrul Forumului s-au transformat într-o agendă radicală de inginerie socială motivată de o titanică luptă cu „schimbările climatice”.

opinii

O lume fără SUA

Briscan ZARA

O lume fără SUA

Imităm fără măcar să ne mai dăm seama artişti, sportivi, VIP-uri, politicieni americani, urmărim în proporţie covârşitoare filme de peste ocean, ascultăm muzică produsă tot de acolo, gândim şi dorim ceea ce gândesc şi doresc ei. Vorbim pe jumătate engleză pentru că ni se pare că nu există cuvinte sau expresii echivalente în română sau care să exprime atât de bine ceea ce „simţim”. Am împrumutat până şi gesturi caracteristice lor...

Nefericitul

Cristina DANILOV

Nefericitul

Privind în jur vedem cum unii oameni știu să găsească fericirea chiar și când lumea se prăbușește lângă ei, alți sunt nefericiți, deși au totul. Pentru unii, fericirea este trecătoare și depinde de circumstanțele prezente, în timp ce alții par să fie în general fericiți sau în general nefericiți, indiferent de ceea ce se întâmplă în viața lor. Se pune întrebarea: cum ar trebui să definim fericirea ca să putem înțelege mai bine nefericirea - prin succes și recunoaștere publică, satisfacția interioară sau altcumva?

Unificatori şi dezbinatori (I)

Mihai DORIN

Unificatori şi dezbinatori (I)

Nu sunt prea numeroase ideile creatoare de istorie. Creaţia în istorie nu e însă doar despre capacitatea de a proiecta idealuri, cât mai ales despre consecvenţa de a le perpetua, indiferent de riscuri şi de a descifra sensuri noi, în acord cu vremurile. 

pulspulspuls

Un scenariu care dă broboane reci multor liberali ieşeni. Îi va lăsa au ba Ciucă pe tuşă?

Un scenariu care dă broboane reci multor liberali ieşeni. Îi va lăsa au ba Ciucă pe tuşă?

Am râs noi, am glumit, ne-am dat coate, dar cât e glumă-i panaramă, şi ce-i serios apăi serios rămâne. Da, la ţinutul la distanţă a lui Chirica şi Alexe de către şeful liberalilor de Ziua Unirii de la Iaşi ne referim. 

Caricatura zilei

PIȚUȚURCĂ

Editia PDF

Bancul zilei

Doi prieteni se întâlnesc dupa multa vreme: - Ei, prietene, cum e viata de barbat însurat? - Excelenta! Am reu (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Un raport al Universitatii “Babes Bolyai” din Cluj Napoca a stabilit ca teza de doctorat a ministrului de Interne este plagiata. Credeti ca Lucian Bode sa demisioneze?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.