APM „coace” acordul de mediu pentru A8, sectorul ieșean: în 14 zile e gata. De ce A8 e cu 35% mai scumpă în Iași ca la munte ?
Documentul care încheie revizuirea studiului de fezabilitate va fi eliberat în două săptămâni. Ce etape mai sunt de parcurs până la scoaterea contractului de construire la licitație.
Agenția ieșeană de Protecție a Mediului urmează să elibereze în aproximativ două săptămâni mult așteptatul acord care marchează finalizarea actualizării studiului de fezabilitate pentru sectorul de autostradă Moțca-Iași-Ungheni. Decizia aparține Comisiei de Analiză Tehnică, reunită vineri la sediul agenției. Urmează ca anunțul în acest sens să fie mediatizat de proiectantul Consitrans și, dacă nu vor mai exista contestații, acordul de mediu să fie eliberat cel mai probabil pe 19-20 august.
Decizia de emitere a acordului vine după dezbaterile publice care au avut loc la Iași și la Pașcani la jumătatea lunii iulie. Discuțiile de la Iași au trecut în revistă unele cerințe precum montarea de panouri fonoabsorbante lângă unele localități, dar au deviat repede spre costul relativ ridicat al celor aproximativ 93,3 km ai autostrăzii în județul Iași.
La deal e mai greu ca la munte
La dezbaterea găzduită de Primăria Iași, reprezentantul CNAIR a confirmat noua estimare a tronsonului Moțca-Ungheni, „aproximativ 5 miliarde de euro”, fără TVA. Ionuț Urecheatu, șef al Direcției tehnice a companiei și coordonator al proiectului A8 ieșean, a adăugat că un cost precis va fi stabilit după adoptarea studiului de fezabilitate (care include acordul de mediu) și după scoaterea la licitație pe sectoare.
Din cei 93,3 km lipsesc de fapt 5 km, în zona intersecției (turbionului) cu A7, segment care, potrivit proiectanților, face parte din proiectul A7. În schimb, „avem ca lucrări majore peste 100 de poduri, 14 tunele, noduri rutiere, parcări, parcuri de servicii”, au mai spus reprezentanții firmelor care au realizat studiul de fezabilitate.
Prezent la dezbatere, Cătălin Urtoi a comparat costul pe kilometru al A8 în Iași și cel pe km pe sectorul montan, atrăgând atenția că Iașul s-a scumpit peste măsură și peste valoarea segmentelor de la munte. „Dacă comparăm prețul cu cel de pe secțiunea montană, observăm că pentru cei 159 km de pe Miercurea Nirajului-Leghin avem un cost aproximativ de 39,6 milioane euro/km fără TVA (6,3 miliarde euro fără TVA), iar pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni care are 93 km avem un cost aproximativ de 53,76 milioane euro/km (5 miliarde euro fără TVA). Adică un kilometru de autostradă pe munte este mai ieftin decât un kilometru de autostradă în județul Iași?!”, a întrebat fostul director general interimar al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, cea care ar urma să preia proiectul A8 de la CNAIR.
Nicăieri nu-i mai scump ca la Iași
Săptămâna aceasta, au fost aprobați în ședință de guvern indicatorii tehnici ai drumului expres Bacău-Piatra Neamț. Astfel, sectorul de drum lung de 51 km va costa 7,7 miliarde de lei fără TVA, respectiv 9,1 miliarde cu TVA. Pe kilometru, costul ajunge la 30,5 milioane de euro (fără TVA) mai puțin așadar decât pe orice sector al A8.
Tot 30 de milioane de euro fără TVA costă și realizarea fiecărui kilometru de autostradă între Pașcani și Suceava, pe A7. Primul din cele două loturi ale acestui sector e deja în licitație.
Ce vine după acordul de mediu
În cazul Autostrăzii Unirii, urmează după o lună de la emiterea acordului de mediu să fie adoptați și indicatorii tehnico-economici în comisiile de specialitate de la CNAIR, Ministerul Transporturilor și în cea interministerială. O hotărâre de guvern ar putea fi emisă apoi până la sfârșitul toamnei.
Cât privește proiectul tehnic, care face parte din contractul încheiat în 2021 cu Consitrans, sunt discuții dacă să fie continuat în această formulă sau să fie inclus într-un nou contract împreună cu construirea acestei părți de autostradă.
CITESTE SI: 1,2 miliarde de euro pentru cea mai uşoară porţiune din A8: Târgu Neamţ – Iaşi
Totuși, „cu o licitație rapidă și fără surprize, către final de an 2025/ început de an 2026, pot demara lucrările de execuție la cei 93 km. Termen estimat de finalizare: 2028/2029”, conchide pe un ton optimist Adrian Covăsnianu, de la „Moldova Vrea Autostradă”.
Măcar podul de la Ungheni?
Între timp, la începutul săptămânii viitoare ar putea fi semnat contractul pentru podul – de fapt podurile de la Ungheni. Pentru construirea lor, câte unul pe sens, fiecare cu câte două benzi, au concurat trei ofertanți, iar CNAIR a desemnat câștigătorul pe 22 iulie. Până vineri, 2 august, nu fusese înregistrată nicio contestație, iar dacă nici prin poștă sau curier nu vine vreuna până la începutul săptămânii viitoare, va putea fi încheiat contractul cu asocierea condusă de firma ploieșteană Ness Proiect Europe SRL. Amintim că durata de realizare a podului este doi ani, din care 6 luni proiectarea și 18 luni execuția propriu-zisă.
Încăpătorul Program european de Transport
Pe sectorul montan, luna aceasta ar trebui să demareze lucrările pe cei 29,9 km de la Moțca la Tg. Neamț, celălalt capăt, Tg. Mureș-Miercurea Nirajului, urmând să intre în șantier abia în pragul iernii.
Următoarele segmente spre munte, Miercurea Nirajului-Sărățeni/Sovata, respectiv Tg. Neamț-Pipirig, sunt de astă-primăvară în licitație prelungită, noile termene de înscriere a ofertelor fiind 12, respectiv 13 august. Amânarea a permis să treacă înaintea lor un segment de autostradă de pe litoral, „Alternativa Techirghiol”, 30,6 km, evaluată la un miliard de euro.
De menționat că toate aceste proiecte enumerate până acum, precum și altele – precum drumul expres Oradea-Arad, sunt toate date cu finanțare din Programul Transport 2021-2027, care însumează 9,6 miliarde de euro. Cei de la CNAIR și de la Guvern au dat mereu asigurări că sunt fonduri pentru toate proiectele de autostradă, dar fără să precizeze altă sursă decât Programul Transport.
Publicitate și alte recomandări video