Après Mai
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
Oala cu Gust
anunturi

sambata, 23.10.2021

Après Mai

GALERIE
emi vasiliu
  • emi vasiliu
- +

Încercând să creioneze o generaţie adunată în jurul percepţiei lui Gilles, Olivier Assayas tratează personajele secundare cu superficialitatea proprie personajului principal. Iubitele şi prietenii intră şi ies din vizorul tânărului într-un determinism simplist, specific privirii înapoi, ce reconstruieşte cunoscând cu precizie toate detaliile devenirii.

În Après mai (Dupa mai ’68), regizorul francez Olivier Assayas reconstruieşte traseul unui tânăr creativ, ce pare să-i semene. Revoltele studenţeşti din epocă nu sunt detaliate cu precizie documentaristică, ci reimaginate în spirit, de o manieră descriptivă ce stabileşte, încă de la început, prioritatea personalului faţă de context.
Animat de idealurile maoiste la modă printre liceenii din familii burgheze, Gilles distribuie presa liberă/clandestină, participă la actiuni nocturne de spray-ere a liceului cu propagandă revolutionară, intră într-un conflict violent cu paznicii liceului, apărîndu-se, alături de camarazii săi, cu cocktailuri molotov şi saci de ciment. Fundalul activităţilor sale revoluţionare e pasiunea pentru Gilles privindu-şi viaţa ca pe o bucata de hartie boţită, pe care încheagă culori într-o logică intuită doar de el.
Încercînd să creioneze o generaţie adunată în jurul perceptiei lui Gilles, Olivier Assayas tratează personajele secundare cu superficialitatea proprie personajului principal. Iubitele si prietenii intră şi ies din vizorul tânărului într-un determinism simplist, specific privirii înapoi, ce reconstruieste cunoscînd cu precizie toate detaliile devenirii. În acest sens, filmului îi lipseşte, cel puţin în prima sa parte expozitivă, carnea relaţiilor care schimbă personajele. Cinematografic, Assayas e la fel de puţin aventuros, preferînd sa reconstruiască epoca după reţetă. Filmul conţine câteva dezbateri prin care Assayas îşi argumentează preferinţa pentru un limbaj clasic, respingînd butada „la idei noi, un limbaj nou” prin imperativul comunicării către mase şi clasarea invidualismului estetic drept mic-burghez.
Regizorul lasă intelectualizarea la o parte în ce priveşte muzica aleasă pentru coloana sonoră, cu ajutorul căreia reuşeşte să închege şi câteva secvenţe de măiestrie şi forţă a comunicării. Soft Machine, Nick Drake, Air sau Captain Beefheart & His Magic Band compensează mizanscena plată sau subliniază dramatica rătăcire a iubitei în căutarea iubitul plecat dintr-o casă plină de necunoscuţi.
Personalitatea lui Gilles prinde contur odată cu renunţarea la activism, iubite şi haos, filmul câştigînd în coerenţă şi omogenitate, de parcă regizorul ar fraterniza cu personajul şi l-ar susţine, strângînd povestea în jurul lui. Faţă de alte redări ale spiritului revoluţionar 60ist, Assayas construieşte cuminte şi nostalgic, parcă din amintiri, fiind atent la muzică şi la corpurile actorilor instruiţi să expime uneori bucuria nudităţii, alteori doar exuberanţa unei tinereţi pe care Assayas o regretă.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Sportul, tărâm de rai pentru conspiraţionişti

Nicolae GRECU

Sportul, tărâm de rai pentru conspiraţionişti

„E dreptul meu să fac ce vreau cu organismul meu” este un leit motiv al declaraţiilor fotbaliştilor pe posturile TV, fără a pomeni vreunul de vieţile altora.

Filmuletul zilei

opinii

Etimologicale pescăreşti (IX)

Eugen MUNTEANU

Etimologicale pescăreşti (IX)

Povestea ajunge, în fine, la descrierea „tehnicăˮ a lotcii.

Împărţiţi, dar nedespărţiţi

pr. Constantin STURZU

Împărţiţi, dar nedespărţiţi

În slujba logodnei, într-una dintre rugăciuni, ne adresăm lui Dumnezeu cu aceste cuvinte: "Care pe cele despărţite le aduni întru unire şi ai pus dragostea legătură neîntreruptă". Căderea primilor oameni, a protopărinţilor Adam şi Eva, a însemnat nu doar ruperea lor de Creator, ci şi dezbinarea acestora şi a urmaşilor lor. Prima crimă din istoria umanităţii a fost săvârşită asupra unui frate.

La plimbare pe axa culturală (3)

arh. Ionel OANCEA

La plimbare pe axa culturală (3)

Arhitectura, prin conţinutul simbolic, estetic, funcţional, este interpretată în cheie diferită de fiecare persoană în parte. Un exerciţiu simplu poate demonstra această realitate. 

pulspulspuls

Ciucă desemnatul de la Bucureşti şi relaţia cu Mihăiţă& Costel de la Iaşi

Ciucă desemnatul de la Bucureşti şi relaţia cu Mihăiţă& Costel de la Iaşi

La trei zile după ce a dat cu artificii la Palat, şi asta după ce  nu a avut nicio reţinere să aprobe şi târgul de căciuli de la Hală, dar şi coada la moaşte la liber, auzim că Mihai Chirica a vorbit către presa centrală spunând pe un ton foarte doct şi sfătos că musai este nevoie de un lockdown total, cu închidere în casă mai ceva ca anul trecut. 

Caricatura zilei

Ciucă 2

Editia PDF

Bancul zilei

Cercetatorii ardeleni au descoperit ca oricâta mâncare le-ai da musafirilor, tot se îmbata.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Ar trebui închise școlile dacă se trece de 6 la mie?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.