anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

miercuri, 10.08.2022

Aranjament financiar în an electoral: Îndatorarea Iaşului, dublată joi dintr-un foc

GALERIE
imprumut
  • imprumut
- +

În chiar anul în care au loc alegeri, iar primarul ne va cere votul pentru un nou mandat, Mihai Chirica a decis să facă, în numele oraşului, cel mai mare credit din ultimii ani. Este vorba de o îndatorare de 21 milioane de euro, pentru realizarea a trei mari investiţii. Creditul va trebui rambursat în 15 ani, cu trei ani de graţie. Noua datorie a Iaşului va dubla practic gradul de îndatorare a municipalităţii, de la 4% actual la 9,1%. Noul aranjament financiar cu BERD va trebui aprobat de Consiliul Local în şedinţa de joi. Votul pare însă a fi doar o formalitate, din moment ce primarul a negociat deja în detaliu toţi termenii împrumutului.

Primăria va accesa un credit de 21 milioane euro pentru realizarea a trei investiţii publice. Împrumutul va fi contractat la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Plenul Consiliului Local (CL) va fi pus în faţa faptului împlinit: municipalitatea a negociat deja un preacord al finanţării nerambursabile. În acelaşi timp, Primăria a stabilit deja şi lista investiţiilor: reabilitarea termică a 14 unităţi şcolare, refacerea cinematografului Dacia şi modernizarea depoului Dacia. Creditul va avea o maturitate de 15 ani, cu o perioadă de graţie de 3 ani. Dobânda va fi Euribor la 6 luni plus o marjă anuală cuprinsă între 1,25% şi 1,5%.

„Marja finală va fi renegociată ulterior“, se arată în proiectul de hotărâre de aprobare a creditului ca va fi supus dezbaterii plenului CL pe 30 aprilie. Comisionul de acordare a împrumutului va fi cuprins între 0,75% şi 1%. Un beneficiu pe care municipalitatea îl va avea în urma acordului cu BERD vizează oferirea de către banca europeană a unui grant de 600.000 euro pentru pregătirea studiilor preliminare (inclusiv studiul de fezalitate pentru modernizarea depoului Dacia). Creditul va creşte gradul de îndatorare a Primăriei, pentru perioada 2020 - 2035, la 9,1% faţă de 4% în prezent. De precizat că suma totală care va accesată din credit de municipalitate va depinde de valoarea finală a proiectelor de investiţii propuse spre a fi finanţate. Faţă de actualele valori vor exista ajustări în funcţie de documentaţiile tehnice care mai trebuie realizate şi licitaţiile care vor fi lansate. În orice caz, Primăria va putea contracta la BERD maximum 21 milioane euro sau o sumă mai mică în funcţie de condiţiile enumerate. Cum vor fi cheltuiţi banii Primul pe lista de investiţii se află reabilitarea termică a unui număr de 14 unităţi şcolare: patru grădiniţe (nr. 9, 11, 21 şi 25), trei şcoli gimnaziale (Alexandru Vlahuţă, Elena Cuza şi George Coşbuc), două licee (Petru Poni şi Waldorf) şi cinci colegii (I.C. Ştefănescu, Dimitrie Leonida, M. Sturdza, Transporturi şi Construcţii, Electronică şi Telecomunicaţii). În acest caz, există toate documentele tehnice necesare, indicatorii tehnico-economici fiind aprobaţi în vara anului trecut: investiţia este estimată la 24 milioane lei (inclusiv TVA). Al doilea proiect constă în reabilitarea cinematografului Dacia, investiţie aprobată de plenul CL tot anul trecut. Proiectul are o valoare estimată la 11 milioane lei (inclusiv TVA).

Cinematograful Dacia a fost construit în perioada 1984 - 1987 şi, în 2017, a ajuns în proprietatea Primăriei în urma unui proces cu RADEF. „Se propune amenajarea unor spaţii pentru recuzită şi actori, precum şi reabilitarea, modernizarea şi dotarea clădirii pentru a respecta standardele şi cerinţele actuale. (...) Este necesară o mărire a scenei prin demolarea unui perete din fundal şi construirea unor cabine pentru recuzită şi actori“, se arată în hotărârea 90/2019 aprobată de plenul CL. Investiţia de la Depou, o noutate În ceea ce priveşte modernizarea depoului Dacia, proiectul este o noutate, dar, anul trecut, s-a vehiculat că ar exista o intenţie în acest sens din partea Primăriei în contextul în care mijloacele de transport noi care vor ajunge la Iaşi în următori ani vor fi garate în Dacia. În acest caz, investiţia este estimată la 77 milioane lei (inclusiv TVA), iar termenul de execuţie este de 2 ani. Primii paşi pentru realizarea obiectivului au fost făcuţi în octombrie 2019, atunci când a fost semnat un contract cu BERD şi firma Italrom Inginerie Internationala S.r. pentru realizarea unui studiu de oportunitate. Între timp, documentaţia a fost finalizată şi va fi supusă aprobării plenului CL tot în şedinţa din 30 aprilie.

Totuşi, valoarea finală a investiţiei va rezulta în urma realizării studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic. „Serviciile oferite în prezent suferă din cauza condiţiilor precare, lipsei de echipamente moderne şi clădirilor inadecvate şi degradate care găzduiesc activităţile. Tehnologiile existente sunt la nivelul anilor 1970 - 1980“, se precizează într-un document-suport aprobării proiectului de hotărâre. Principalele tipuri de lucrări constau în: demolarea tuturor clădirilor existente (în vederea refuncţionalizării depoului), menţinerea parţială a platformelor ca fundaţie pentru infrastructură, redefinirea căilor de acces actuale pentru tramvaie şi autobuze (inclusiv separarea fluxurilor), împrejmuirea completă pentru asigurarea siguranţei în exploatare şi restructurarea sistemelor - semnalizarea, automatizare, reţeaua de contact, reţele interioare, instalaţii etc. 

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Asupritori, paraziţi şi ipocriţi

Cătălin ONOFREI

Asupritori, paraziţi şi ipocriţi

Cât de bine îi cunoaştem pe cei din jurul nostru?

opinii

Agua!

Briscan ZARA

Agua!

Dacă nu ar fi fost lumea aceasta modernă în care transportul dintr-un loc în altul să fie foarte facil, iar alimentele şi apa să poată fi aduse repede dintr-o regiune în alta, cu siguranţă am fi intrat într-o perioadă de foamete cruntă. Război, boală şi foamete, triada care a urmărit întreaga istorie omul precum lupii. Şi trebuiau mereu să fie trei ca să devină mortale, de nesuportat. Şi dacă ultimele două apar din motive naturale, primul ni se datorează în totalitate.

Nu căuta cheile sub veioză

Cristina DANILOV

Nu căuta cheile sub veioză

Am atât de mulţi cunoscuţi care spun cu toată convingerea că obiceiurile lor alimentare - a mânca prăjituri noaptea, de pildă - se datorează faptului că părinţii lor nu i-au hrănit aşa cum trebuia şi nu le-au insuflat obiceiuri alimentare sănătoase. Şi stau şi sortează, ca pe nişte boabe de fasole, amintirile din copilărie, cum nu aveau voie să se ridice de la masă până nu terminau de mâncat grişul cu lapte sau cum erau alergaţi cu papucul prin curte când aruncau sub masă carnea din ciorbă la pisici. A devenit un fel de sport, mulţi caută cauzele dependenţei de alimente, de alcool, de ţigări, de dragoste, de droguri, în copilărie şi, după un search profund concluzionează: „mama e de vină că sunt supraponderală”, „tata e de vină că eu beau”.

Slavă lui Rabelais

Nichita DANILOV

Slavă lui Rabelais

Vom intra într-o epocă în care resursele de materii vor conta la fel de mult ca şi tehnologia. Epoca energiei ieftine, după cum spunea un comisar european, a luat sfârşit. Epoca revendicărilor abia a început.

pulspulspuls

Care este strategia PSD la locale şi ce învârte Maricel Popa la manivela partidoiului

Care este strategia PSD la locale şi ce învârte Maricel Popa la manivela partidoiului

Gata, astăzi am ajuns la antepenultimul episod din seria „Ce s-a discutat la Şcoala politică de vară de pe Bahlui”, o relatare fidelă a discuţiilor care au avut loc timp de o săptămână în târgul nostru pe teme politice locale. 

Caricatura zilei

Rafila și pastila

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.