anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM

vineri, 20.05.2022

Eveniment

Artă contemporană la Spitalul Dr. Parhon

GALERIE
delia_andries_transplant
  • delia_andries_transplant
- +

Evenimentul „Transplant – despre artist ca medic al societății” al artistei Delia Andrieș, care are loc vineri, 4 mai, de la ora 10:00, la Spitalul Dr. Parhon din Iași, marchează debutul colaborării spitalului cu galeria de artă contemporană BorderlineArtSpace. Parteneriatul dintre cele două instituții propune un program de evenimente culturale care facilitează accesul unor noi categorii de public la lucrări de artă contemporană, mizând totodată pe caracterul terapeutic incontestabil al artei.

Transplant” este o acțiune performativă prin care lucrările ce formează expoziția „Respiră acest aer” (BreatheThis Air) a artistei Delia Andrieș sunt dislocate din spațiul expozițional-gazdă, BorderlineArtSpace, și relocate într-un spațiu public atipic, sala de întâlnire a medicilor din cadrul secției de Nefrologie a Spitalului Dr. Parhon din Iași. Acțiunea amintește de încercările mișcărilor de avangardă ale secolului al XX-lea de a sparge granițele dintre highart și lowart, dintre cultura înaltă și cultura de masă, prin accesibilizarea artei în rândul unui public mai puțin familiar cu spațiile expoziționale contemporane.

Delia Andrieș propune un demers prin care medicii și pacienții devin subiecți ai unei chirurgii imateriale, printr-un micro-performance care, sub resemnificarea garderobei de chirurgie a medicului și lectura a 10 poeme despre boală și însingurare - parte din volumul de debut al artistei - repune în lumină rolul artistului în societate, de data aceasta în ipostaza lui de medic al unui social aflat într-o stare de conflict cu el însuși. Artistul radiografiază și investighează simptomele societății și le transformă, prin operațiile sublimării, ale gândirii și ale intervenției, într-un rezultat de spirit menit să consoleze și să aline anxietatea inerentă condiției umane.

Ce ne arată lucrările Deliei Andrieș? Suprafețe ample, umbrite, obscurizate, tușe gri-cenușii... Cadre statice, ferestre deschise, nu tocmai transparente, ambiguizând la maximum raporturile spațio-temporale. O eșarfă brodată - leit-motiv vizual - devine semn distinctiv, vehicul identitar, sinecdocă a femininului, parte ridicată la nivelul întregului. Plasticitatea tablourilor este articulată nu pe un estetism edulcorat, ci pe „tensionarea” voluntară a câmpului pictural, invitând ochiul la popas tăcut, contemplativ și interogativ, lipsit însă de voluptățile „deconstrucțiilor” critice sau ale asalturilor exegetice spectaculoase.” (Petru Bejan, critic de artă)

Delia Andrieș (n. 1989) este o artistă vizuală și performer care trăieșteși lucrează în Iași, România. Este licențiată în Arte Vizuale – Pictură (2010), iar în 2012 finalizează un masterat interdisciplinar în Istoria și Teoria Artei, ambele la Universitatea Națională de Arte George Enescu din Iași. În prezent, este doctorandă a UniversitățiiNaționale de Arte din București, cu o teză care dezbate probleme ale criteriilor de evaluare în artele vizuale contemporane. Participă la numeroase expoziții de grup, unde experimentează cu medii variate precum pictura, fotografia digitală, instalația, performance-ul, intervenția participativă și scenografia teatrală. În 2015 este selectată cu proiectul „Self Dystopia. 3E” în cadrul Platforma X, o rezidență internațională de arte vizuale cu bază tehnologică.

Spitalul Clinic „Dr. C. I. Parhon” a fost inaugurat în anul 1943 ca Spital al Asigurărilor Sociale din Copou, fiind, la acea dată, cel mai modern spital din țară și unul din cele mai moderne din Europa Centrală și de Est. În acest moment, Spitalul Clinic „Dr. C. I. Parhon” reprezintă unul din marile spitale din Iași, asigurând servicii medicale de cea mai înaltă calitate în afecțiunile renale pentru întreg teritoriul Moldovei. Oferind o abordare pluridisciplinară, în conformitate cu cele mai noi strategii de diagnostic și tratament, pentru o largă varietate de patologii, fiind în același timp un puternic centru de învățământ universitar și postuniversitar.

BorderlineArtSpace promovează arta contemporană produsă în diverse situații sociale, politice și existențiale de graniță și dezvoltă discurs critic legat de problematici și poetici actuale. BorderlineArtSpace este interesat să expună atât artiști emergenți, cât și artiști cu o practică deja recunoscută și, în timp ce contribuie la dezvoltarea structurii instituționale artistice, își asumă, de asemenea, angajamentul pentru un rol educațional.

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Nimic de salvat

Pavel LUCESCU

Nimic de salvat

Încăput pe mâna lui Barna, Ghinea, Drulă, Năsui şi prietenii, USR a devenit un soi de anexă libertariană a PNL, unde ar fi logic să şi sfârşească, alături de gaşca Câţu-Gorghiu.

opinii

Simple notaţii

Alexandru CĂLINESCU

Simple notaţii

Sorin Oprescu mi-a fost dintotdeauna profund antipatic, şi asta înainte să aflu despre matrapazlâcurile lui. Îmi părea un şmecher de „capitală”, un ins cu apucături golăneşti, vulgar şi agresiv. Îl situam cam pe aceeaşi treaptă cu Becali, deşi la acesta din urmă mai puteam detecta nişte urme de umanitate. Am aflat, în urma condamnării lui Oprescu, ceea ce, probabil, ştia destulă lume: doctorul lucra în stil mare, cerea şpăgi colosale, avea - precum mafioţii - oameni de încredere care îl protejau şi îşi asumau treburile riscante. 

Tencuiala antiseismică

Neculai SEGHEDIN

Tencuiala antiseismică

Desigur, o legendă urbană, unul din miturile care însoţesc toate amintirile, povestirile, convingerile legate de cutremur, care au dus la dezvoltarea unei adevărate culturi a seismului în România.

Love story la “om la lună”

George PLEȘU

Love story la “om la lună”

Se face curând un an de zile de când nu am mai scos din player-ul maşinii cd-ul cu albumul În caz de om la lună, strigaţi „om la lună, stânga/ dreapta” după caz.

pulspulspuls

Unde a dispărut de-o vreme şi de ce madam Şoşo, cea mai cu greutate sinatoare de Iaşi

PULS

Unde a dispărut de-o vreme şi de ce madam Şoşo, cea mai cu greutate sinatoare de Iaşi

Multă lumea ne-a tot întrebat în ultima vreme unde o fi dispărut din peisaj sinatoarea de Iaşi cu cea mai mare greutate (la quintale ne referim, nu la influenţă, evident), dar şi cu gura cea mai mare. Ei bine, stimaţi telespectatori, am apelat pentru un răspuns la această spinoasă problemă a politichiei locale, naţionale şi, de ce nu, chiar evropeneşti am putea spune, la aceeaşi sursă a noastră care ne-a spus câte una sau alta la momentul candidaturii ei la Iaşi pe listele auriste, când mai nimeni nu ştia de un’ s-o ia pe madam: adicătelea amicul Archibald Tănase, stimaţi telespectatori, că sigur vă era olecuţă dor de el, nu-i aşa?

Caricatura zilei

Cireșe, nu ruble

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.