anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

miercuri, 29.06.2022

Ascuțirea armei fiscale (sau Adaptarea juridicului din Finanțe la normele de nivel superior)

GALERIE
arma fiscala
  • arma fiscala
- +

Codul administrativ abrogă sau modifică un număr de peste 40 acte normative, legi ori hotărâri de guvern care au operat îndelungi perioade. Aria de operare a acestora includea multiple domenii - de la administrația publică centrală și locală, instituția prefectului, proprietatea publică și privată a statului / unităților administrativ-teritoriale, statutul funcționarilor publici etc., până la problematica răspunderii administrative. Actul normativ unificator (Codul administrativ), care se subînțelege, are poziție fundamentală în materie de administrație publică, țintește, între altele, în direcția asigurării stabilității și eficienței autorităților centrale și locale. În acest sens, devine inevitabilă atingerea (și a) sistemului financiar public, având de-a face, în consecință, cu necesitatea modificării/adaptării unor norme consacrate sferei finanțelor publice.

 

Sfera la care facem referire, să amintim, doar când este vorba despre Ministerul Finanţelor (MF) și ANAF, ținând de administrația publică centrală, cuprinde un apreciabil aparat de personal, respectiv peste 27 mii posturi. Mai exact, MF are aprobat un număr maxim de 1715 posturi pentru aparatul propriu, iar ANAF are 25.582 posturi pentru aparatul său şi structurile subordonate. În ce ne privește, însă, ne oprim aici doar asupra câtorva repere, relevând cum se repercutează prevederile Codului administrativ (https://e-juridic.manager.ro/articole/codul-administrativ-partea-i-dispozitii-generale-28615.html) și ale altor acte normative de nivel superior asupra sectorului juridic din Finanțe.

Sectorului în cauză, în mod tradițional, îi revine activitatea de soluţionare a contestaţiilor, trebuind totodată să elaboreze și să transmită structurii care reprezintă ANAF la instanţe ”puncte de vedere privind cererile de chemare în judecată formulate în dosarele având ca obiect decizii emise în soluţionarea contestaţiilor, întreaga documentaţie care a stat la baza emiterii deciziilor de soluţionare a contestaţiilor, împreună cu deciziile atacate, precum și orice alte lucrări necesare pentru soluţionarea cauzei (…).” (Notă de fundamentare la HG pentru modificarea și completarea HG nr. 34/2009…, https://mfinante.gov.ro/documents/35673/5553347/nfproiecthotmodifhg34hg520_21012022.pdf) Din aceeași sursă aflăm că din totalul pozițiilor incluse în organigrama ANAF, un număr de 220 de posturi sunt alocate activităţii de soluţionare a contestaţiilor.

Repartizarea efectivă a acestora: aparat propriu - 38 posturi, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice (DGRFP) - 174 posturi și Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC) - 8 posturi. Conținutul acestei activități specializate este dat de prevederile Titlului VIII din Codul de procedură fiscală: ”soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva deciziilor de impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, a deciziilor pentru regularizarea situației emise în conformitate cu legislația în materie vamală, a măsurii de diminuare a pierderii fiscale stabilită prin decizie de modificare a bazei de impunere, care au ca obiect impozite, taxe, contribuții, datorie vamală, accesoriile aferente acestora, precum şi contestațiile formulate împotriva deciziilor de reverificare.” (https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asistenta_contribuabili/legislatie/codul_procedura_fiscala). O imagine asupra dimensiunii cantitative și calitative a activității de soluţionare a contestaţiilor, în contextul instituțional al anului 2020, poate fi redată cu ajutorul graficii de mai jos, elaborată de ANAF.

La o modificare ulterioară a Codului de procedură fiscală, s-a decis mutarea activităţii amintite în cadrul MF. Totodată, au fost adăugate și alte atribuții: ”soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva actelor care până la această modificare legislativă erau soluţionate de organele fiscale emitente; reexaminarea deciziei de soluţionare în condiţiile prevăzute de lege.” (Legea nr. 295/2020, https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/235501). Evident, acestea au atras o adaptare recentă de normă/norme privitoare la sectorul abordat de noi, din rațiuni de armonizare cu prevederile Codului administrativ și ale altor acte normative de nivel superior.

Rezumând în câteva cuvinte, plecând de la cele regăsite în art. 63 (Organizarea ministerelor) și art. 391 (Stabilirea numărului total de funcții publice de conducere în cadrul fiecărei autorități sau instituții publice) din Codul administrativ, observăm că MF a înțeles să inițieze o hotărâre prin care, între altele, urmărește să reorganizeze unele structuri din cadrul aparatului propriu. Remarcăm că textul respectivului act normativ include mai multe prevederi care vizează modificarea și completarea HG nr. 34/2009 privind organizarea şi funcționarea MF, precum şi modificarea și completarea HG nr. 520/2013 privind organizarea şi funcționarea ANAF (HG nr. 238/2022, https://www.monitoruloficial.ro/Monitorul-Oficial--PI--167--2022.html).

Axându-ne doar pe implicațiile asupra sectorului juridic din Finanțe, cu invocarea prevederilor Codului administrativ, subliniem că principalele schimbări preconizate urmăresc consolidarea acestui sector al MF. Se are în vedere că aici activează ”funcţionari publici care sunt împuterniciţi cu prerogative în ceea ce privește litigiile aflate pe rolul Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (prin intermediul MAE) – litigii în legătură cu domeniul fiscalităţii.” (https://mfinante.gov.ro/documents/35673/5553347/nfproiecthotmodifhg34hg520_21012022.pdf) Apoi, din rațiuni de nevulnerabilizare a MF, cu luarea în considerare a art. 56 din Codul administrativ (”Atribuțiile generale ale miniștrilor”), se susține că doar o structură juridică unică, integrată, ar fi capabilă să asigure o coordonare unitară a întregului aparat teritorial în materia fiscalităţii și a activităţii de consultanţă juridică, dar și crearea unei jurisprudenţe unitare a instanţelor de judecată în litigiile fiscale. Ceea ce ni se pare, de asemenea, important este că se completează HG nr. 34/2009 cu o prevedere care conferă MF atribuții (și) în materie de educaţie financiară.

Acestea ar urma să se concretizeze în ”(…) activităţi de sprijin a cadrelor didactice în cadrul unităţilor de învăţământ, (…) activităţi profesionale, (…) participări la elaborarea unor studii privind domeniul educaţiei financiare, (…) participări la elaborarea și implementarea unor strategii în domeniul educaţiei financiare, campanii de informare / conștientizare sau prin intermediul tehnologiei informaţiei, precum campanii de conștientizare, site-uri dedicate educaţiei financiare, platforme dedicate educaţiei financiare.” (HG nr. 238/2022, https://www.monitoruloficial.ro/Monitorul-Oficial--PI--167--2022.html). După toate aparențele, noul cadru juridic la care ne-am referit aici, ar permite o eficientizare a activității MF de soluţionare a contestaţiilor. Însă, ca remarcă finală, deși am putut constata că modificările de cadru normativ reclamau operativitate, textul normativ în discuție este unul validat relativ târziu.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

G7 reîncărcat

Lucian DÎRDALA

G7 reîncărcat

În sine, ideea ca G7 să devină un centru de coordonare spune multe despre aşteptările liderilor occidentali în privinţa următorilor ani: competiţie strategică acerbă, punctată de riscuri militare. Ar fi un mediu în care această structură de cooperare între „Cei Şapte” şi-ar putea dovedi utilitate, după spulberarea optimismului legat de globalizare şi noua concordie între democraţii şi dictaturi.

opinii

„Războiul sfânt” al rasei

Florin CÎNTIC

„Războiul sfânt” al rasei

Astăzi, 29 iunie, la ora 14.30, la Ateneul Naţional din Tătăraşi, Marius Turda, istoric şi universitar de clasă internaţională, profesor la Universitatea Oxford Brooks, lansează ediţia românească a unei cărţi esenţiale pentru înţelegerea ideilor şi politicilor consacrate rasei şi eugenismului în Ungaria secolulului XX. Evenimentul cuprinde şi vernisajul unei expoziţii itinerante, care va rămâne o lună pe simezele Ateneului, şi care merită şi ea a fi urmărită.

The Show must go on!

Radu PĂRPĂUȚĂ

The Show must go on!

Fraţilor şi surorilor, merită să vorbim puţin despre pandemia consensuală şi dementocratică planetară. Ce-i drept, acum se stinge uşor, dar nimic nu ne face să credem că nu mai poate reapărea: din nou sau sub alte forme, mai atroce, iar „măsurili” tot mai erect comunistoide, de ar rânji cu gura până la urechi Ceaşcă de ar mai trăi: „V-am zis eu că măsurili trebui luate”.

Bill Evans - un romantic al avangardei

Alex VASILIU

Bill Evans - un romantic al avangardei

La sfârşitul lunii februarie 1957 era publicat în America de Nord albumul discografic New Jazz Conceptions - momentul impunerii lui Bill Evans printre cei mai inovatori, mai influenţi muzicieni din istoria acestui tip de artă. Raportul inovaţie - influenţă a fost rar stabilit în jazz-ul modern, însă Bill Evans poate fi considerat un caz fericit, mai ales că a rămas în istorie cu preafrumoasa, cuprinzătoarea formulă un romantic al avangardei.

pulspulspuls

Cum a stat şăful cel mare pân’ la ziuă-n club, dând peste cap programul?

Cum a stat şăful cel mare pân’ la ziuă-n club, dând peste cap programul?

Pentru că ieri am auzit că a ieşit oleacă de tevatură prin politichia de Bahlui legat de ceea ce remarcam noi într-un pulsuleţ, am zis că musai să venim cu oarece precizări suplimentare pe astăzi, stimaţi telespectatori. 

Caricatura zilei

Ro-Alert te sperie de-acu și în străinătate

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.