Asteroidul care a dus la extincţia dinozaurilor a găurit întreaga scoarţă terestră

asteroid
  • asteroid

După ce au analizat craterul format în urma lovirii Pământului de către un asteroid, eveniment ce a dus la dispariţia dinozaurilor, oamenii de ştiinţă sunt de părere că asteroidul a afectat întreaga scoarţă terestră cu care a intrat în contact.

Această descoperire poate face lumină în ceea ce priveşte modul în care impactul unor asteroizi poate modifica suprafaţa planetei şi cum asemenea coliziuni pot da naştere unor noi habitate.

Cu toate acestea, coliziunile dintre asteroizi şi Pământ sunt foarte rare, iar cele mai multe modificări ale suprafeţei Pământului au loc în urma eroziunilor, a ploilor abundente şi a furtunilor. Spre deosebire de planeta noastră, în cazul altora, eroziunile şi activitatea plăcilor tectonice au doar o extrem de mică influenţă în ceea ce priveşte modificarea suprafeţei.

Cercetătorii care au demarat acest studiu au analizat cu atenţie caracteristicile Pământului, pentru a învăţa cât mai multe despre consecinţele unui impact ce are loc în Sistemul Solar. Foarte multe cratere au în interiorul lor elemente asemenea unor dealuri stâncoase.

Pentru a colecta cât mai multe informaţii, cercetătorii au analizat un crater cu dimensiunea de peste 180 km, localizat lângă oraşul Chicxulub, în Peninsula Yucatan din Mexico. Acest crater a rezultat în urma impactului care a dus la extincţia dinozaurilor. A fost ales acest crater pentru că elementele din interiorul său sunt intacte, spre deosebire de cele din Canada, de exemplu. Structura pe care aceştia vor să o studieze se află la o distanţă de 18 m sunt apă, în Golful Mexic. Pentru a colecta mostre ale acestei structuri, cercetătorii au călătorit către acel loc în primăvara acestui an, iar când le-au studiat, au observat că prezintă granit în alcătuirea lor şi au estimat că acele roci de granit datează de acum 500 de milioane de ani, ceea ce evidenţiază că au degradat suprafaţa Pământului în primele minute de după impact.

Sean Gulick, un geofizician de la Universitatea din Texas, a afirmat: „Imediat după impact, Pământul s-a comportat precum un fluid care se mişca uşor, iar în minutele următoare probabil că Pământul s-a scurs în interiorul craterului, ceea ce înseamnă că laturile acestuia s-au prăbuşit în interior. Mai mult, centrul craterului a început să se ridice, ajungând la o înălţime de 15 km faţă de suprafaţa Pământului, iar după aceea a devenit instabil gravitaţional, prăbuşindu-se”.  Rezultatul acestui proces este acel lanţ deluros. Toate aceste schimbări ale suprafeţei planetei noastre au fost critice în ceea ce priveşte evoluţia vieţii pe Pământ.

Descoperă.ro

Digitalizarea lui Chirica: 2 milioane de euro, din 6,7 miliarde disponibile

Cosmin PAȘCA

Digitalizarea lui Chirica: 2 milioane de euro, din 6,7 miliarde disponibile

Undeva la graniţa UE, într-un oraş în care vacile încă mai pasc prin cartiere înalţate de nicăieri, frustrările birocratice ale Berlinului sunt privite cu amuzament de edilul-şef, ca fapt divers, nicidecum ca priorităţi. În acest oraş marginal, primarul crede că digitalizarea înseamnă să baţi obrazul cu degetul unor jurnalişti care nu scriu după dictare.

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

Eschive

Eschive

„A venit nenorocita asta de pandemie, şcoala a trecut on-line, iar eu nu m-am mai putut eschiva. Am fentat o vreme sistemul cu lozinca defecţiunilor tehnice, dar nu mi-a mers mult. Studenţii au început să mă caute insistent şi am fost nevoit să-mi închid toate canalele de comunicare. Am dispărut pur şi simplu. Ca atare, a apărut deunăzi zvonul că profesorul Şmen ar fi decedat. Am alergat îngrozit la decanat, la rectorat, la serviciile de personal, pentru a le semnala că informaţia era aberantă. Sunt viu, pentru numele lui Dumnezeu!”

Economisirea în timpul pandemiei

Alin ANDRIEȘ

Economisirea în timpul pandemiei

Indiferent de comportamentul de consum şi de economisire pe care îl aveam înainte (super-economisitor sau mare cheltuitor), pandemia a avut un impact major asupra noastră şi a reprezentat un moment critic care va influenţa pe termen lung modul în care ne vom gestiona finanţele personale.

Saboţii lui Claude (III)

Florin CÎNTIC

Saboţii lui Claude (III)

Editura Sedcom Libris din Iaşi a publicat recent un volum de memorii1 semnat de Claude Karnoouh, cu ocazia unei frumoase aniversări a acestuia. Şi cartea, şi autorul merită din plin atenţia noastră.

Să râdem sau să plângem cu Chirica? Noi am dat cu basca de pământ

Un amic de-al amicului Archibald Tănase ne-a tras de mânecă ieri pe la amiaz’ să ne întrebe dacă am văzut postarea aia nervoasă şi cleioasă la adresa noastră scrisă de dom’ premare Chirica.

Dezmembrări rovere Marte