miercuri, 18.05.2022

Astronomii au detectat, pentru prima dată, lumină în spatele unei găuri negre

5-blackhole
  • 5-blackhole

Astronomii au detectat, pentru prima dată, lumină în spatele unei găuri negre, scrie The Guardian.

Lumini puternice emise de raxe X au fost observate venind dinspre o gaură neagră supermasivă din centrul acelei galaxii aflate la 800 de milioane de ani lumină, fapt relativ normal.

Cercetătorii studiau un element cunoscut drept corona, dar telescoapele au captat şi „ecouri luminoase” neaşteptate. Aceste sclipiri suplimentare erau mai mici, târzii şi de culori diferite faţă de semnalele puternice.

Descoperirea confirmă teoria lui Albert Einstein despre relativitatea generală. Atracţia gravitaţională din găurile negre curbează, în esenţă, razele în jurul lor, oferind oamenilor de ştiinţă prima imagine a ceea ce se află în spatele lor.

Roger Blandford, co-autor al cercetării publicate în Nature, a spus: „În urmă cu 50 de ani, când astrofizicienii au început să speculeze cum câmpul magnetic s-ar putea comporta în apropierea unei găuri negre, nu aveau idee că într-o zi am putea avea tehnica necesară pentru a observa asta direct şi pentru a vedea teoria lui Einstein în acţiune”.

Dan Wilkins, astrofizician la Stanford University, a precizat: „Orice lumină care intră în gaura neagră nu iese, aşa că nu ar trebui să putem vedea nimic din ce se află în spatele găurii negre. Motivul pentru care putem vedea asta este acela că gaura neagră este un spaţiu deformat, ce curbează lumina şi răsuceşte câmpurile magnetice în jurul său”.

Spaima Constituţiei

Cătălin ONOFREI

Spaima Constituţiei

Asta-i pohta ce-au pohtit?

Omnia Vincit Amor

Florin CÎNTIC

Omnia Vincit Amor

Ca cercetător care a lucrat pe arhiva Mircea Eliade existentă la Colecţiile Speciale ale bibliotecii Regenstein a Universităţii din Chicago, mă întreb în fiecare an, pe 22 aprilie, ce mai rămâne din amintirea marelui istoric al religiilor azi, când discursul demolator este atât de hotărât cu predecesorii „incorecţi politic”. Însă, oricât de înverşunaţi ar fi detractorii lui, un singur lucru nu i-l pot lua: iubirea pe care i-a purtat-o Christinel.

Dorul şi amintirea de-a pururi

Grigore ILISEI

Dorul şi amintirea de-a pururi

În acest Floral 2022, în ziua de 18, cu 80 de ani în urmă, a venit pe lume în Bălăbăneşti, judeţul Covurlui, Ecaterina Şerbu, din 22 noiembrie 1965 Ecaterina Ilisei. S-a petrecut acea naştere de prunc în locul cu pricina, pentru că aici, în aşezarea dintre dealuri şi văi ameţitoare, îi duseseră soarta şi misia pe Constantin Şerbu, subofiţer de jandarmi şi şef de post, şi pe soţia lui Aneta, născută Moldoveanu, din părţile Constanţei, părinţii Ecaterinei.

Enescu în presa română (I)

Alex VASILIU

Enescu în presa română (I)

Selecţii din interviurile acordate în România de George Enescu au fost publicate sporadic de-a lungul timpului, însă muzicologul şi compozitorul Laura Manolache a avut iniţiativa ordonării cronologice în două volume a unui număr impresionant de răspunsuri la întrebările jurnaliştilor.

Iacătă-l la interval pe conţilierul premarelui Mihai Chirica, cu o postare de zile mari

La sfârşitul săptămânii trecute, mai precis vineri, spre seară, consilierul de taină al primarului Chirica, inegalabilul Radu Botez, a produs o cugetare care a zguduit gândirea geoeconomică actuală în contextul războiului din Ucraina.

Grătar la bloc, în balcon