Astronomii au surprins „în direct” moartea unei galaxii aflate la 9 miliarde de ani lumină

miercuri, 03.03.2021

galaxie
  • galaxie

Astronomii au observat în premieră o galaxie pe cale să moară: când stelele încetează să se mai formeze, o galaxie se stinge. E drept, procesul va mai dura câteva zeci de milioane de ani din acest moment, însă este pentru prima dată când oamenii de știință surprind un astfel de fenomen, lucru care ar putea furniza o nouă explicație pentru felul în care mor galaxiile, potrivit CNN.

Galaxia se numește ID2299 și este situată la circa 9 miliarde de ani lumină de noi, ceea ce înseamnă că astronomii observă ce se întâmpla când Universul avea „doar” 4,5 miliarde de ani, vârsta lui actuală fiind de aproape 14 miliarde de ani.

Folosind telescopul Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) din Chile, cercetătorii au determinat că galaxia ID2299 pierde anual gaz echivalând cu 10.000 de Sori, ceea ce diminuează energia necesară formării de noi stele prin eliminarea până acum a aproape jumătate din gazul rece conținut de galaxie.

În același timp, ID2299 formează noi stele la o viteză de sute de ori mai mare decât galaxia noastră Calea Lactee, ceea ce consumă restul gazului din galaxie. Aceste două fenomene combinate vor conduce la moartea galaxiei în câreva zeci de milioane de ani, mai scrie CNN, care citează un studiu publicat recent în Nature Astronomy.

„Este pentru prima oară când observăm o galaxie pe moarte din cauza pierderii masive de faz rece în Universul îndepărtat”, a declarat Annagrazia Puglisi, de la Universitatea Durham din Marea Britanie, unul dintre cercetătorii care au condus studiul.

Posibilă coliziune între galaxii
Este posibil ca moartea galaxiei să fie cauzată de coliziunea cu o altă galaxie, eveniment ce ar fi putut conduce la formarea ID2299, prin fuziunea celor două galaxii.

Indiciul că ar putea fi vorba de o coliziune este o „coadă” de dimensiuni cosmice, formată din gaze și stele, care se întinde în spațiu după ce cele două galaxii s-au ciocnit.

Dacă ipoteza că fuziunea a două galaxii duce la această pierdere masivă de gaze este corectă, oamenii de știință vor trebui să reconsidere teoria privind încetarea formării de noi stele în galaxii. Până acum se credea că „vântul” creat de formarea stelelor, combinat cu găurile negre gigantice din centrul galaxiilor masive, aruncă pur și simplu în spațiu materia necesară formării de noi stele.

„Asta ar putea să ne facă să regândim modul în care înțelegem cum mor galaxiile”, a spus Emanuele Daddi, astronom la Centrul de cercetare Nucleară Saclay din Franța.

Poate că partea cea mai bună a acestei descoperiri este că a fost făcută în timp ce astronomii lucrau la un alt studiu privind gazele reci în galaxiile îndepărtate. Ei au observat ID2299 doar pentru câteva minute, dar a fost de ajuns să capteze „coada” de gaze și stele aruncată în spațiu de această galaxie.

Sursa: digi24.ro

Euro contra dezinformării

Lucian DÎRDALA

Euro contra dezinformării

Indiferent dacă se va adopta sau nu o soluţie instituţională în chestiunea dezinformării chineze, o alocare corespunzătoare de resurse în această direcţie ar fi un pas explicabil, dacă se doreşte restabilirea credibilităţii EEAS ca promotor ferm al valorilor Uniunii Europene.

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

Saboţii lui Claude (III)

Florin CÎNTIC

Saboţii lui Claude (III)

Editura Sedcom Libris din Iaşi a publicat recent un volum de memorii1 semnat de Claude Karnoouh, cu ocazia unei frumoase aniversări a acestuia. Şi cartea, şi autorul merită din plin atenţia noastră.

Un norocos

Radu PĂRPĂUȚĂ

Un norocos

Prin '90 sau '91 am nimerit la o consfătuire a oamenilor de afaceri din România şi Basarabia. Căzusem şi eu popâc acolo în calitatea-mi ambiguă de jumătate ziarist, jumătate - drace călugăre - de pârât om de afaceri!

Experienţa Ciceu - Cicero

Alex VASILIU

Experienţa Ciceu - Cicero

Couperin, Scarlatti, Carl Philipp Emanuel Bach, Johann Sebastian Bach, Mozart, Beethoven, Chopin, Ceaikovski sunt nume fundamentale pentru istoria culturii. Creaţia lor este ascultată în săli de concerte, de recital, în catedrale, în teatre lirice, în festivaluri. Profesioniştii, publicul european s-au obişnuit de secole cu ideea corect-confortabilă că partiturile compozitorilor menţionaţi fac parte din categoria muzicii academice (pentru că se învaţă în academii, universităţi şi conservatoare), din categoria muzicii clasice, serioase.

Iată nivelul lui Peni Hill de Bahlui: zero barat, în materie!

Iacătă, stimaţi telespectatori, că abia la cinci zile de la marele eşec politic al micului edil Peni Hill ies la iveală sforile care s-au rupt în conţilul local vinerea trecută, de la atâta tras în disperare de ele.

Pe scena Operei din Iași