anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

vineri, 27.05.2022

Atât de aproape…

GALERIE
dana tabrea
  • dana tabrea
- +

Spectacolul #minor vine în continuarea mult dezbătutului Antisocial, ambele făcând parte, împreună cu Mal/praxis, din trilogia sugestiv intitulată „Cât de departe suntem de peşterile din care am ieşit?”. 

Sunt proiecte de artă activă (având ca punct de plecare observaţia şi urmărind să activeze categorii de public care iau contact cu o anumită situaţie, problemă sau subiect, lăsându-se „contaminaţi” şi căutând soluţii împreună cu echipa care a realizat spectacolul), având la bază o activitate de documentare şi cercetare asupra unor subiecte actuale, mediatizate, îmbinând teatrul documentar, social şi politic.  

Ca şi Antisocial, #minor se constituie din scene alternative, numai că de data aceasta două situaţii din actualitate (iar nu doar una) stau la baza spectacolului: cazul Bodnariu, familia formată dintr-un cetăţean român şi unul norvegian, acuzată de abuz asupra minorilor, ai cărei copii au fost mutaţi într-un centru de plasament din Norvegia şi scandalul de la Opera Română („Afară cu străinii din ţară!”). Modul în care e construit şi decurge #minor aminteşte în mare măsură de Pentru că meriţi, numai că acum, cu toate că are un impact deosebit, realitatea este oarecum diluată şi se lucrează, dacă nu chiar cu ficţionalul, mai mult cu probabilul, decât cu realul propriu-zis. Construcţia spectacolului este unitară, de la acordarea instrumentelor din introducere şi până la finalul neaşteptat (un artist dintre cei cinci sparge greva, în timp ce ceilalţi urlă potrivnic pe heblu şi pe Ode to Joy (imnul UE), ca un excelent semnal de alarmă în încheiere. Şi având la bază un simţ subtil al ironiei.

Cu toate că protestul artiştilor şi problema abuzului minorilor nu par să aibă nimic în comun, Bogdan Georgescu propune o modalitate nonconformistă de a reda întrunirea comisiei parlamentare care discută cazul familiei Bodnariu. Dincolo de multitudinea de tare ale românului considerate (corupţia şi orientarea spre profit - vizita de lucru în Norvegia este transformată în excursie de plăcere din banii publici), statistici ori redarea unor situaţii aberante de violenţă domestică din România şi de multiplele digresiuni de la subiectul acestui spectacol-dezbatere pe marginea îndreptăţirii statului norvegian de a lua copiii familiei Bodnariu, invocând motivele îndoctrinării religioase (numele cu trimitere religioasă date copiilor, folosirea unor stimulente de comportament de genul „Cum ar reacţiona Iisus?”, „Dumnezeu te pedepseşte” sau „Frica de Dumnezeu ne face oameni”) şi aplicării corecţiei fizice („Bătaia este ruptă din rai”), miza de fond a spectacolului e alta. Regăsesc miza spectacolului în asocierea aparent arbitrară dintre cele două subiecte (intervenţia protecţiei copilului din Norvegia în cazul Bodnariu şi protestele din sala de concert). De fapt, este vorba despre cultură. Cultura, nivelul de spiritualitate al unei naţii este tocmai ceea ce o ridică deasupra dobitoacelor. Oamenii inculţi şi cu un nivel de spiritualitate scăzut nu se deosebesc de animale, sunt cruzi şi iresponsabili. Acest adevăr este rostit răspicat prin absenţa muzicii sau zgomotul instrumentelor într-o încercare de acordare şi apoi trântite la pământ, cu portativele întoarse, ca şi cum ar fi o oglindă, înspre auditoriu, devenit spectator, devenit adresant, devenit părtaş sau participant.

Întâlnirea comisiei parlamentare din România are un caracter nefiresc pentru un observator occidental, dar obişnuit pentru români (se rostesc vorbe grele la adresa statului şi poporului norvegian - „barbari fără istorie, trecut sau Dumnezeu”, interlocutorul este întrerupt, se deviază de la subiect, nu se ajunge la nici o concluzie şi la nici un rezultat). Pasajele cu orchestra în grevă, fie că e vorba de scene ca atare (în care se spun vrute şi nevrute, aducându-se bunăoară în discuţie insuficienta subvenţionare a culturii), fie că e vorba de intermezzouri în timpul cărora aceştia se privesc între ei şi privesc publicul, nu reprezintă o rupere de ritm faţă de avalanşa generală de injurii şi neînţelegeri. Însă simplul fapt al intercalării acestui al doilea subiect dă seama de reala miză a spectacolului: somnul raţiunii, demonul prostiei şi al absenţei culturii infantilizează, naşte monştri umani, lipsiţi de conştiinţă.

Sunt foarte multe minisubiectele care străbat ca o praştie spectacolul (inutilitatea proiectelor europene, interminabilele dezbateri parlamentare din România, stilul expeditiv de a soluţiona problemele al autorităţilor norvegiene, ceea ce nu presupune neapărat şi soluţii reale), de aceea am pus accent pe ceea ce se spune, iar nu pe ceea ce se face efectiv. În acest caz, cuvintele şi modul în care sunt rostite, gesturile infinitezimale ale actorilor atunci când le rostesc mi se par mai importante decât orice altceva (situaţie, acţiune, conflict). Totuşi, un exemplu din actualitatea imediată, asociat cu miza regăsită prezentului spectacol, se impune, dat fiind că Bogdan Georgescu s-a documentat şi a analizat problema corporatismului în For the Win: situaţia din corporaţii (imbecilizarea programatică, terorizarea angajaţilor ca şi cum s-ar avea de a face cu nişte copii, încercarea de a le anula personalitatea şi a le constrânge atitudinea, împiedicându-i să-şi exprime liber opinia) reprezintă exemplul cel mai valabil de infantilizare, cu scopul de a produce roboţi pe bandă rulantă al căror comportament va fi cel al unor copii care sunt în stare să facă orice în schimbul unei recompense.

(#minor de Bogdan Georgescu, cu Vladimir Petre, Gabriela Pîrliţeanu, Raj-Alexandru Udrea, Maria Soilică, Claudiu Urse, manager proiect: Luminiţa Bîrsan, asistent regie: Vlad Bacalu, light design: Dorin Părău, sound design: Tudor Răileanu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu şi Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, premiera: 14 iunie 2016, prezentat în cadrul FITS 2016 şi 2017)

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

Cosmin PAȘCA

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

A se observa formularea în context a profesorului: autostrada „este un mijloc ca EU să ajung undeva”. Cu alte cuvinte, pentru Bulai şoseaua rapidă are un singur sens, spre Iaşi. Oraşul e văzut ca o grădină zoologică, oamenii stau aici într-un ţarc, din care n-au voie să iasă. Pot fi însă vizitaţi, ideal când începe bâlciul de Sfânta Parascheva.

opinii

New York şi Alabama. Un circuit epic

Codrin Liviu CUȚITARU

New York şi Alabama. Un circuit epic

Prin povestirile lui, Capote a avut, în mod evident, o influenţă hotărâtoare asupra a ceea ce s-a numit proza minimalistă americană din ultima jumătate a secolului XX. Acest tip de epic se concentrează pe frânturi din existenţa imediată, pe care le explorează nesofisticat şi totuşi artistic. Viziunea naratorului minimalist e pragmatică, evitând, din start, construcţiile monumentale ale romanului tradiţional, căutarea adevărurilor majore ale lumii sau elucidarea codurilor absconse şi derutante din istorie.

Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

George ŢURCĂNAŞU

Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

Când ai într-o regiune devenită fundătură prin proiectarea şi construcţia statului naţional, respectiv o aglomeraţie urbană de 400-450 mii de locuitori, ce ar fi singura capabilă să gestioneze fluxuri importante la nivel regional şi să polarizeze cât de cât regiunea, atât cât să-i creeze o minimă stabilitate şi coeziune teritorială, nu o izolezi din cauză că nu i-ar fi Bucureştiului de folos nu ştiu ce autostradă, ci faci eforturi să o deschizi către lume.

Întâmplările lui Nobel (I)

Bogdan ILIESCU

Întâmplările lui Nobel (I)

„All things are ready, if our mind be so.” (Toate lucrurile sunt pregătite, dacă şi mintea noastra este.) - William Shakespeare, Henry V

pulspulspuls

Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

Două vorbe mai relaxate pe astăzi, dacă tot e joi, despre unul din evenimentele notabile care au loc în aceste zile în târg, stimaţi telespectatori şi drăguţe telespectatoriţe: selecta adunarea arhitecţilor de pe tot rotogolul ţării şi, de ce nu, chiar al Evropii şi al planetei. 

Caricatura zilei

Băsescu a pocnit, de data asta, o mașină

Editia PDF

Bancul zilei

La farmacie: - Un prezervativ, va rog. - Doar unul? - Da. Incerc sa ma las.

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.