În anul 2023 ar urma să fie gata proiectul tehnic pentru această porţiune de autostradă. Apoi va fi lansată licitaţia de execuţie u până atunci, la o viteză de 1mm/sec (3,6 m/h), un melc ar ajunge de la Iaşi la Tg. Neamţ. La Ministerul Transporturilor se discută despre o variantă de ocolire a Iaşului pe la Est. Ar fi un drum de 30 km cu o valoare estimată la 65 milioane euro. Cel mai probabil, primul tronson de autostradă "din Moldova" unde vor începe lucrări de construcţie va fi Ploieşti-Buzău.
Proiectele tehnice pentru realizarea conexiunilor rutiere importante în cazul Iaşului sunt într-un stadiu avansat. Cel puţin aşa a susţinut ieri secretarul de stat din cadrul Ministerului Transporturilor (MT), Adrian Covăsnianu.
El a făcut referire la autostrăzile A7 şi A8, precum şi la un proiect nou: varianta de ocolire Iaşi – Est.
„A8 este un proiect avansat din perspectiva proiectării – toată autostrada se află în proiectare, ceea ce nu se întâmpla acum doi ani. Mesajul este unul destul de clar: arată intenţia destul de clară a actualului guvern de a materializa această autostradă”, a declarat Adrian Covăsnianu.
Secretarul de stat a detaliat stadiul autostrăzii pe fiecare tronson în parte. În primă fază, acesta s-a referit la sectorul Ungheni – Iaşi – Tg. Neamţ. Astfel, potrivit lui Covăsnianu, studiul de fezabilitate pentru podul de la Ungheni este „destul de avansat”, iar licitaţia de proiectare şi execuţie ar putea fi lansată în cursul anului viitor.
„Suntem în procedura de obţinere a acordului de mediu”, a completat Covăsnianu.
„Tratăm cu prioritate sub-tronsonul Leţcani – Paşcani”
În ceea ce priveşte sectorul de autostradă până la Tg. Neamţ, secretarul de stat a subliniat că proiectul tehnic ar urma să fie gata în 2023, atunci când este prognozată şi lansarea licitaţiei pentru construirea tronsonului.
„Am început sectorizarea acestui tronson, tratăm cu prioritate sub-tronsonul de la Leţcani până la Paşcani, ne folosim de informaţiile pe care le avem deja de la studiul de fezabilitate din 2011 şi îl actualizăm în vederea accelerării procedurilor”, a adăugat Covăsnianu.
El a precizat că discuţiile cu autorităţile locale de pe traseul autostrăzii nu întâmpină probleme, în timp ce proiectantul a depus un prim raport de progres.
„Ne întâlnim săptămânal în şedinţe operative, monitorizăm foarte atent, astfel încât sectorul Ungheni – Tg. Neamţ să devină o realitate”, a mai spus Covăsnianu.
În cazul sectorului montan Tg. Neamţ – Tg. Mureş, secretarul de stat a admis că au fost unele „sincope de implementare”, dar, a susţinut acesta, s-a reuşit „accelerarea” întocmirii studiilor tehnice, iar documentaţiile „capetelor” sectorului sunt într-un stadiu avansat.
El a amintit că cei circa 50 km din A8, respectiv „capetele” sectorului montan, sunt propuşi spre finanţare în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
„Provocarea cea mai mare este obţinerea acordului de mediu. Am stabilit paşii procedurali pentru a accelera implementarea şi obţinerea acordului de mediu de la APM, astfel încât să putem lansa anul viitor licitaţia de proiectare şi execuţie”, a menţionat Adrian Covăsnianu.
Primul contract de lucrări la A7, aşteptat până la finalul anului
Secretarul de stat a vorbit şi despre stadiul autostrăzii A7 Ploieşti – Paşcani, propusă spre finanţare tot prin PNRR, şi a estimat că, în toamna acestui an, ar putea fi semnat contractul de execuţie a lucrărilor pentru primul tronson: 63 km, între Ploieşti şi Buzău.
Pentru celelalte trei tronsoane (Buzău – Focşani, Focşani – Bacău şi Bacău – Paşcani) în aceste luni vor fi lansate licitaţiile de lucrări.
„Pe partea de rutier, cu implicaţii destul de mari pentru aglomerarea Iaşi, este un proiect inovativ pe care l-am promovat anul trecut în cadrul societăţii civile, şi fac referire la varianta de ocolire Iaşi – Est. Am avut discuţii în cadrul Ministerului Transporturilor, explicând şi fundamentând acest proiect, iar această soluţie, cred eu, va rezolva pe termen mediu şi lung problema traficului pe zona Bucium”, a susţinut secretarul de stat.
El a precizat că, în acest caz, urmează să fie lansată licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Conform proiectului propus de Covăsnianu, varianta Iaşi – Est înseamnă un drum de aproape 30 km cu o valoare estimată la 65 milioane euro. Circa 24 km reprezintă drum nou, iar comunele principale prin care este prevăzut traseul sunt Schitu Duca, Comarna, Ţuţora şi Ungheni.
Publicitate și alte recomandări video