anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM

sambata, 21.05.2022

Autostrada A8 intră la finantare cu două capete. Ce a mai promis desantul ministerial la Iaşi

GALERIE
conferinta de presa PNL
  • conferinta de presa PNL
- +

Autostrada Unirii ar urma să fie construită atât cu bani din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, cât şi din Programul Operaţional de Transport, a anunţat ministrul Fondurilor Europene, ieri, la Iaşi.

„Autostrada Unirii are şi susţinere şi va avea şi resursele financiare pentru a putea fi implementată. Dacă A7 (Autostrada Moldovei, Ploieşti-Paşcani-Siret, n.r.) va fi finanţată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, pentru Autostrada A8, care iniţial avea ca finanţare fondurile de coeziune, astăzi, în urma discuţiilor, avem două sectoare de autostradă care vor fi finanţate prin PNRR”, a declarat ieri Costel Alexe, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi.

Cele două capete de autostradă sunt sectorul Moţca-Tg. Neamţ-Leghin şi cel de la Miercurea Nirajului la Tg. Mureş prin Acăţari, 33, respectiv 25 km. Costul estimat al construirii celor două tronsoane se ridică la 160 de milioane de euro, a declarat ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş.

Ulterior, de la Adrian Covăsnianu, vicepreşedintele Asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă!”, am aflat că proiectul celor două segmente depăşeşte 300 de milioane de euro. Acestea sunt, ca parte în sectorul montan al A8, în plin proces de reactualizare a studiului de fezabilitate, care ar trebui să fie predat în vara anului viitor.

Urmează două licitaţii - sau doar una singură - pentru proiectarea şi execuţia acestui tronson cu o lungime totală de 211 km. Sau 155 km, dacă vor fi realizate mai întâi cele două capete.

Prezentă ieri la Iaşi, împreună cu ministrul Marcel Boloş, vicepremierul Raluca Turcan a adăugat că Autostrada Unirii va beneficia de o finanţare mixtă, PNRR şi Programul Operaţional de Transport.

Pe lângă A7, ea a menţionat şi Autostrada A13, Bacău-Braşov, care ar urma să fie finanţată prin Programul Operaţional de Transport. În total, 9 miliarde de euro pentru cele trei autostrăzi, a precizat ministrul Boloş.

Primarul Mihai Chirica a subliniat că va trebui avut grijă la diferenţierea investiţiilor prin PNRR, care trebuie să se încheie în august 2026, şi a celor prin fonduri europene în exerciţiul financiar 2021-2027, care pot să se încheie în 2030 dacă au fost începute înainte de sfârşitul anului 2027.

Ministrul Fondurilor Europene a recunoscut însă că este dificil de dat un termen de la care ieşenii vor putea să meargă până la Tg. Mureş pe autostradă. Marcel Boloş a amintit de asemenea că finalul exerciţiului financiar va fi 2029 sau 2030, în funcţie de cum va decide Parlamentul European.

Într-o declaraţie anterioară, ministrul a amintit celelalte proiecte mari ale Iaşului: Spitalul Regional de Urgenţă, cu o valoare de 500 de milioane de euro, Institutul Regional de Boli Cardiovasculare, cu o valoare estimată de peste 300 de milioane de euro, dar şi de o investiţie în sumă de 50 de milioane de euro la Institutul Oncologic. El le-a atribuit iniţial PNRR.

Amintim că acest plan respectiv, aflat în consultare publică pe pagina de internet a Ministerului Fondurilor Europene, menţionează toate cele trei spitale regionale care vor fi construite la Iaşi, Cluj-Napoca şi Craiova, dar fără să precizeze că ar fi alocată finanţare prin PNRR.

De asemenea, nici Institutul Regional de Medicină Cardiovasculară şi nici investiţia pentru IRO nu apar în varianta planului publicată pe pagina MFE. Aşa cum am mai relatat, Iaşul figurează cu o bretea de la viitoarea autostradă A8 (de la ieşirea din Leţcani spre Podu Iloaiei) la viitoarea centură de trafic uşor Dacia-Nicolina, respectiv la capătul acesteia de la Uricani.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Generaţia de AUR şi sporturile

Nicolae GRECU

Generaţia de AUR şi sporturile

Stimaţi iubitori de fotbal şi sporturi din spaţiul carpato-danubian-pontic, realizăm acum că noi, condeierii, pixarii şi tastatorii în domeniu am greşit în masă în aprecierile noastre.

opinii

Creşterea oraşului

arh. Ionel OANCEA

Creşterea oraşului

După reculul din anii postcomunişti, când falimentul industriei ieşene a distrus zeci de mii de locuri de muncă, dezvoltarea Iaşului a fost previzibilă. În fapt este marele pol de atracţie al regiunii Nord-Est şi unul dintre cele mai mari din ţară.

Lumina de la capătul Luminiţei

pr. Constantin STURZU

Lumina de la capătul Luminiţei

Aşa cum ni se relatează în pericopa evanghelică ce se citeşte mâine în bisericile ortodoxe (de la Ioan 4, 5-42), Iisus are un dialog deloc comod cu o femeie ce venise să scoată apă de la o fântână din Samaria, de lângă cetatea Sihar, acolo unde Domnul, ostenit de călătorie, se aşezase în aşteptarea ucenicilor plecaţi să cumpere de mâncare.

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (IV)*

Eugen MUNTEANU

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (IV)*

Articolul se referă pe scurt la apariţia componentei romanice a conştiinţei inaţionale a românilor.

pulspulspuls

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

PULS

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

Auzim prin zona băieţilor de la cumătrie că e mare agitaţie în zona acestora, cu tot sprijinul indirect de care beneficiază ei dinspre palatul cel roznovan, pe motiv că sunt prea şuntaţi de concurenţa pe bune care vine dinafara Iaşului cu bani tot mai mulţi de investit în cartiere întregi de blocuri.

Caricatura zilei

Cireșe, nu ruble

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.