UE critică masterplanul şi atrage atenţia Guvernului Ponta

Autostrada Iaşi – Târgu Mureş, prioritară pe hârtie, nu şi la alocarea de fonduri

vineri, 20 martie 2015, 03:00
2 MIN
 Autostrada Iaşi – Târgu Mureş, prioritară pe hârtie, nu şi la alocarea de fonduri

Asta pentru că prima rută este inclusă în reţeaua prioritară a coridoarelor pan-europene TEN-T Core, în timp ce a doua nu. Autorităţile europene au decis returnarea masterplanului de transport la Bucureşti, spre modificare şi completare. Ce alte necorelări au mai fost găsite la Bruxelles.

Masterplanul pentru transporturi suferă o nouă amânare. Comisia Europeană a decis returnarea documentaţiei la Bucureşti, spre mo­dificare şi completare. Ministerul Trans­porturilor urmează să opereze modificările solicitate de CE până pe 9 aprilie. „Există încă unele probleme nerezolvate pentru care sunt recomandate eforturi suplimentare de îmbunătăţire a masterplanului. Acestea privesc concentrarea pe criterii limitate şi obiective de stabilire a priorităţilor, luând în considerare performanţele economice şi apar­tenenţa proiectelor la reţeaua TEN-T Core. Autorităţile române vor reflecta asu­pra modului de a încorpora mai bine aceste observaţii în masterplan“, a declarat pur­tă­torul de cuvânt al Directoratului General Regio, Sophie Dupin de Caint-Cyr, pentru www.cursdeguvernare.ro.

Reţeaua TEN-T Core cuprinde principa­lele culoare de transport europene, construi­rea de autostrăzi şi drumuri rapide pe aceste trasee fiind considerate ca esenţiale pentru coeziunea Uniunii Europene. Conform listei de priorităţi a Ministerului Transporturilor, o autostradă pe ruta Comarnic – Braşov ar fi mai importantă decât autostrada Iaşi – Târgu Mureş, ceea ce ar însemna că vor fi alocate fonduri prioritar pentru Braşov. Aceasta deşi totuşi traseul Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş este cel inclus în TEN-T Core, Comarnic – Braşov nefiind pe această listă prioritară a UE.

De asemenea, Guvernului i se reproşează şi faptul că masterplanul nu asigură continuitatea traseelor de transport. Concret, în locul unei autostrăzi continue pe un anumit traseu, masterplanul cuprinde fragmente necorelate. Este şi cazul autostrăzii Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş. Astfel, pe lista de priorităţi a Ministerului Transporturilor, tronsonul Ungheni – Târgu Neamţ se află pe poziţia a patra, dar continuarea spre Târgu Mureş abia pe locul 10, după şoseaua de centură a Bucureştiului sau autostrada Craiova – Piteşti. Dacă masterplanul ar fi aprobat în varianta propusă, ar însemna ca autostrada până la Târgu Neamţ să fie construită cu prioritate, iar continuarea peste Carpaţi doar dacă şi când s-ar mai găsi fonduri disponibile. De asemenea, tronsonul Bacău – Paşcani se află pe primul loc al listei, iar Bacău – Braşov, pe locul 5.

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii