Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, subiect în Consiliul Suprem de Apărare a Țării?
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
Oala cu Gust
anunturi

Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, subiect în Consiliul Suprem de Apărare a Țării?

GALERIE
csat
  • csat
- +

Deputatul PNL de Iaşi, Marius Bodea, i-a adresat o scrisoare deschisă preşedintelui Klaus Iohannis în care îi solicită introducerea autostrăzii Moldova – Transilvania (Târgu-Mureș - Ditrău - Târgu Neamţ – Iaşi - Ungheni) ca subiect de discuție în cadrul următoarei ședințe a Consiliului Suprem de Apărare a Țării. Citiţi mai jos conţiunutul epistolei.

“Stimate Domnule Președinte Klaus Werner Iohannis,

Mă adresez Dumneavoastră pentru că, după cum știți, dezbaterile din ultima perioadă cu privire la Autostrada Moldova-Transilvania au o concluzie clară: din cauza actualului Guvern, acest proiect este blocat! În acest sens, vă propun să aveți în vedere o soluție concretă pentru acest proiect vital pentru întreaga regiune a Moldovei și pentru România: introducerea autostrăzii Moldova – Transilvania (Târgu-Mureș - Ditrău - Târgu Neamţ – Iaşi - Ungheni) ca subiect de discuție în cadrul următoarei ședințe a Consiliului Suprem de Apărare a Țării.

Comisarul european pentru Dezvoltare Regională, Corina Crețu, a spus clar că există bani pentru realizarea acestui proiect, doar că Guvernul nu îi accesează. Același lucru îl spunem noi, la Iași, de mai bine de 3 ani: autostrada aceasta face parte din rețeaua TEN-T Core Network, adică rețeaua principală de transport trans-european! Această situație de a refuza pur și simplu banii de la Uniunea Europeană pentru a oferi șansa la dezvoltare unei regiuni cu 4 milioane locuitori este distructivă pentru întreaga Regiune a Moldovei, în condițiile în care numărul coridoarelor TEN-T  se va reduce după 2020.

Astfel, 4 milioane de locuitori din Regiunea de Nord-Est sunt condamnaţi la sărăcie şi izolare economică. Lipsa autostrăzii Moldova – Transilvania (Târgu-Mureș - Ditrău - Târgu Neamţ – Iaşi - Ungheni) a dus întreaga regiune la o situație catastrofală din punct de vedere social și economic.

În Parlament, alături de alți colegi, am inițiat și, ulterior, am  votat în cadrul Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură un Proiect de Lege privind aprobarea obiectivului de investiţii Autostrada Iaşi - Târgu Mureş - Autostrada Unirii. Acesta urmează să ajungă și în plenul camerei decizionale, însă chiar și adoptat în cele din urmă nu avem o garanție certă a implementării sale, Guvernul având la îndemână instituția și obișnuința abuzului de Ordonanțe de Guvern pentru prorogarea legilor.

Societatea civilă din Iași și din întreaga regiune s-a moblilizat pentru a pune presiune pe factorii decidenți să demareze acest proiect vital. Oamenii semnează pe liste pentru începerea acestui mare proiect, însă știm cu toții că, juridic,  acest demers disperat nu implică o obligație pentru decidenții zilei.

În calitatea dumneavoastră constituţională de mediator între puterile statului, precum şi între stat şi societate, vă rog să aveţi în vedere că 4 milioane de locuitori din Regiunea de Nord-Est au nevoie de construcţia autostrăzii Moldova-Transilvania pentru a avea şansa unei vieţi mai bune. Totodată, în calitatea dumneavoastră de Şef al Statului Român, principalul promotor al parcursului european al Republicii Moldova, vă rog să aveţi în vedere că autostrada Moldova-Transilvania este un instrument important pentru ca locuitorii de dincolo de Prut să aibă acces rutier facil către Europa și, astfel, către modernitate.

Regiunea de Nord-Est este una dintre cele mai sărace regiuni din Uniunea Europeană. Locuitorii din Moldova câştigă cu 40% mai puţin decât  media naţională, iar investiţiile străine directe sunt insignifiante. Deşi Regiunea de Nord-Est are cea mai mare populaţie dintre toate regiunile de dezvoltare ale României, aportul la Produsul Intern Brut Naţional este de aproximativ 10%. În acelaşi timp, Regiunea de Nord-Est are cel mai scăzut PIB/locuitor dintre regiunile Uniunii Europene (aprox. 25%), iar 70% din valoarea exporturilor realizate în regiunea de Nord-Est sunt orientate către statele din zona euro.

Acestea sunt câteva date care indică nevoia urgentă a unei infrastructuri care să lege Moldova de Ardeal şi Europa de Vest pentru a oferi celor 4 milioane de cetăţeni care locuiesc în această zonă şansa la o viaţă mai prosperă şi accesul la locuri de muncă.

Principalul motiv pentru înapoierea economică a Regiunii de Nord-Est este, fără nicio îndoială, lipsa unei autostrăzi care să ne lege de Vestul României și Vestul Europei. Creșterea bunăstării, atragerea investitorilor și crearea de noi locuri de muncă în Regiunea de Nord-Est sunt indisolubil legate de realizarea autostrăzii Moldova -Transilvania.

Stimate Domnule Președinte,

Autostrada Moldova-Transilvania este amplasată pe culoarul TEN-T Core Network, la fel ca autostrada Sibiu-Pitești. Autostrada Moldova-Transilvania conectează două state membre ale  Uniunii Europene, România și Ungaria, cu doi vecini importanți, Republica Moldova și Ucraina.

În condițiile geopolitice actuale tensionate din vecinătatea estică a Uniunii Europene, Excelența Voastră ați afirmat public sprijinul pentru parcursul european al Republicii Moldova și al Ucrainei. Realizarea autostrăzii Moldova-Transilvania este un proiect convergent nu doar cu interesul național (legarea regiunilor istorice ale României și reducerea decalajelor economice dintre acestea), ci și cu politica de vecinătate a României și a Uniunii Europene.

Totodată, Domnul Guvernator al Băncii Naționale, Mugur Isărescu, spunea în 2014 că "România va putea intra în zona euro abia după ce o autostradă va trece Munţii Carpaţi, pentru a permite şi dezvoltarea altor zone decât a câtorva enclave unde s-au concentrat investiţiile străine”.

Vă rog, Domnule Președinte al României, să țineți cont de toate acestea și să sprijiniți instituțional realizarea autostrăzii Moldova-Transilvania prin introducerea acesteia ca subiect de discuție în cadrul următoarei ședințe a Consiliului Suprem de Apărare a Țării.

Sentimentul nostru, al celor ce locuim în această regiune, după multiple eșecuri ale Guvernului României, este că astăzi numai Președintele României, în limitele competențelor sale constituționale, mai poate ajuta acest proiect.

Consider că izolarea unei regiuni cu 4 milioane de locuitori afectează siguranța națională și pentru că în Regiunea de Nord-Est exodul tinerilor este masiv, iar nivelul de excludere socială din cauza sărăciei este unul ridicat.

Autostrada Moldova – Transilvania este o problemă de interes național, iar în anul în care sărbătorim Centenarul Marii Uniri, avem nevoie să unim România și prin rețele de comunicație, nu doar prin simțiri.”

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Fraţii de cruce strâmbă

Cătălin ONOFREI

Fraţii de cruce strâmbă

Cum ar arăta un stat condus de nişte microbişti ce-şi fac cruce în timp ce înjură?

Filmuletul zilei

opinii

Dacii liberi

Briscan ZARA

Dacii liberi

Precum oamenii din Neanderthal, peste doar 50 de ani se va pomeni despre românii din spaţiul carpato-danubiano-pontic ca despre o naţie dispărută care a locuit câteva sute de ani pe aceste meleaguri. Pandemia de coronavirus va fi ca o linie roşie de hotar în istorie văzută ca punct final de eliminare a lor.

Corigenţi la sănătate şi bunăstare socială

Ciprian IFTIMOAEI

Corigenţi la sănătate şi bunăstare socială

Oficiul de statistică al UE, Eurostat, a diseminat recent indicatorul AROPE care arată că România este cea mai săracă ţară din Uniunea Europeană, cu 35,8% din populaţie în risc de sărăcie sau excluziune socială, în anul 2020. 

Un geniu

Nichita DANILOV

Un geniu

Aici ar trebui să depună jurământul atât preşedintele, cât şi tot guvernul României, a spus el. Da, aici, în fosta închisoare de la Sighet, unde se mai aud scâncetele şi urletele foştilor deţinuţi politici care au fost supuşi la privaţiuni şi chinuri inimaginabile, tocmai ca să avem acum o temelie pentru a ne clădi noua democraţie şi noua societate...

pulspulspuls

Cum a luat deputata Berescu faţa altora mai în pole position

Cum a luat deputata Berescu faţa altora mai în pole position

Pentru că, iată, Cioloş tocmai a depus ieri lista şi programul guvernului său în parlament, unde în următoarele zile se va decide prin vot dacă merge echipa asta înainte au ba, şi pentru că avem un ieşean pe acea listă, am zis că musai să-l chestionăm olecuţă pe amicul Archibald Tănase despre subiect, în calitatea lui onorabilă de om cu doftorat în sforăraie politică. 

Caricatura zilei

Certificate

Editia PDF

Bancul zilei

Cercetatorii ardeleni au descoperit ca oricâta mâncare le-ai da musafirilor, tot se îmbata.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Ar trebui închise școlile dacă se trece de 6 la mie?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.