Ministrul Ioan Rus a făcut publică soarta viitoarelor autostrăzi şi drumuri expres din ţară.
UPDATE ORA 15:05
Primarul Iaşiului, Gheorghe Nichita, a declarat, marţi, că lucrările la autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ vor începe în acest an sau în 2016, în timp ce tronsoanele Târgu Neamţ-Ditrău şi Ditrău-Târgu Mureş vor fi iniţial drumuri expres, după care vor fi transformate în autostrăzi.
Gheorghe Nichita a spus, într-o conferinţă de presă, că autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ va fi proiectată în acest an, când va făcută şi licitaţia pentru lucrări.
”Vor fi şi bani alocaţi pentru începerea lucrărilor în 2015 sau în 2016. Se vor proiecta în aceeaşi perioadă, tot ca autostradă, porţiunile Târgu Neamţ-Ditrău şi Ditrău-Târgu Mureş. După ce se vor proiecta se vor căuta şi sursele de finanţare pentru a se face drum expres în primă fază, iar apoi, în faza a doua autostradă”, a afirmat primarul Iaşiului.
Nichita a precizat că pe tronsoanele care traversează munţii între Moldova şi Transilvania lucrările se vor face în regim de autostradă, chiar dacă titulatura va fi de drum expres.
El a spus că speră ca autostrada care leagă Moldova de vestul ţării ”să prindă contur” cât mai repede şi să nu mai fie doar ”o dispută politică”.
Primarul Nichita a anunţat și că ministrul Transporturilor, Ioan Rus, va veni la Iaşi săptămâna viitoare şi va prezenta soluţiile de finanţare pentru tronsoanele de autostradă Târgu Neamţ-Ditrău şi Ditrău-Târgu Mureş.
”Ministrul Rus va prezenta la Iaşi strategia pentru drumuri pe întreaga zonă a Moldovei. Va veni şi ministrul Dezvoltării, Liviu Dragnea, şi vom discuta şi alte proiecte importante ale Iaşiului, inclusiv spitalul regional de urgenţe”, a declarat Gheorghe Nichita.
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, care a prezentat priorităţile de infrastructură rutieră pentru perioada 2015-2016, a spus că autostrada din Iaşi va fi realizată de la Ungheni la Târgu Neamţ, iar de acolo se va continua spre Târgu Mureş cu un drum expres.
UPDATE ORA 11:20
Mult aşteptata autostradă din Iaşi va fi realizată, dar pe o distanţă mai scurtă decât se plănuise iniţial, de la Ungheni la Târgu Neamţ. De acolo se va continua spre Târgu Mureş cu un drum expres.
"Nu putem lăsa izolate zonele mai sărace ale ţării. Vom merge pe autostradă de la Ungheni, prin Iaşi până la Târgu Neamţ, iar de acolo va fi drum expres. Vorbim de aproape 4 miliarde de euro. Regiunile istorice ale României trebuie legate între ele", a precizat ministrul Ioan Rus.
"În acest moment avem spre 700 de km de austostradă. În 2016 finalizăm şi vom putea circula pe Sibiu-Nădlac 100%, pe Sibiu-Gorj, cu o excepţie, pe Cluj-Târgu Mureş, Sibiu-Făgăraş, Făgăraş-Braşov. Vor fi primele autostrăzi, încă 200 de km de austostradă legate, adică pleacă dintr-un oraş şi se termină în altul", a spus ministrul.
În acest moment, toată circulaţia din Moldova vine pe Vatra Dornei. Am băgat în maximă urgenţă Vişeul de Sus spre Halmeu. Ne-am angajat cu toţii că rezolvăm şi problemele de dezvoltare economică a unor regiuni aflate în dificultate şi din cauza infrastructurii. Atunci dăm drumul la autostradă Ungheni-Iaşi", a supliniat Rus.
Ponta a fost prezent, marţi, la sediul Ministerului Transporturilor, pentru prezentarea de către ministrul de resort, Ioan Rus, priorităţilor de infrastructură rutieră aferent perioadei 2015-2016.
"În sfârşit, pentru prima oară în istoria României, avem un Master Plan. Ce este esenţial este că acest Master Plan mai are nevoie însă de un pas esenţial: să discutaţi cu comisiile de transport reunite din camerele Parlamentului, oricât de lungă discuţia, după care voi invita liderii grupurilor parlamentare, şi la preşedintele ţării. Ca să avem un Master Plan de succes, trebuie să avem un acord semnat pe 10 ani", a punctat premierul.
"Avem finanţări, ne lipseşte un raport. Nu vreau să mai lucrăm ca Meşterul Manole. Până acum s-a început dintr-o parte, s-a lăsat baltă, a venit altcineva şi a început din altă parte. În primii 10 ani de democraţie nu s-a construit niciun kilometru de autostradă, în următorii 10 ani, vreo patru guverne au făcut 300 kilometri, iar noi am făcut din 2012 alţi 300 kilometri", a precizat Victor Ponta.
"Dacă nu există un acord, va fi un eşec. Deci primul obiectiv este să discutaţi oricât de mult şi de detaliat şi în final să avem un acord pe care să şi-l asume toată lumea. Am preluat în 2012 Programul Operaţional de Transport cu 5% absorbţie şi blocat. În 2013 s-a deblocat, acum sunteţi la 58%, anul ăsta trebuie să ajungeţi în media de 80%. Şi în 2015 să declanşaţi toate procedurile pentru 2014-2016. În 2015 vom circula efectiv pe încă 50 de km şi ceilalţi 200 în 2016. Şi vor fi începute lucrările de la Iaşi spre Transilvania, de la Piteşti spre Transilvania", a dat asigurări Ponta.
Până pe 15 februarie se va şti exact cât costă realizarea autostrăzilor şi drumurilor expres din ţară şi care sunt firmele care se vor ocupa de lucrări.
Master Planul pe Transport trebuie aplicat doar pe baza unui consens pe minimum zece ani între toate forţele politice, altfel nu are rost ca experţii Ministerului Transporturilor să se apuce de treabă, deoarece va fi un eşec în lipsa garanţiilor pe termen lung, a afirmat premierul Victor Ponta. El a precizat că documentul va trebui prezentat şi preşedintelui ţării, înainte de acordul politic. Premierul a epxlicat necesitatea unui acord politic prin faptul că este nevoie de garanţii de finanţare pe termen lung pentru constructori.
Publicitate și alte recomandări video