Contractul de proiectare și construire a podului peste Prut a fost semnat. Licitația pentru atribuirea lotului de autostradă Pașcani-Dolhasca a fost contestată înainte să expire termenul de depunere a ofertelor. Ministrului Transporturilor i s-a propus un calendar pentru sprijinirea scoaterii la licitație a ultimelor segmente din A8.
Ca un făcut, la două zile după ce Ziarul de Iași menționa podul peste Prut drept un obiectiv rămas în așteptare, directorul general al CNAIR a anunțat semnarea contractului de proiectare și execuție. Câștigătorul licitației fusese anunțat cu mai bine de o lună și jumătate în urmă, procedura nefiind contestată.
Pentru ceva mai mult de 151 de milioane de lei, jumătate din sumă fiind bani europeni, cei de la Ness Proiect Europe SRL vor construi ansamblul de poduri care vor lega România pe la Cotul Bran de Republica Moldova, la Zagarancea, lângă Ungheni. Totodată, va fi legată Autostrada Unirii de rețeaua rutieră din stânga Prutului. După emiterea ordinului de începere a lucrărilor, termenul de finalizare a lucrărilor va fi de doi ani (6 luni proiectare și 18 luni execuție).
Președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, a salutat încheierea contractului, avansând un termen de 3-4 ani, însă Ionel Scrioșteanu, secretar de stat de la Ministerul Transporturilor de dincoace de Prut, a asigurat-o că „în primăvara anului viitor vom începe lucrările, iar în anul 2026 vom circula pe acest pod”.
Perechea de poduri, câte unul cu două benzi pe fiecare sens, va avea 260 de metri lungime și face parte dintr-un complex de trecere a frontierei care se va întinde pe aproximativ 1 km.
După Pașcani, A7 a dat de greu
La celălalt capăt al județului, lucrurile s-au împotmolit. Licitația pentru Lotul 1 al segmentului Pașcani-Suceava de pe A7 a fost contestată încă înainte de sfârșitul etapei de depunere a ofertelor (30 septembrie). Acest termen a fost amânat succesiv de la 5 septembrie în urma unor clarificări din oficiu ale Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Autoarea contestației a reclamat că aceste modificări necesită prelungirea etapei de înscriere cu 90 de zile, „iar în măsura în care prelungirea termenului de depunere a ofertelor nu va mai putea fi dispusă, anularea procedurii de atribuire”.
Licitația pentru lotul Pașcani-Dolhasca a fost lansată pe 18 iulie, cu o valoare estimată maximă de 4,3 miliarde de lei. Contractul ar urma să se deruleze pe o perioadă de doi ani și jumătate: 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru construirea celor 33 km de autostradă.
Lotul 2 al acestui segment din A7, Dolhasca-Suceava, a fost lansat în licitație o lună mai târziu, pe 14 august, și are termen de înscriere a ofertelor aceeași dată ca primul lot, 30 septembrie. Lung de 29 km, acest lot are o valoare estimată maximă de 4 miliarde de lei, întreg segmentul fiind finanțat din Programul Operațional Transport.
Totul pentru Moțca-Lețcani
Între timp, reprezentanții Asociației „Hai Că Se Poate” s-au întâlnit cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, căruia i-au solicitat sprijinul pentru urgentarea procedurilor pe care le mai are de parcurs Autostrada Unirii. Ei au propus un „calendar ambițios, dar realizabil”, care menționează printre altele adoptarea până la 20 octombrie a Hotărârii de Guvern cu indicatorii tehnico-economici pentru tronsonul ieșean al A8, astfel încât la sfârșitul lunii noiembrie CNIR să poată lansa licitația pe segmentul Moțca-Lețcani.
Același calendar menționează sfârșitul săptămânii viitoare ca termen de aprobare în Consiliul de Administrație al CNIR a achiziției serviciilor de proiectare și execuție pentru cele patru loturi rămase din sectorul montan, cu o dată estimată de lansare a licitațiilor 20 noiembrie. Președintele CA al Companiei Naționale de Investiții Rutiere este Cătălin Urtoi.
Citește și:
- Podul nou peste Prut, până la sfârșitul lui 2026. Va fi construit de firma care lucrează acum la SRU Iași. Contractul poate fi semnat
- Proiectul A8 se transformă într-o veritabilă telenovelă! De ce întârzie începerea lucrărilor pe primul segment
- Mister – Unde se vor mai găsi bani pentru A8? Fondurile europene pentru „Transport” nu sunt suficiente
Publicitate și alte recomandări video