„Bac”-ul va începe din iarnă. Noul calendar al examenelor naționale, lansat în dezbatere publică. Opinii pro și contra ale profesorilor ieșeni

sâmbătă, 17 august 2024, 03:11
6 MIN
 „Bac”-ul va începe din iarnă. Noul calendar al examenelor naționale, lansat în dezbatere publică. Opinii pro și contra ale profesorilor ieșeni

Ministerul Educației a lansat în consultare publică un nou proiect care ar putea schimba semnificativ calendarul examenelor naționale din anul școlar 2024-2025.

În contextul schimbărilor climatice și al temperaturilor ridicate din lunile de vară, Evaluarea Națională și Bacalaureatul ar putea fi susținute mai devreme, cu scopul de a finaliza toate probele până la sfârșitul lunii iunie. Competențele de la examenul de Bacalaureat ar urma să se desfășoare în iarnă.

Evaluarea Națională, finalizată până la finalul lunii iulie 2025

Potrivit proiectului, Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a ar urma să se desfășoare între 23 și 25 iunie 2025, cu publicarea rezultatelor finale pe 9 iulie. Aceasta ar însemna că elevii de clasa a VIII-a vor încheia cursurile pe 13 iunie, iar înscrierile la examen vor avea loc între 10 și 13 iunie.

Calendar Evaluarea Națională 2025 – proiect:

  • 10-13 iunie 2025: Înscrierea la evaluarea națională
  • 13 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 24 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
  • 25 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 1 iulie 2025: Afișarea rezultatelor inițiale
  • 2-3 iulie 2025: Vizualizarea lucrărilor și depunerea contestațiilor
  • 4-8 iulie 2025: Soluționarea contestațiilor
  • 9 iulie 2025: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Competențele la Bacalaureat vor fi în ianuarie-februarie

Proiectul aduce schimbări și în ceea ce privește Bacalaureatul. Probele de competențe ar urma să fie susținute în ianuarie-februarie 2025, în timp ce examenele scrise ar putea începe pe 10 iunie, mai devreme decât în anii anteriori. Potrivit Ministerului Educației, acest calendar revizuit vizează evitarea temperaturilor extrem de ridicate din timpul verii și oferirea unor condiții mai bune de examinare.

Calendar Bacalaureat 2025 – proiect:

  • 27-29 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 3-5 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
  • 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
  • 2-5 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
  • 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
  • 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
  • 12 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
  • 13 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă
  • 18 iunie 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12.00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14.00 – 18.00)
  • 19-20 iunie 2025. Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 27 iunie 2025: Afișarea rezultatelor finale

„Ministerul trebuie să se gândească foarte bine la structura anului școlar”

 Reporterii „Ziarul de Iași” au luat legătura cu profesori din învățământul preuniversitar ieșean pentru a afla dacă vor fi afectați elevii aflați în clasele a XII-a și a VIII-a în anul școlar 2024-2025.

Mihaela Popa, profesoară de matematică și fost secretar de stat în Ministerul Educației, susține aceste modificări, argumentând că „Ministerul trebuie să se gândească foarte bine la structura anului școlar”. Aceasta subliniază faptul că prelungirea anului școlar fără o infrastructură adecvată a dus la situații nefericite, cum ar fi imposibilitatea desfășurării orelor în condiții normale din cauza temperaturilor ridicate.

„Este exact ceea ce ceream și eu. Am spus că au prelungit anul școlar și au decalat examenele fără ca Ministerul să fie pregătit cu infrastructura școlară. Eu aș putea să spun că în ultimele două săptămâni de școală, anul acesta, numai ore nu s-au făcut. La 50 de grade, fără condiții de a putea ține ore. Ministerul trebuie să se gândească foarte bine la structura anului școlar”, transmite aceasta.

La rândul său, Liliana Romaniuc, fost inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Iași, subliniază necesitatea unei reconfigurări a întregului an școlar, subliniind că „datele propuse pentru anul școlar următor nu ar trebui să-i afecteze pe elevii din clasele terminale”.

„Din punctul meu de vedere, dar și din perspectiva practicilor din alte sisteme educaționale și ținând cont de condițiile din școlile noastre (temperaturi mari în lunile iulie, august), este necesar să regândim tot anul școlar și toate activitățile care au loc, deci și datele examenelor naționale. Profesorii știu cum să-și organizeze materia astfel încât aceasta să fie parcursă și elevii să aibă timp suficient pentru consolidare, recapitulări și simulări”, precizează Liliana Romaniuc.

Noul calendar ar oferi mai multă vacanță profesorilor

Camelia Gavrilă, directoarea Colegiului Național „Costache Negruzzi” și fost inspector școlar general, vede schimbările propuse ca fiind pozitive, mai ales din perspectiva organizării activităților școlare.

„Competențele nu presupun aceeași presiune organizatorică, nu există neapărat miza notei și, atunci, pot fi date separat de proba scrisă. Competența nu se acumulează în ultimul an de liceu. Sunt niște lucruri care vin pe traseu, este vorba despre a comunica, a transmite niște informații, a avea competențe digitale și lingvistice într-o limbă străină”, declară Camelia Gavrilă.

În plus, aceasta consideră că decizia de a restrânge perioada examenelor este benefică și pentru profesori, întrucât oferă mai mult timp pentru vacanță.

„Este foarte bine, pentru că nu este vacanță deloc pentru profesori. Abia în luna august putem vorbi de două săptămână libere, pentru că activitățile curg până la sfârșitul lunii iulie. Sunt Bacalaureatul, Evaluarea Națională, admiterea cu toate etapele ei, înscrierea la liceu, apoi unii dintre noi mai suntem implicați la Tituliarizare și Definitivat. După urmează Bacalaureatul de toamnă. Dacă le restrângem puțin, spațiem perioada de vacanță”, explică directoarea Colegiului Național „Costache Negruzzi”.

Sabina Manea, directoarea Școlii Gimnaziale „Ion Simionescu”, consideră că schimbarea este binevenită, având în vedere oboseala acumulată la final de an școlar. De asemenea, aceasta menționează că în școala pe care o conduce, dotările precum aparatele de aer condiționat vor asigura condiții bune de desfășurare a examenelor, indiferent de temperaturile exterioare.

Citește și: https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/noul-statut-al-elevilor-provoaca-vii-dispute-ce-spuneti-de-viitoarea-sala-de-detentie-din-scoli-opinii-inedite-ale-specialistilor-ieseni–1666896.html

„Cred ca decizia este bună, întrucât la final de an școlar se acumulează întotdeauna oboseală, așa că susținerea examenelor de final un pic mai devreme decât de obicei este benefică”, spune Sabina Manea.

Mihaela Pîrpîlă-Gotcu: „Sunt greu de organizat probele scrise ale examenelor naționale”

Mihaela Pîrpîlă-Gotcu, directoarea Colegiului Național „Emil Racoviță”, avertizează însă că implementarea acestor modificări ar putea fi complicată din punct de vedere logistic, subliniind necesitatea revizuirii reglementărilor existente pentru a facilita organizarea eficientă a examenelor.

„Depinde ce alte reglementări vor mai fi și, bineînțeles, programa care va trebui modificată. Competențele nu vor fi complicat de organziat. Însă, sunt greu de organizat probele scrise ale examenelor naționale, din punct de vedere organizatoric și logistic. Mă gândesc că ar trebui revizuite prevederile în vigoare, în sensul în care, din punct de vedere organizatoric, dacă noi, ca școli, va trebui să organizăm aceste examene naționale potrivit procedurile actuale, va fi destul de complicat. Ar trebui ca organizarea să nu afecteze programul normal al elevilor care nu sunt în clase terminale. Va fi o încărcătură destul de mare, fiindcă este vorba despre spații, program, asigurarea unei atmosfere care trebuie să fie în școală, profesori supraveghetori, comisii de organizare, profesori evaluatori. Sperăm că vor veni reglementări care să nu ne îngreuneze treaba”, menționează Mihaela Pîrpîlă-Gotcu.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii