Bacalaureat 2025, proba la Matematică și Istorie: „A fost ușor, vor fi multe note foarte mari în zona liceelor teoretice”

joi, 12 iunie 2025, 03:32
9 MIN
 Bacalaureat 2025, proba la Matematică și Istorie: „A fost ușor, vor fi multe note foarte mari în zona liceelor teoretice”

Cea de-a doua probă, cea obligatorie a profilului, din cadrul examenului de Bacalaureat 2025, a avut loc miercuri, 11 iunie. Absolvenții claselor a XII-a și a XIII-a seral și frecvență redusă au susținut examenul fie la Matematică, fie la Istorie, în funcție de profilul studiat în anii de liceu. Prezența a fost de 98,47% în județul Iași. „Subiecte ușoare sau de nivel mediu”, „exerciții abordabile” și „rată de promovare crescută” s-au numărat printre afirmațiile profesorilor ieșeni în ceea ce privește subiectele de la cea de-a doua probă.

Reporterii „Ziarului de Iași” au contactat mai multe cadre didactice de Matematică și Istorie pentru a afla gradul de dificultate al subiectelor de la Bacalaureat. Pe scurt, profesorii au fost de părere că subiectele la Bacalaureat 2025, indiferent de profil, au fost accesibile și adaptate programei școlare.

La Matematică, subiectele pentru specializările matematică-informatică și științe ale naturii au fost considerate simple, fără puncte care să pună elevii în dificultate, iar la profilurile tehnologic și pedagogic nivelul a fost mediu, cu unele provocări în zona analizei matematice pentru tehnologic. La istorie, subiectele au fost descrise ca fiind clare, fără capcane, concentrându-se pe cunoștințe de bază și competențe esențiale, ceea ce le-a făcut abordabile pentru majoritatea elevilor.

Subiecte „foarte simple”, fără capcane sau dificultăți notabile

Examenul de Bacalaureat la Matematică, susținut de elevii de la specializările matematică-informatică și științe ale naturii, a stârnit reacții contrastante în rândul profesorilor, care, deși recunosc caracterul corect al subiectelor din punct de vedere al programei, ridică întrebări legate de nivelul real de exigență al acestora.

Profesorul Ciprian Baghiu de la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași, de exemplu, consideră că subiectele au fost foarte ușoare. „Nu îmi dau seama dacă se poate, exagerând puțin, mai simplu de atât”, a declarat acesta, adăugând că nivelul redus de dificultate era previzibil, dacă analizăm cum au fost subiectele de la simularea națională și cele de la sesiunea specială de Bacalaureat.

„Mă așteptam să fie ușor, dar altă dată poate mai era câte un subpunct la care copiii erau puși în dificultate. Acum nu a fost niciunul mai deosebit”, a precizat Ciprian Baghiu.

Cadrul didactic de la Colegiul Național „Costache Negruzzi” a vorbit despre posibila intenție de a crește procentul de promovabilitate a examenului de Bacalaureat, însă a atras atenția asupra faptului că o rată de promovare ridicată nu reflectă automat și cunoștințe solide în matematică.

„Promovabilitatea e una, iar notele mari sunt altceva. Cred că vor fi multe note foarte mari în zona liceelor teoretice. Însă, notele mari care vor fi nu spun ceva despre nivelul de cunoștințe pe care un absolvent de matematică-informatică, de exemplu, ar trebui să îl aibă la Matematică. Nu zic că absolventul respectiv nu ar fi bun, dar existau vremuri când o notă de 10 arăta un că un absolvent are reale și solide cunoștințe de Matematică. Nu mai este cazul acum de asta, fiindcă poți lua 10 și dacă ești mediocru la Matematică”, a explicat Ciprian Baghiu.

„La simulare a fost că au existat diferențe neașteptat de mari între corectori”

Profesoara Gabriela Zanoschi, de la Colegiul Național din Iași, a apreciat, pentru „Ziarul de Iași”, că subiectele au fost corect formulate și bine calibrate pentru profilurile vizate. „Respectă programa școlară. Nu este niciun exercițiu care să nu fie eligibil”, a subliniat aceasta, remarcând că subiectele au acoperit tematici din toți anii de liceu, iar dificultatea a fost percepută de elevi ca fiind medie.

Aceasta a salutat și faptul că subiectele au fost construite într-un mod care reduce riscul diferențelor de corectare, o problemă întâlnită în sesiunile anterioare.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

„Este un subiect complet, bine ales și ușor cuatificabil, pentru că problema pe care am sesizat-o la simulare a fost că au existat diferențe neașteptat de mari între corectori. Acum sper să nu mai fie aceste diferențe, pentru că Matematica este o știință exactă”, a transmis profesoara.

În ceea ce privește subiectele de la matematică-informatică, cadrul didactic de la Colegiul Național a spus că au fost echilibrate și au testat toate competențele importante. Chiar dacă anumite calcule au fost laborioase, a remarcat faptul că elevilor li s-au oferit rezultatele finale, lucru care le-a permis să verifice și să corecteze eventualele greșeli de calcul.

Pentru elevii de la științe ale naturii, Gabriela Zanoshi a explicat că subiectele au fost ceva mai accesibile decât cele de la matematică-informatică.

„La științe ale naturii, subiectul a fost mai simplu, cu cerințe rezonabile. De exemplu, au avut matrice de ordinul doi, nu ca cei de la mate-info, care au avut de ordinul trei. Au avut asimptotă orizontală, care e mai simplu de determinat față de cea oblică. E și normal să fie așa. Au fost calcule cam lungi la acest examen, dar proba e de trei ore, deci un ar fi trebuit să aibă probleme de încadrare în timp”, a completat profesoara de Matematică din Iași.

Analiza matematică de la subiectul al III-lea, dificilă pentru elevii de la filiera tehnologică

Subiectele de Matematică destinate profilurilor tehnologic și pedagogic au fost percepute de profesorii ieșeni, în general, ca fiind conforme cu programa și de un nivel mediu de dificultate. Cu toate acestea, cadrele didactice atrag atenția asupra unor provocări specifice, în special pentru elevii din învățământul tehnologic, care continuă să întâmpine dificultăți în zona de analiză matematică.

Carmen Oniciuc, profesoară de Matematică la Colegiul Economic „Virgil Madgearu” din Iași, a remarcat că subiectul I  și subiectul al II-lea au fost abordabile pentru majoritatea elevilor de la profilul tehnologic, însă dificultățile au apărut la subiectul al III-lea.

„Subiectul I a fost accesibil, așa cum sunt ei obișnuiți. La subiectul al II-lea, au fost cerințe cunoscute, cu subpunctele c) mai dificile, iar ei se pierd în calcul. La subiectul al III-lea, așa cum am mai declarat noi, ca profesori la tehnologic, pentru elevii noștri este puțin cam dificil, pentru că noțiunile de analiză matematică le înțeleg foarte greu și de aceea apar dificultăți în a prezenta raționamente corecte de rezolvare. Din punctul de vedere al candidaților la Bacalaureat, de la profilul tehnologic, subiectul al III-lea a fost cu dificultate mare”, a declarat Carmen Oniciuc, pentru „Ziarul de Iași”.

Pentru profilul pedagogic, subiectele au fost considerate echilibrate și adecvate nivelului. Profesoara Amalia Romila, de la Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași, apreciază că subiectul s-a încadrat în cerințele programei și nu ar fi trebuit să pună probleme elevilor pregătiți.

Subiectele la Istorie: accesibile, fără capcane și cu accent pe competențele de bază

Proba scrisă la Istorie din cadrul examenului de Bacalaureat 2025 a fost, în opinia cadrelor didactice din Iași, una fără surprize sau dificultăți majore. Subiectele au respectat întru totul programa școlară, iar cerințele au testat în principal cunoștințele de bază, fiind considerate de profesori abordabile pentru majoritatea absolvenților.

Eliza Ilie, profesoară de Istorie la Colegiul Național „Emil Racoviță” și inspector școlar pentru Istorie și Științe Socio-umane, a subliniat caracterul accesibil și lipsit de provocări al subiectului.

„Subiectul de la Bacalaureat a verificat exclusiv cunoștințele de bază. Teoretic, nu ar fi trebuit să creeze niciun fel de dificultate. Au verificat o gamă largă de competențe, de la cele referitoare la încadrarea în timp – fixarea evenimentelor într-un anumit secol, într-o anumită perioadă istorică – la competențe spațiale și de limbaj. Eseul a fost abordabil, s-a referit la constituirea și evoluția statului român modern în secolul al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea. Ne așteptăm la note mari”, a transmis Eliza Ilie.

Carmen Tomescu, profesoară la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași, a susținut aceeași idee, menționând că nu a existat nicio cerință care să ridice probleme, nici măcar cele referitoare la relația cauză-efect, un aspect care, uneori, pune în dificultate elevii.

„Subiectele au fost cât se poate de accesibile. Din punctul meu de vedere, au fost de dificultate medie. Nu au fost cerințe care să ridice probleme”, a menționat cadrul didactic.

Și Mihaela Țurcănașu, profesoară de Istorie la Colegiul Național din Iași și director adjunct al instituției, a întărit ideea că subiectele nu au avut un grad ridicat de dificultate.

„Subiecul respectă itemii anunțați și reprezintă o exersare a cunoștințelor pe care absolvenții ar fi trebuit să le aibă în urma parcurgerii materiei de liceu”, a precizat aceasta.

Elevii: Subiecte accesibile și speranțe la note mari

Absolvenții care au susținut probele de Matematică și Istorie în cadrul Bacalaureatului 2025 s-au declarat, în mare parte, mulțumiți de nivelul subiectelor. Mulți dintre ei au remarcat că exercițiile au fost accesibile, fără capcane, iar gradul de dificultate a fost considerabil mai redus comparativ cu simulările din timpul anului.

„Mi s-a părut foarte ușor. Chiar mi s-a părut totul accesibil. Chiar dacă nu știai să finalizezi exercițiul, o idee de rezolvare nu puteai să nu ai”, a declarat o absolventă de la Colegiul Național „Costache Negruzzi”, specializarea matematică-informatică.

O opinie similară a exprimat și un coleg de-al ei, care a precizat că subiectul a fost decent și a știut să rezolve toate cerințele.

Și la profilul pedagogic, impresiile au fost pozitive. O absolventă de la Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” a spus că „a fost un subiect accesibil, iar față de simularea din martie și chiar față de cea de la Inspectorat a fost foarte bine”, așteptându-se să ia cel puțin nota 8,50.

O altă colegă de a sa a confirmat sentimentul. „Subiectele au fost foarte ușoare, neașteptat de ușoare. La nivelul la care ne-am pregătit noi, ne așteptam la ceva mult mai greu. Mă aștept să iau peste 9,00”, a transmis absolventa.

Nici cei care au susținut examenul la Istorie nu au fost luați prin surprindere. Un absolvent de la același colegiu a remarcat că subiectul „a fost destul de ușor”.

Ce subiecte au fost la examenul de Bacalaureat

Subiectul la Matematică are trei părți, în total fiind 18 cerințe. Absolvenții au avut subiecte diferite în funcție de profil și specializare. Astfel, au fost trei variante de subiecte, pentru

  • filiera teoretică – profilul real – specializarea matematică-informatică și filiera vocațională – profilul militar – specializarea matematică-informatică
  • filiera teoretică – profilul real – specializarea științe ale naturii
  • filiera tehnologică
  • filiera vocațională – profilul pedagogic – specializarea învățător-educatoare

Au dat Bacalaureatul la Istorie absolvenții de liceu care au studiat la filiera teoretică – profil umanist sau filiera vocaţională – profil artistic, sportiv, pedagogic sau teologic.

Subiectul I a avut mai multe cerințe pe baza a două texte suport – „Diplomația” de H. Kissinger și „Istoria Europei” de J. Carpentier și Fr. Lebrun. La subiectul al II-lea, au primit șase cerințe pe baza fragmentului din „Marea istorie ilustrată a României și a Republicii Moldova” de I. A. Pop și I. Bolovan. La subiectul al III-lea, candidații au avut de elaborat un eseu, de aproximativ două pagini, despre constituirea și evoluția statului român în a doua jumătate a secolului al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea.

Subiectele și baremele pot fi accesate aici.

Despre examenul de Bacalaureat în județul Iași

Prima probă scrisă din cadrul examenului național de Bacalaureat din sesiunea iunie 2025 a avut loc marți, 10 iunie. La prima probă au fost prezenți 4.255 candidați din totalul de 4.286 candidați înscriși, prezența fiind de 99,28%.

Proba a doua din cadrul examenului de Bacalaureat a fost organizată miercuri, 11 iunie. Candidații au susținut examenul la Matematică sau la Istorie, în funcție de profilul urmat. Au fost prezenți 4.251 de candidați din totalul de 4.317 candidați înscriși pentru această probă (98,47%). Nu au participat 66 de candidați.

La niciuna dintre cele două probe nu au fost candidați eliminați pentru tentativă de fraudă.

Vineri, 13 iunie, va avea loc proba la alegere a profilului și a specializării – în funcție de filieră, profil și specializare au putut opta pentru una din cele 10 discipline: Biologie, Chimie, Fizică, Economie, Filosofie, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Sociologie și Psihologie.

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii