Bacalaureatul „generaţia de basm”. Subiecte, reacţii şi speranţe după examenul de ieri

marți, 30 iunie 2015, 01:55
6 MIN
 Bacalaureatul „generaţia de basm”. Subiecte, reacţii şi speranţe după examenul de ieri

„Suntem generaţia de basm: şi acum, dar şi la examenul pe care l-am dat în clasa a VIII-a, ne-a căzut tot basmul. Şi anul acesta a căzut la evaluarea naţională la fel, basmul", remarcă, ironic, un candidat. Ce spun candidaţii, profesorii şi organizatorii despre prima probă scrisă a bacalaureatului?

Prima probă scrisă din sesiunea de bacalaureat de anul acesta, şi anume proba la limba română, a surprins plăcut pe mulţi dintre absolvenţii de liceu. În principiu, subiectele au fost uşoare şi de un nivel mediu de dificultate, iar surpriza a fost ultimul subiect de la profilul real. Aici, elevii au avut de ales între trei opere a trei scriitori studiaţi la şcoală, iar majoritatea au ales basmul Harap Alb, scris de Ion Creangă. „Suntem generaţia de basm: şi la examenul din clasa a VIII-a ne-a căzut tot basmul, anul acesta a căzut la evaluarea naţională la fel, basmul. Noi nu ne aşteptam, eu am avut de ales între Moromeţii de Marin Preda şi Harap Alb. Am ales basmul, pentru că îl ştiu mai bine. Sper să iau peste 8. Româna a fost proba cea mai grea pentru mine, urmează matematica şi chimia, unde sunt mai bine pregătit. Dacă a trecut proba asta, de acum e uşor”, ne spune Bogdan Anton, absolvent al profilului mate-info de la Colegiul Naţional.

 
"A fost bine că ne-a dat la alegere"
 
Bogdan mizează pe o medie generală bună, deoarece vrea să se înscrie la Universitatea Tehnică, la Facultatea de Automatică şi Calculatoare. Cu aceeaşi impresie a ieşit şi colegul său Cristian Anghel, care se aştepta la un subiect mult mai greu la ultima parte. „Nu mă aşteptam să avem de ales între trei opere, am ales Harap Alb, ce ştiam eu cel mai bine. Mie nu prea-mi place româna, sper să iau peste 8 însă. Vreau să dau la Medicină la Bucureşti, la Carol Davila”, spune acesta, absolvent tot al unei clase de mate-info.
 
 
Un alt elev iese fericit de la examen. Cristian Brumă, absolvent la Naţional, speră să ia 9.50. Şi el se aştepta la un subiect mult mai greu. Se numără printre puţinii care nu au ales basmul la acest subiect, el a ales o operă de George Călinescu studiată la clasă, şi anume, Enigma Otiliei. Pe mai departe ar vrea să urmeze FEEA din cadrul Universităţii „Cuza” din Iaşi, şi, la fel ca şi ceilalţi colegi, speră la note mai mari la disciplinele de profil. Tot de 9.50 speră că a făcut şi Smaranda, care doreşte să urmeze Facultatea de Litere la „Cuza”. „Pentru celelalte examene sunt pregătită cam la acelaşi nivel. A fost bine, pentru că ne-a dat la alegere”, mărturiseşte aceasta.
La profilul real, la primul subiect a căzut textul dramatic, şi anume un fragment din piesa de teatru Trei generaţii, de Lucia Demetrius, şi un set de nouă cerinţe. La subiectul numărul doi, elevii au avut de redactat un text argumentativ de maxim 300 de cuvinte despre importanţa practicării unui sport la orice vârstă. Ultimul subiect a constat într-un eseu de maxim 900 de cuvinte în care elevii au trebuit să vorbească desre particularităţile de construcţie a unui personaj dintr-un text narativ aparţinând lui Ion Creangă, George Călinescu sau Marin Preda.
 
Subiecte accesibile
 
La profilul uman, subiectele au fost de un grad de dificultate la fel de accesibil, cu diferenţa că la ultimul subiect nu au avut de ales între mai mulţi autori, ci unul specific. „La primul subiect am avut drama, apoi de explicat rolul scriitorului în societatea nostră. La ultimul subiect am avut relaţia dintre două personaje dintr-un roman interbelic. Am scris despre personajele din Ion de Rebreanu. Sper la o notă bună”, spune Diana, absolventă a Liceului „Vasile Alecsandri” din Iaşi. Aceasta spune că vrea să urmeze Facultatea de Medicină Dentară din cadrul Universităţii de Medicină din Iaşi şi că de mică visează să devină medic stomatolog.
 
 
În cursul zilei de ieri, la ieşirea din examen, la poarta Colegiului Naţional din Iaşi, zeci de părinţi şi-au aşteptat copiii să iasă de la prima probă importantă a examenului de maturitate. Ei aveau mai multe emoţii ca elevii. Noutatea acestei sesiuni este faptul că lucrările vor fi corectate în alte centre de evaluare decât cele din judeţ. Decizia a fost luată pe ultima sută de metri de către minister. „Estimăm că e suficient de mult timp pentru corectură, iar faptul că s-a suplimentat cu o zi bac-ul este bine. Trebuie să fie un judeţ cu la fel de multe centre de corectură, pentru a face faţă, probabil ministerul o să ţină cont de acest lucru, dar şi de proximitate. Este un lucru bun faptul că lucrările se corectează într-un alt judeţ, pentru corectitudinea şi egalitatea de şanse. Va risipi astfel suspiciunile de favorizare a notelor”, a declarat Camelia Gavrilă, şefa ISJ,  în legătură cu schimbarea de anul acesta.
 
201 absenţi la Iaşi
 
La proba de ieri au fost înscrişi 5.714 candidaţi, din care 201 au absentat. Doi candidaţi au fost eliminaţi din sală pentru că au păstrat telefonul asupra lor la intrarea în sala de examen, iar acesta a sunat în timpul tezei. Aceştia nu se mai pot înscrie în următoarele două sesiuni de bacalaureat pentru a susţine examenul. „Sarcinile de lucru vizează aspecte referitoare la nivelul lexical şi semantic al limbii, la componentele structurale şi valenţe expresive şi stilistice ale unui text dramatic şi permit evaluarea unor competenţe specifice, precum: identificarea particularităţilor şi a funcţiilor stilistice ale limbii în receptarea diferitelor tipuri de texte, utilizarea adecvată a achiziţiilor lingvistice în producerea şi în generarea de texte, cu explicarea rolului acestora în construirea mesajului.
Textul de tip argumentativ de la subiectul al II-lea le oferă candidaţilor posibilitatea de a-şi demonstra nu numai competenţele specifice redactării unei astfel de compuneri, cât şi cultura generală, propriile pasiuni sau experienţele de lectură referitoare la importanţa practicării unui sport, sau la rolul scriitorilor în societate. Temele sunt generoase, ofertante şi permit abordări de diferite tipuri în funcţie de pregătirea şi preocupările tinerilor”, a menţionat Cezar Zaharia, inspector de specialitate în cadrul IŞJ; care adaugă că, la subiectul al III-lea, profil real, sunt verificate conţinuturi fundamentale din programa de liceu, precum şi competenţa elevilor de a utiliza strategii de înţelegere şi de interpretare tipologică, tematică, structurală şi stilistică în explorarea şi valorizarea critică şi estetică a textului narativ. Scriitorii menţionaţi sunt nume de referinţă, autori canonici prin care temeiurile culturii şi literaturii române se definesc şi nu pot lipsi din orizontul cultural al unui absolvent de liceu, mai spune el.
 
Azi dau examen doar 58 de elevi
 
"În ansamblu, variantele de la disciplina Limba şi literatura română au fost de nivel mediu, echilibrate în funcţie de filieră şi profil, cu abordarea unor aspecte referitoare la cele două genuri literare, dramatic şi epic, considerate mai accesibile de către elevi, încât aceştia pot obţine rezultate bune şi foarte bune la examen”, a mai completat inspectorul şcolar.
 
Examenul de bacalaureat continuă astăzi cu proba din cadrul bacalaureatului bilingv francofon, unde sunt înscrişi 58 de candidaţi. La nivelul judeţului Iaşi, pentru probele scrise ale examenului de bacalaureat sunt organizate 18 centre de examen, în care vor susţine examenul un număr de 6.059 candidaţi. Este vorba despre Colegiul „Costache Negruzzi”, Liceul Teoretic „Miron Costin”, Colegiul Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Paşcani, Colegiul Tehnic „Mihail Sturdza”, Iaşi, Colegiul Naţional, Liceul Teoretic „Miron Costin”, Paşcani, Colegiul Naţional de Artă „Octav Băncilă”, Liceul Tehnologic de Mecatronică şi Automatizări, Iaşi, Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare”, Hârlău, Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir”, Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida”, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”, Liceul Teoretic "Ion Neculce" din Târgu Frumos, Colegiul Economic Adminstrativ din Iaşi, Colegiul Tehnic „Ioan C. Ştefănescu”, Colegiul Naţional „Mihail Sadoveanu” din Paşcani, Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” şi Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” din Iaşi.
 

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii