Banda unică din CUG, prelungită până în Centru? Bandă specială pentru tramvaie pe strada Palat
Reconfigurarea uneia dintre cele mai aglomerate artere din oraș ar putea să includă mutarea liniilor de tramvai.
La 24 de ani de când a reabilitat cea mai mare parte a liniei de tramvai de pe strada Palat, Primăria Iași încearcă acum să o și modernizeze. Amintim că porțiunea căii de rulare din Podu-Roș până în dreptul Palatului Culturii (mai exact, până la trecerea de pietoni nesemaforizată) a fost finalizată în 2000, iar în 2012 s-au terminat lucrările și pe strada Anastasie Panu. Decalajul uriaș pe această din urmă stradă a fost cauzat de șantierul prelungit la Pasajul „Sf. Vineri”, din fața Halei Centrale.
Din Podu-Roș, după cum se știe, linia spre capăt CUG a fost modernizată ulterior, ultimul segment din zonă adus la standarde „normale” fiind apoi cel de pe bd. Țuțora (din Podu-Roș până în intersecția cu bd. Primăverii), finalizat în 2020.
Linia adusă lângă trotuar va include și stații la Sala Polivalentă
Firma ieșeană de proiectare Pod-Proiect și-a adjudecat la prima strigare contractul de realizare a proiectului tehnic, document pe care trebuie să îl finalizeze în termen de 7 luni. Linia modernizată de tramvai care va fi construită pe baza acestui proiect trebuie să aibă o durată minimă de funcționare de 24 de ani – egală cu perioada care a trecut deja de la reabilitarea liniei de pe strada Palat.
Dar ce aduce nou un viitor șantier? Dat fiind faptul că strada Palat este foarte îngustă (o bandă plus linia de tramvai pe sens) și foarte aglomerată, cei de la Primăria Iași încearcă să mute calea de rulare de lângă axul drumului la bordură. „Astfel vor putea fi amenajate stații de tramvai și Ia Sala Polivalentă/ Palas (îndeplinind o mai veche cerință a călătorilor)”, se arată în Caietul de sarcini care însoțește procedura. Evident, acesta este principalul beneficiu al mutării liniilor, iar pentru asta va trebui consolidat terenul pentru fundare.
Dezavantajele care ar rămâne de rezolvat sunt la capetele acestui segment încadrat de linii de tramvai, acolo unde vagoanele vor trebui să „taie” toate celelalte benzi de circulație ca să ajungă lângă bordură, respectiv ca să revină la axul drumului.
Trei soluții de proiectare pentru crearea unei benzi dedicate ca în Nicolina
Totodată, Caietul de sarcini menționează „generarea unei benzi dedicate transportului public (atât la urcare cât și la coborâre)”, iar asta se pare că va însemna îngustarea cel puțin a unuia din trotuarele străzii Palat. De altfel, Caietul de sarcini solicită și studierea acestei posibilități. Practic, proiectantul trebuie să compare trei situații: mutarea liniilor lângă trotuar și crearea unei noi benzi pe sensul de coborâre (spre Podu-Roș), păstrarea actualei configurații cu supralărgire acolo unde e posibil, respectiv menținerea liniilor la axul străzii și crearea a încă unei benzi pe sens.
Inițial, actualul primar a vrut să scoată tramvaiele de pe strada Palat
Fără îndoială, o bandă dedicată transportului public ar aduce o creștere a vitezei de deplasare la orele de vârf, ne-a spus Cristian Stoica, directorul Companiei de Transport Public. Rămâne însă de văzut soluțiile firmei de proiectare și alegerea celor de la Primărie.
De altfel, cu mai bine de 15 ani în urmă, când lucrările trenau pe strada Anastasie Panu, Mihai Chirica – pe atunci șeful Direcției Tehnice și de investiții a primăriei – se pronunța pentru renunțarea la linia de tramvai din Podu-Roș până pe strada Elena Doamna tocmai din cauza lățimii străzii Palat în raport cu traficul.
Recent, Mihai Chirica a propus „îngroparea” traficului de pe strada Anastasie Panu într-un pasaj care să permită prelungirea Pietonalului până la Palatul Culturii. În scurt timp, a renunțat și la această idee.
Lucrările de reconfigurare a străzii Palat ar putea să fie făcute pe fonduri europene – împreună cu cele de pe segmentul Piața Eminescu-Rond Triumf, în Copou. De remarcat că mai sus de Triumf, până la jumătatea anilor ’80, liniile erau poziționate așa cum ar urma să fie pe strada Palat, lângă bordură. Actuala intenție de modernizare a liniei de pe bd. Copou nu include o schimbare a amplasamentului lor, chiar dacă și aici sunt deseori ambuteiaje.
Citiți și:
- Strazile Palat si Sfintul Lazar, sensuri unice
- IMAGINI: Iași, primul oraș cu linii de tramvai modernizate integral la standarde UE
- Liniile de tramvai reabilitate vor fi delimitate de carosabil
Publicitate și alte recomandări video