Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Un grup de salariaţi, 30 la număr, ce s-au constituit într-un nou sindicat, au făcut publică o scrisoare în care îi aduc acuzaţii grave managerului instituţiei, Beatrice Rancea. Celălalt sindicat, din care fac parte 130 de salariaţi, a replicat tot printr-o scrisoare. Un punct de vedere a oferit ieri şi Beatrice Rancea. Ea spune că scandalul a pornit de la faptul că trei dintre soliştii vocali au primit calificativul „nesatisfăcător“. Ieri, aceştia trebuiau să susţină o nouă evaluare, cu un juriu din afara instituţiei, dar nu s-au prezentat fiindcă brusc au intrat în concediu medical. „Opinia exprimată în scrisoarea deschisă nu e a unui om, ci a unui grup de oameni care se află în aceeaşi situaţie, mai mult sau mai puţin“, arată unul din semnatarii scrisorii care îi aduc acuze managerului. „Impresia mea documentată e că Opera din Iaşi se bucură de o reputaţie foarte bună de când managementul este asigurat de către doamna Rancea“, ne-a declarat ministrul Culturii.
În sânul colectivului Operei ieşene au răbufnit mai multe nemulţumiri la adresa managerului Beatrice Rancea. Acestea au fost exprimate public, în numele Sindicatului Artiştilor Operei Naţionale Române Iaşi, constituit recent, printr-o scrisoare deschisă adresată ministrului Daniel Barbu şi celorlalţi membri din echipa de conducere a Ministerului Culturii. 30 de angajaţi ai Operei, membri ai noului sindicat, printre care soliştii vocali Ricardo Nori, Gabriel Gheorghiţă, Constantin Ţaga, Diana Bucur sau Cristina Simionescu-Sandu, aduc o serie de acuzaţii grave managerului Beatrice Rancea, cerând ministrului Barbu să o demită.
Ce acuzaţii i se aduc managerului
Prin documentul semnat de către preşedintele noului sindicat, tenorul Ricardo Nori, se semnalează faptul că Beatrice Rancea ar fi promovat pe anumite posturi şi funcţii persoane lipsite de competenţe profesionale, că ar fi irosit resursele financiare ale instituţiei aducând colaboratori, în loc să valorifice în spectacole artiştii „casei“, că ar fi organizat cursuri de pregătire sub îndrumarea unor maeştri doar pentru unii angajaţi sau că ar face „discreţionar“ distribuirea artiştilor în spectacole. Acestor acuzaţii, ca şi celorlalte cuprinse în documentul menţionat, s-a răspuns iniţial printr-o altă scrisoare deschisă, adresată, de asemenea, conducerii Ministerului Culturii, şi asumată de către Sindicatul Operei Naţionale Române din Iaşi, din care fac parte aproximativ 130 de angajaţi. Ieri, în timpul conferinţei de presă prilejuite de popularizarea evenimentului care va închide duminică actuala stagiune, managerul Beatrice Rancea a insistat mai mult asupra motivului lansării acuzaţiilor care o vizează. Din punctul său de vedere, „în spatele“ scrisorii deschise prin care este făcută responsabilă de numeroase nereguli se află, de fapt, trei dintre soliştii vocali care au obţinut calificativul „nesatisfăcător“ la evaluarea profesională anuală. Ricardo Nori, Constantin Ţaga şi Gabriel Gheorghiţă au fost evaluaţi cu 1,93 (nota maximă fiind 5 - n.r.) pentru prestaţiile avute în spectacole.
„Pe cine nu laşi să moară, nu te lasă să trăieşti“
Din mai 2011 şi până la sfârşitul lui 2012, au evoluat în numai două spectacole şi asta pentru că ar fi insistat Beatrice Rancea pe lângă dirijori ca să-i distribuie. „Eu m-am rugat de doi dirijori, îngroşându-mi obrazul, să-i ţină în distribuţie, să mai încerce ceva cu ei. Şi acum îmi pare rău. Pentru că ştiţi cum e vorba aia: pe cine nu laşi să moară, nu te lasă să trăieşti, nu?“, a spus Rancea. „Când a venit la operă ne-a spus că suntem geniali. Pe mine m-a distribuit în toate producţiile mari în perioada respectivă, puteţi verifica în arhivă, dar de un an de zile nu mi-a mai dat absolut niciun rol. Evaluarea s-a făcut de la mijlocul lui 2011 până la finalul lui 2012, adică pe un an şi jumătate, ceea ce este ilegal. Evaluarea doamna a făcut-o pe 15 aprilie şi a comunicat-o pe 28 mai, fără să se respecte toate etapele, adică să aibă loc şi un interviu. Eu am 1,93 la evaluare, Cosmin Marcovici are 5, iar Adrian Ionescu şi Tudor Florenţa au 4,70. Putem lua istoricul şi să vedem ce-a făcut fiecare şi cum a evoluat fiecare de-a lungul carierei, ca eu să primesc 1,93 şi ei să primească 4,70 sau 5. Şi eu să fiu pus în momentul de faţă în situaţia de a fi evaluat de o comisie, iar ei nu. Evident că am fost nedreptăţit. Probabil că vom merge în instanţă cu răspunsul dumnealor final, pentru că suntem victimele unor grave abuzuri“, a replicat Ricardo Nori.
„S-au îmbolnăvit brusc“
Întrucât au contestat rezultatele primite, ar fi trebuit să fie evaluaţi, conform procedurii stabilite în regulamentul intern al instituţiei coroborată cu prevederile Codului Muncii, şi de către o comisie din afară. Ieri, începând cu ora 10, ar fi trebuit să participe la o audiţie cu Georgeta Stoleriu, cadru didactic la Conservatorul din Bucureşti, Petre Sbârcea, dirijor şi profesor la Conservatorul din Cluj, şi cu dirijorul israelian Noam Zur. Niciunul nu s-a prezentat însă, motivând că au intrat în concediu medical din cauză că suferă de laringită acută. „Să zicem că n-au avut de cântat în perioada pentru care au fost evaluaţi. Puteau să se ducă oriunde în ţară să cânte, puteau să vină acuma şi să demonstreze comisiei cât sunt de buni şi cât sunt eu nebună că nu-i las pe scenă. Eu nu am vrut să-i sancţionez, ci să vină o comisie şi să demonstreze dacă ei ar putea oricând să cânte şi eu sunt cea care nu i-am distribuit, influenţând pe toată lumea, toţi dirijorii, toţi partenerii pe care ar fi trebuit să-i aibă. Comisia era în sală, camera de filmat era deschisă şi aşteptam să filmăm, pentru ca dânşii să poată să meargă cu aceste casete oriunde în lume după aceea să arate cât de performanţi au fost. Dar nu au venit pentru că s-au îmbolnăvit brusc. Va fi probabil o altă comisie, nu ştiu însă când se vor face bine“, a menţionat Beatrice Rancea.
„Am aşteptat răspunsul la memoriu, dar nu a venit“
Contactat telefonic, Ricardo Nori a spus că a încercat să-şi încălzească vocea pentru a putea interpreta ariile grele pe care i le propusese comisiei, însă fără succes din cauza laringitei. El a adăugat că nu „atacă“ actuala conducere şi cere demiterea ei din cauza rezultatului obţinut la evaluare, ci pentru că nu a primit nici acum răspuns la un memoriu înaintat ministrului Barbu încă din luna ianuarie. „Am aşteptat răspunsul la memoriu, dar nu a venit. Colegilor mei le este frică să vorbească şi a trebuit să ne constituim într-un sindicat. Am aşteptat luni de zile redactarea hotărârii judecătoreşti. A ieşit abia acum câteva zile. Între timp, l-am întâlnit pe domnul ministru, când a venit la Gala UNITER, la o cofetărie. I-am explicat cine sunt şi mi-a spus «doamna secretară aici de faţă vă dă numărul de telefon, sunaţi şi ne întâlnim». Până miercuri l-am sunat şi n-a răspuns. Atunci, am fost nevoiţi să facem gestul ăsta, având în momentul respectiv sindicatul constituit, ştampilă făcută, CIF şi tot ce trebuie ca să fim în regulă. Opinia exprimată în scrisoarea deschisă nu e a unui om, ci a unui grup de oameni care se află în aceeaşi situaţie, mai mult sau mai puţin“, a punctat Ricardo Nori. Artiştii a căror activitate profesională a fost evaluată ca fiind „nesatisfăcătoare“, printre care se află şi o balerină „care a luat multe kilograme în plus şi nu a putut fi distribuită decât în foarte puţine roluri“, nu îşi vor pierde însă locul de muncă. Principalul risc e că nu vor putea fi încadraţi într-o categorie de salarizare mai bună în cazul în care vor obţine acelaşi calificativ şi la evaluările din următorii 2 ani.
„Nu există criză de comunicare. Ei doresc să plec eu“
Dar cei trei solişti care au contestat evaluarea ar putea fi concediaţi în cazul în care comisia externă în faţa căreia îşi vor demonstra capacităţile vocale va aprecia că au un nivel necorespunzător funcţiei pe care o ocupă. Beatrice Rancea a ţinut să precizeze că nu a distribuit preferenţial rolurile în spectacole, dirijorii şi regizorii invitaţi organizând audiţii pentru selectarea celor cu care urmau să lucreze. Totodată, a adăugat că tensiunile existente în sânul colectivului Operei nu au fost alimentate pe fondul unei crize de comunicare ci pentru că, de când a preluat mandatul, un grup de angajaţi s-a poziţionat împotriva ei şi a încercat în repetate rânduri, prin demersuri similare, să o determine să plece din funcţie. „Nu există criză de comunicare. Ei doresc să plec eu. E simplu! Asta transpare şi din scrisoare. Unde e lipsa de dialog? Chiar mă acuza cineva că la mine la birou parcă-i Gara de Nord, pentru că intră oricine, oricând are o problemă. Eu sunt de dimineaţa până noaptea în operă. La mine nu există să te înscrii în audienţă şi mai văd eu când vii, plus că am telefonul deschis non stop. Oricine dintre angajaţii noştri a avut o problemă am rezolvat-o imediat“, a afirmat Beatrice Rancea.
Ministru: Nu am sesizat abuzuri
Contactat telefonic pentru a comenta actuala situaţie de la Opera ieşeană, ministrul Culturii a precizat că nu îi este cunoscut conţinutul scrisorilor deschise care i-au fost adresate de către conducerile celor două sindicate, dar că a purtat în cursul zilei de joi discuţii cu doi reprezentanţi ai acestora, în termeni civilizaţi, fără să se fi invocat vreo secundă demiterea managerului Beatrice Rancea. „Eu personal nu am sesizat abuzuri, dimpotrivă impresia mea documentată e că Opera din Iaşi se bucură de o reputaţie foarte bună de când managementul este asigurat de către doamna Rancea. Cel puţin de la Bucureşti aşa se vede şi cei de la Iaşi cu care am discutat au confirmat că e realitatea. Opera funcţionează mulţumitor, ceea ce, din punctul meu de vedere, este esenţial“, a declarat Daniel Barbu.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Cum e să lucrezi într-o universitate (şi să participi la alegeri)
Ghici cine este blondina din acest tandem liberal indestructibil?
Publicitatea convenției matrimoniale și modificarea acesteia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |