vineri, 29.03.2024
Demersul Companiei de Transport Public (CTP) de a majora tarifele tichetelor de călătorie, anunţat în urmă cu patru zile, a stârnit vii controverse în spaţiul public. CTP Iaşi propune astfel cel mai mare tarif din ţară, pentru un bilet cu una sau două călătorii, în raport cu celelalte oraşe mari: Cluj, Timişoara, Braşov sau Constanţa. La Iaşi este propus un tarif de 2,5 lei pentru o călătorie (5 lei - două călătorii), în timp ce la Constanţa o călătorie este 1,5 lei, iar la Cluj, Braşov, Craiova sau Timişoara tariful ajunge la 2 lei. Asta ca să nu mai spunem că Bucureştiul are doar 1,3 lei o călătorie cu tramvaiul. Motivaţia CTP Iaşi: vrea să încurajeze ieşenii să cumpere abonamente, preţurile fiind oarecum mai bune faţă de celelalte oraşe studiate în analiza „Ziarului de Iaşi“.
Iaşul va avea cât de curând cel mai mare preţ al biletului de transport local din ţară, între oraşele comparabile ca mărime, după ce propunerea CTP - 2,5 lei biletul cu o călătorie; 5 lei cel cu două - va fi adoptată şi de Consiliul Local. Comparativ. Asta în timp ce la Constanţa o călătorie este 1,5 lei, iar la Cluj, Braşov, Craiova sau Timişoara tariful ajunge la 2 lei. Mai mult, la Craiova, de exemplu, biletul cu două călătorii este doar 3,5 lei. Asta ca să nu mai spunem că la Bucureşti o călătorie cu tramvaiul (preţ bilet) este doar 1,3 lei.
De remarcat că, în proiectul de hotărâre propus de CTP, oficialii companiei ieşene evită să spună preţurile de la cele trei oraşe alese de „Ziarul de Iaşi“ pentru comparaţie, opţiunea lor fiind să se compare cu oraşe mai mici din ţară în raport cu care CTP Iaşi iese ceva mai bine (Oradea - 3 lei, Arad - 3 lei, Alba Iulia - 2,5 lei, Craiova, Sibiu şi Suceava - 2 lei). Or, se ştie că organizarea transportului local într-un oraş cu o mărime la jumătate cât cea a Iaşului este cert mai greoaie şi mai costisitoare.
Astfel, cu un tarif propus pe o călătorie mai mare faţă de celelalte oraşe mari, Iaşul are de recuperat cel puţin faţă de Cluj şi Timişoara în ceea ce priveşte facilităţile pentru călători: de exemplu, cele două oraşe din vest au implementat sisteme e-ticketing. La Iaşi e doar promisiune electorală o dată la patru ani. Regia din Timişoara pune la dispoziţie şi în mediul online timpii de sosire a mijloacelor de transport în staţii. Inclusiv faţă de Constanţa, Iaşul are de recuperat: constănţenii pot plăti prin SMS bilete, facilitate care la Iaşi nu mai există de câţiva ani.
Condiţiile s-au îmbunătăţit, dar nu suficient
Achiziţia celor 100 de autobuze în ultimii doi ani a adus un plus de confort în transportul public local. Dar, mai este destul de lucru. Tramvaiele în continuare nu au aer condiţionat, iar lipsa acestei facilităţi va fi simţită din plin de ieşeni odată cu încălzirea vremii, mai ales că destule tramvaie au geamuri ce nu pot fi deschise. De amintit cum explicau şefii operatorului de transport public lipsa aerului condiţionat în autobuze, acum câţiva ani: distanţele dintre staţii sunt mici, iar sistemul nu este eficient (!).
Acum, în cazul tramvaielor, oficialii spun că totul ţine de costuri: investiţiile ar fi prea mari. Revenind la politica tarifară, atracţia de la Iaşi pare a fi introducerea abonamentului unic lunar în valoare de 80 lei, cu 10 lei mai mult decât preţul pe care Primăria îl decontează în cazul abonamentelor gratuite (70 lei).
Cu toate acestea, preţul este unul competitiv: la Timişoara un abonament pe toate liniile este 93 lei, iar la Cluj şi Constanţa costă 125 lei.
„Cu acest tarif se va putea circula pe raza municipiului, pe orice mijloc de transport, indiferent de frecvenţa utilizării, timp de o lună de zile. Cred că această sumă este rezonabilă. Pentru cei care vor circula în localităţile învecinate, Tomeşti, Ciurea, Miroslava sau Valea Lupului, abonamentul va fi de 30 de lei pe lună, cu menţiunea că nu se vor putea folosi acele mijloace de transport din interiorul municipiului“, a spus, la sfârşitul săptămânii trecute, primarul Mihai Chirica, citat într-un comunicat al municipalităţii.
Facilităţile pentru pensionari sunt însă cele mai generoase la Iaşi, dar avem în schimb cele mai „zgârcite“ condiţii cu elevii. Ca o comparaţie, la Cluj doar pensionarii de peste 70 de ani, şi cu pensie sub salariul minim, beneficiază de gratuitate, în timp ce elevii au gratuitate pe două lunii, lucru inexistent la Iaşi, toţi elevii având doar reducere, nu gratuitate. La Timişoara, mai mult: elevii şi studenţii au gratuitate. La Iaşi şi Constanţa, în ambele cazuri vorbim despre reduceri la jumătate.
Dispare setul de 10 bilete
O problemă semnalată de ieşeni pe forum vizează eliminarea setului de bilete cu 10 călătorii (18 lei). Cu toate că acest tip de tichet a generat încasări de 15 milioane lei anul trecut, CTP vrea să-l scoată. În contrapondere, CTP propune abonamentul de 7 zile pe toate liniile în valoare de 20 lei, un preţ mai bun faţă de celelalte oraşe mari (Constanţa - 30 lei, Cluj - 41 lei şi Timişoara - 42 lei).
Un tarif ridicat propus de CTP are în vedere abonamentul lunar pe toate liniile la purtător (facilitate la care apelează, de obicei, companiile). Iaşul vrea un cost de 200 lei, la Cluj este 155 lei, iar la Constanţa este 140 lei. La nivel metropolitan, Clujul şi Timişoara au tarife mai bune decât cel propus la Iaşi pentru cele mai apropiate localităţi: 3 lei, respectiv 2 lei, spre diferenţă de 3,5 lei în capitala Moldovei. Creşterea tarifelor la CTP Iaşi are nevoie de aprobarea plenului Consiliului Local (CL).
Deocamdată, Primăria a publicat zilele trecute proiectul de hotărâre, iar cei interesaţi pot trimite recomandări/sesizări la Centrul de Informare pentru Cetăţeni, sau la adresa de mail informatii@primaria-iasi.ro.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Administratora unui bloc din București a fost înjunghiată mortal de un vecin
Rusia acuză Armenia că încearcă să rupă legăturile cu Moscova
Cât costă kilogramul de miel de Paște: ”Nu-mi pot permite luxul ăsta”
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |