Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Luați exemplul de la Cluj, Timişoara, Braşov sau Constanţa

Biletele la control, vă rog! De ce vom avea cel mai mare preț din țară în transportul local?

GALERIE
ctp
  • ctp
- +

Demersul Companiei de Transport Public (CTP) de a majora tarifele tichetelor de călătorie, anunţat în urmă cu patru zile, a stârnit vii controverse în spaţiul public. CTP Iaşi propune astfel cel mai mare tarif din ţară, pentru un bilet cu una sau două călătorii, în raport cu celelalte oraşe mari: Cluj, Timişoara, Braşov sau Constanţa. La Iaşi este propus un tarif de 2,5 lei pentru o călătorie (5 lei - două călătorii), în timp ce la Constanţa o călătorie este 1,5 lei, iar la Cluj, Braşov, Craiova sau Timişoara tariful ajunge la 2 lei. Asta ca să nu mai spunem că Bucureştiul are doar 1,3 lei o călătorie cu tramvaiul. Motivaţia CTP Iaşi: vrea să încurajeze ieşenii să cumpere abonamente, preţurile fiind oarecum mai bune faţă de celelalte oraşe studiate în analiza „Ziarului de Iaşi“.

Iaşul va avea cât de curând cel mai mare preţ al biletului de transport local din ţară, între oraşele comparabile ca mărime, după ce propunerea CTP - 2,5 lei biletul cu o călătorie; 5 lei cel cu două - va fi adoptată şi de Consiliul Local. Comparativ. Asta în timp ce la Constanţa o călătorie este 1,5 lei, iar la Cluj, Braşov, Craiova sau Timişoara tariful ajunge la 2 lei. Mai mult, la Craiova, de exemplu, biletul cu două călătorii este doar 3,5 lei. Asta ca să nu mai spunem că la Bucureşti o călătorie cu tramvaiul (preţ bilet) este doar 1,3 lei.

De remarcat că, în proiectul de hotărâre propus de CTP, oficialii companiei ieşene evită să spună preţurile de la cele trei oraşe alese de „Ziarul de Iaşi“ pentru comparaţie, opţiunea lor fiind să se compare cu oraşe mai mici din ţară în raport cu care CTP Iaşi iese ceva mai bine (Oradea - 3 lei, Arad - 3 lei, Alba Iulia - 2,5 lei, Craiova, Sibiu şi Suceava - 2 lei). Or, se ştie că organizarea transportului local într-un oraş cu o mărime la jumătate cât cea a Iaşului este cert mai greoaie şi mai costisitoare.

Astfel, cu un tarif propus pe o călătorie mai mare faţă de celelalte oraşe mari, Iaşul are de recuperat cel puţin faţă de Cluj şi Timişoara în ceea ce priveşte facilităţile pentru călători: de exemplu, cele două oraşe din vest au implementat sisteme e-ticketing. La Iaşi e doar promisiune electorală o dată la patru ani. Regia din Timişoara pune la dispoziţie şi în mediul online timpii de sosire a mijloacelor de transport în staţii. Inclusiv faţă de Constanţa, Iaşul are de recuperat: constănţenii pot plăti prin SMS bilete, facilitate care la Iaşi nu mai există de câţiva ani.

Condiţiile s-au îmbunătăţit, dar nu suficient

Achiziţia celor 100 de autobuze în ultimii doi ani a adus un plus de confort în transportul public local. Dar, mai este destul de lucru. Tramvaiele în continuare nu au aer condiţionat, iar lipsa acestei facilităţi va fi simţită din plin de ieşeni odată cu încălzirea vremii, mai ales că destule tramvaie au geamuri ce nu pot fi deschise. De amintit cum explicau şefii operatorului de transport public lipsa aerului condiţionat în autobuze, acum câţiva ani: distanţele dintre staţii sunt mici, iar sistemul nu este eficient (!).

Acum, în cazul tramvaielor, oficialii spun că totul ţine de costuri: investiţiile ar fi prea mari. Revenind la politica tarifară, atracţia de la Iaşi pare a fi introducerea abonamentului unic lunar în valoare de 80 lei, cu 10 lei mai mult decât preţul pe care Primăria îl decontează în cazul abonamentelor gratuite (70 lei).

Cu toate acestea, preţul este unul competitiv: la Timişoara un abonament pe toate liniile este 93 lei, iar la Cluj şi Constanţa costă 125 lei.

„Cu acest tarif se va putea circula pe raza municipiului, pe orice mijloc de transport, indiferent de frecvenţa utilizării, timp de o lună de zile. Cred că această sumă este rezonabilă. Pentru cei care vor circula în localităţile învecinate, Tomeşti, Ciurea, Miroslava sau Valea Lupului, abonamentul va fi de 30 de lei pe lună, cu menţiunea că nu se vor putea folosi acele mijloace de transport din interiorul municipiului“, a spus, la sfârşitul săptămânii trecute, primarul Mihai Chirica, citat într-un comunicat al municipalităţii.

Facilităţile pentru pensionari sunt însă cele mai generoase la Iaşi, dar avem în schimb cele mai „zgârcite“ condiţii cu elevii. Ca o comparaţie, la Cluj doar pensionarii de peste 70 de ani, şi cu pensie sub salariul minim, beneficiază de gratuitate, în timp ce elevii au gratuitate pe două lunii, lucru inexistent la Iaşi, toţi elevii având doar reducere, nu gratuitate. La Timişoara, mai mult: elevii şi studenţii au gratuitate. La Iaşi şi Constanţa, în ambele cazuri vorbim despre reduceri la jumătate.

Dispare setul de 10 bilete

O problemă semnalată de ieşeni pe forum vizează eliminarea setului de bilete cu 10 călătorii (18 lei). Cu toate că acest tip de tichet a generat încasări de 15 milioane lei anul trecut, CTP vrea să-l scoată. În contrapondere, CTP propune abonamentul de 7 zile pe toate liniile în valoare de 20 lei, un preţ mai bun faţă de celelalte oraşe mari (Constanţa - 30 lei, Cluj - 41 lei şi Timişoara - 42 lei).

Un tarif ridicat propus de CTP are în vedere abonamentul lunar pe toate liniile la purtător (facilitate la care apelează, de obicei, companiile). Iaşul vrea un cost de 200 lei, la Cluj este 155 lei, iar la Constanţa este 140 lei. La nivel metropolitan, Clujul şi Timişoara au tarife mai bune decât cel propus la Iaşi pentru cele mai apropiate localităţi: 3 lei, respectiv 2 lei, spre diferenţă de 3,5 lei în capitala Moldovei. Creşterea tarifelor la CTP Iaşi are nevoie de aprobarea plenului Consiliului Local (CL).

Deocamdată, Primăria a publicat zilele trecute proiectul de hotărâre, iar cei interesaţi pot trimite recomandări/sesizări la Centrul de Informare pentru Cetăţeni, sau la adresa de mail informatii@primaria-iasi.ro.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri