De Business

Punem punctul pe știi

BMW a depășit Mercedes-Benz și Porsche în topul producătorilor de mașini premium

luni, 15 iulie 2024, 23:50
4 MIN
 BMW a depășit Mercedes-Benz și Porsche în topul producătorilor de mașini premium

În spatele acestei competiții tradiționale dintre producătorii auto germani se observă, totuși, un recul la nivelul întregii economii.

BMW a raportat cel mai solid nivel al vânzărilor în rândul principalilor producători germani de mașini premium, și a fost singurul brand care și-a majorat semnificativ livrările de vehicule electrice (EV), în condițiile în care Mercedes-Benz și Porsche au fost afectate de cererea slabă, transmite Reuters. În primul semestru din 2024, vânzările BMW pe plan global au crescut cu 2,3%, la aproape 1,1 milioane de vehicule, iar pe segmentul mașinilor electrice pe baterii avansul a fost de 34%, la aproape 180.000 unități. Mercedes-Benz a vândut doar 93.400 mașini electrice pe baterii, un declin de 17% față de primul semestru din 2023. Per ansamblu, brandul Mercedes-Benz a raportat o scădere de 6% a vânzărilor, la 960.000 unități.

Citiți aici integral Ziarul de Business nr. 15

„Cererea de vehicule electrice a încetinit pe piețele cheie, în timp ce compania s-a concentrat pe o creștere viabilă într-un mediu caracterizat de reduceri semnificative“, se arată într-un comunicat al Mercedes.

În special în China, cea mai mare piață auto din lume, producătorii auto au redus semnificativ prețurile EV, pentru a stimula vânzările, pe fondul cererii reduse și al sporirii concurenței. Audi, Porsche și Mercedes-Benz au precizat că viitoarele modele care vor fi lansate vor ajuta la recâștigarea cotei de piață și vor stimula vânzările. În primele șase luni din acest an, vânzările Audi au scăzut cu 8%, la 833.000 vehicule, iar pe segmentul mașinilor electrice pe baterii avansul a fost de doar 1,3%. Porsche s-a confruntat cu un declin al vânzărilor de 7%, la 155.900 vehicule, pe fondul evoluției slabe din China.

Industria din Germania nu dă semne de redresare

Problemele resimțite de producătorii auto germani se reflectă la nivelul întregii economii. Comenzile pentru bunuri „Made in Germany“ au scăzut neașteptat în mai, fiind a cincea lună de declin consecutiv, ceea ce arată dificultățile cu care se confruntă cea mai mare economie europeană, transmit Bloomberg și DPA. Conform datelor publicate joi de Oficiul Federal de Statistică (Destatis), comenzile industriale au scăzut în mai cu 1,6% față de luna precedentă (când s-a înregistrat un declin de 0,6%), în timp ce analiștii estimau un avans de 0,5%. Excluzând comenzile mari, în luna mai comenzile primite au scăzut cu 2,2% față de aprilie. Pe segmentul „fabricarea altor mijloace de transport“ s-a înregistrat un declin al comenzilor de 19,2%, iar în industria auto un recul de 2,9%. În contrast, pe segmentul „fabricarea calculatoarelor și a produselor electronice și optice“ comenzile au crescut cu 11,2% în mai, față de luna precedentă. Comenzile externe au scăzut cu 2,8%, cele din afara zonei euro au înregistrat un declin de 4,6%, iar cele din zona euro de 0,1%. În schimb, comenzile interne au crescut cu 0,5% în mai, față de luna precedentă. În ritm anual, comenzile pentru bunuri „Made in Germany“ au scăzut cu 8,6% în mai, după un declin de 1,8% în aprilie.

„Alături de recenta deteriorare a așteptărilor companiilor din industrie, declinul continuu al comenzilor arată că evoluția slabă a industriei se va menține și în următoarele luni. Probabil comenzile se vor stabiliza după redresarea comerțului global, iar cererea pentru produse industriale își va reveni“, se arată într-un comunicat al Ministerului Economiei.

Scăderea semnificativă a activității industriale în Germania afectează întreaga economie, avertizează analiștii.

Fabrica Volkswagen de mașini electrice din Belgia va trage obloanele

Pe acest fond concurențial ridicat și al problemelor din economia Germană, grupul german Volkswagen AG ar putea trage obloanele la fabrica sa din Belgia, unde produce vehicule electrice Audi (EV), pentru a reduce costurile, într-un moment de cumpănă pentru cel mai mare producător auto european, transmite Bloomberg. Volkswagen nu a închis niciodată o uzină în regiune, dar unitatea din Bruxelles necesită cheltuieli mari, iar cererea pentru SUV-urile electrice produse aici este redusă.

Volkswagen AG ar putea trage obloanele la fabrica sa din Belgia

De asemenea, Volkswagen a menționat cheltuielile suplimentare, inclusiv de pe urma restructurării, pentru înrăutățirea perspectivelor în 2024. Producătorii auto se confruntă cu vânzări slabe ale EV, astfel încât firme ca Mercedes-Benz Group AG își regândesc planurile. Regiunile cheie, inclusiv Germania, cea mai mare piață auto europeană, au eliminat sau au redus subvențiile pentru EV, sporind presiunile asupra liderilor pieței, afectați și de concurența din China. Importanța sindicatului Volkswagen a complicat în trecut eforturile de restructurare ale companiei.

Închiderea fabricii va fi „un pas major în direcția potrivită. Cei mai mulți investitori nu vedeau asta ca pe o posibilitate“, a apreciat Tim Rokossa, analist la Deutsche Bank. Grupul german și-a înrăutățit marți estimările privind randamentul investițiilor la 7%, față de un nivel de 7,5% previzionat anterior. Costurile suplimentare care vor afecta rezultatele din acest an sunt estimate la un total de 2,6 miliarde de euro.

Conducerea Audi discută cu Guvernul Belgiei viitorul uzinei din Bruxelles, unde sunt produse doar modelele de lux Q8 e-tron. Închiderea e doar una din cele câteva opțiuni de restructurare, a precizat Volkswagen. La fabrica Audi de lângă Bruxelles sunt aproximativ 3.000 de angajați care produc Q8 e-tron din 2022. l

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii