miercuri, 23.09.2020

Boala descoperită de cercetători la un os de dinozaur vechi de 76 de milioane de ani

os de dinozaur
  • os de dinozaur

O echipă de cercetătorii canadieni a identificat ceea ce ei numesc, primul cancer cunoscut la un dinozaur. Concluzia nu numai că aduce noi date despre viaţa uriaşelor animale, dar face lumină şi în privinţa istoriei uneia dintre cele mai temute boli ale umanităţii, transmite Mediafax.

„Dinozaurii ne par a fi nişte creaturi mitice, extrem de puternice. Dar trebuie să înţelegem că ei trăiau, respirau şi sufereau de aceleaşi boli pe care le întâlnim la animale şi oameni astăzi”, a explicat paleontologul David Evans, de la Muzeul Regal Ontario, unul dintre coautorii lucrării privind cancerul la dinozauri. Cercetătorii au identificat cancerul pe un os de dinozaur, descoperit în anii '70 dintr-un sit din Alberta, o zonă care a furnizat sute de schelete de dinozauri cu coarne, scrie, canoe.com

Paleontologii au presupus iniţial că deformarea osoasă de pe osul piciorului a survenit ca urmare a unei rupturi. Dar în urma unei discuţii, Evans şi Mark Crowther, preşedintele Facultăţii de medicină a Universităţii McMaster şi un pasionat de dinozauri, au decis să încerce să identifice unele dintre bolile uriaşelor şopârle.

După ce au analizat mai multe fosile, echipa şi-a concentrat atenţia asupra unui os de picior fosilizat. Acesta a fost examinat de specialişti în cancer, supus unei analize microscopice şi a unei scanări radiografice CT de înaltă rezoluţie. În cele din urmă, fosila a fost comparată cu un os uman, provenit de la o persoană care suferea de cancer osos. „Este frapant cât de similare sunt cele două oase privite la microscop”, a spus Seper Ekhiari, un chirurg ortoped, cooptat în echipa care a realizat studiul.

Concluzia? Dinozaurul care a trăit în urmă cu 76 milioane de ani, era foarte bolnav şi suferea de osteosarcom, un cancer osos, care afectează şi astăzi oamenii.

Cifre, voturi şi coaliţii (III)

Lucian DÎRDALA

Cifre, voturi şi coaliţii (III)

Fără a uita că duminică votăm în alegeri locale, că răspunsul la întrebarea unui operator este altceva decât votul şi că scorurile din sondaje nu „călătoresc” de la un scrutin la altul, ar fi realist să observăm, totuşi, că PNL nu are motive majore de insatisfacţie.

Perfectul diplomat

Florin CÎNTIC

Perfectul diplomat

A plecat dintre noi, săptămâna trecută, unul dintre cei mai eleganţi şi influenţi, la nivel internaţional, oameni pe care i-a avut vreodată Federaţia Română de Fotbal: Mircea Pascu.

O istorie de plâns în batiste

Radu PĂRPĂUȚĂ

O istorie de plâns în batiste

Cuvinte mici, dificultăţi mari

Ioan MILICĂ

Cuvinte mici, dificultăţi mari

Printre românii trecuţi prin învăţătură ca Trăsnea prin şcoală, am auzit, în repetate rânduri, spusa că gramatica e „chestia aia” pe care trebuie să o înveţi cândva, când eşti mic, şi pe care o uiţi atunci când te faci mare. N-ai, dom’le, ce face cu ea! E aridă şi inutilă!

Cum a fost făcut “muci” Maricel Popa chiar de şeful lui?

Noi înţelegem că emisiunile astea electorale sunt puse mai pe seară la teveuri, ca să aibă lumea răgaz să se uite la ele mai pe îndelete, dar nu le mai duceţi, bă nene, mult după ora 20, că iote ce se întâmplă cu ăştia ce au faimă să nu le prea ducă la ureche!

Șoric