Bugetul de stat 2025: autostrăzile A7 și A8 avansează și începe construirea Spitalului Regional

vineri, 31 ianuarie 2025, 09:30
4 MIN
 Bugetul de stat 2025: autostrăzile A7 și A8 avansează și începe construirea Spitalului Regional

Bugetul de stat pentru anul 2025 prevede alocări consistente în raport cu unele investiții strategice pentru județul Iași. Acest lucru a fost posibil întrucât mai multe proiecte sunt în execuție sau au ajuns pe ultima sută de metri în deschiderea șantierelor.

În forma publicată, bugetul confirmă continuarea lucrărilor la autostrada A7 (Ploiești – Pașcani), începerea lucrărilor pe unele secțiuni ale autostrăzii A8 (capetele sectorului montan și podul de la Ungheni) și demararea construirii Spitalului Regional de Urgență Iași, conform unei analize preliminare făcute de ZDI asupra bugetului.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Un semn de întrebare este în cazul Sălii Polivalente. Cu toate că licitația de execuție este în fază finală de adjudecare, alocarea prevăzută în bugetul Ministerul Dezvoltării este infimă: de doar 500.000 lei. În schimb, după 2026, sunt estimate sume de peste 475 milioane lei. Nu este clar nici modul în care va evolua proiectul privind construirea unui nou sediu pentru Operă: Ministerul Culturii își propune să inițieze procedura de achiziție pentru contractarea serviciilor de proiectare la faza DALI (documentație de avizare a lucrărilor de intervenție). În context, amintim că Ministerul a avut același obiectiv și în anul 2024, dar nu a reușit să lanseze licitația.

SRU Iași: alocare substanțială pentru începerea construirii spitalului

Din analiza bugetului Ministerului Sănătății rezultă că proiectul SRU Iași a intrat, în sfârșit, în linie dreaptă în ceea ce privește finanțarea. Licitația pentru construirea SRU Iași este în fază finală de adjudecare (trebuie soluționată o contestație la procedură, fiind deja desemnat câștigătorul), iar MS a inclus sumele necesare pentru demararea efectivă a lucrărilor: o alocare de 360 milioane lei și angajamentul că această sumă poate crește până la 2,2 miliarde lei în funcție de evoluția proiectului. Conform estimărilor MS, spitalul va fi inaugurat în anul 2028.

Fonduri asigurate pentru A7 și începerea primelor lucrări la A8

În cazul bugetului Ministerului Transporturilor, cifrele confirmă continuarea lucrărilor pe întreaga autostrada A7, între Ploiești și Pașcani. În același timp, MT își propune să finalizeze licitația pentru execuția autostrăzii Pașcani – Suceava. Pentru A8 sunt prevăzute sumele necesare începerii lucrărilor pe secțiunile finanțate prin intermediul PNRR. De exemplu, pe sectorul Leghin – Moțca (capătul estic al sectorului montan) sunt alocate de la buget 521 milioane lei cu promisiunea unei alocări de încă 500 milioane lei (credit de angajament). Lucrările între Leghin și Moțca ar urma să înceapă în februarie 2025 și vor fi executate de grupului de firme UMB.

Pentru capătul vestic al sectorului montan al A8 (Târgu Mureș – Miercurea Nirajului) sunt, de asemenea, alocate sumele necesare: 350 milioane lei în credite bugetare și 660 milioane lei în credite de angajament. Pentru această porțiune este semnat contractul de lucrări cu turcii de la Nurol, dar nu a fost încă anunțată data deschiderii șantierului (acum se desfășoară etapa de proiectare).
O veste bună este că în bugetul MT apar alocări inclusiv pentru sectorul montan Miercurea Nirajului – Leghin: o alocare efectivă de 225 milioane lei cu o promisiune de finanțare până la o valoare de 25 miliarde lei. În prezent, sunt în desfășurare licitațiile de proiectare și execuție.

Tot în relație cu A8, sunt prevăzute fonduri de aproape 38 milioane lei în vederea începerii lucrărilor la podul de peste Prut de la Ungheni, unde este stabilit constructorul (Ness Proiect Europe).

În ceea ce privește sectorul ieșean al autostrăzii A8 (Ungheni – Iași – Tg Neamț), proiectul apare între prioritățile Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) cu termen de implementare 2025 – 2028, dar fără a fi detaliate eventuale alocări bugetare. Dintre cele cinci tronsoane ale sectorului ieșean, doar unul este în fază de licitație la acest moment.

La nivel de infrastructură, apar și proiectele privind centura Est și varianta Sud, dar alocările sunt infime, în total fiind vorba despre circa 7,1 milioane lei, ambele investiții fiind la stadiul de elaborare a documentațiilor tehnice.

Pe linie feroviară, singurul proiect care beneficiază de o alocare de la bugetul este cel privind reabilitarea Gării din Pașcani, respectiv o sumă de 20 milioane lei, ceea ce reprezintă aproape jumătate din valoarea proiectului (investiția se va derulare și în următorii ani).
Proiectul Legii bugetului de stat va fi discutat vineri de către Guvern.

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii