Bugetul României pentru anul 2020, sub semnul indiferenței și al sfidării democrației
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

vineri, 26.02.2021

Comunicat de presă (P)

"Bugetul României pentru anul 2020, sub semnul indiferenței și al sfidării democrației" (P)

GALERIE
gavriladec
  • gavriladec
- +

Prof. dr. Camelia Gavrilă, vicepreședintele Comisiei pentru Învățământ, Știință, Tineret și Sport și coordonatorul Departamentului pentru Educație, a susținut o declarație critică în plenul Parlamentului, în contextul precizărilor făcute de către reprezentanții Guvernului României, cu privire la asumarea răspunderii pentru Legea Bugetului pentru anul 2020, a formulat opinii critice, rezerve, dar și soluții, propuneri avizate pentru dezvoltarea sistemului educațional din România.

 Astfel, s-ar fi impus cu necesitate existența unor dezbateri autentice în forumul Parlamentului, pe numeroasele  teme de interes major și ar fi fost firesc și logic demersul de analiză și dialog aplicat, din perspectiva parlamentarilor și a viziunii acestora.

Laitmotivul dezbaterilor noastre și al declarațiilor politice se referă la proiectul de buget și la precizările iresponsabile și nedemocratice făcute de prim-ministrul României.  Vorbim de un  grav derapaj constituțional,  în condițiile în care se susține angajarea răspunderii Guvernului pentru Legea Bugetului 2020, pentru că se eludează dezbaterile parlamentare, discuțiile în comisii, elaborarea de amendamente, încercarea de a corecta și de a completa diferite aspecte pe baza  expertizei colegilor parlamentari”, a susținut deputatul ieșean prof. dr. Camelia Gavrilă.

Partidul National Liberal ocolește și de data aceasta instituția cea mai reprezentativă  din perspectivă democratică – Parlamentul României. Având o majoritate instabilă, liberalii nu doresc să aducă în fața parlamentarilor proiectul pentru Legea Bugetului, aspect îngrijorător, o premieră constituțională discutabilă și controversată, în condițiile acestei modalități de raportare la legea care va reprezenta arhitectura esențială pentru evoluțiile sociale și economice din anul 2020. Actuala guvernare repetă amplificat aspecte criticate formulate în mod nedrept deseori pentru perioada guvernului PSD: numărul mare de ordonațe de urgențe, modificări legislative netrecute prin forumul parlamentar, atitudine autoritară și ostilă, discursuri nocive și politicianiste. De adăugat și absența dialogurilor si a dezbaterilor autentice între competitori,  din timpul campaniei prezidențiale, un alt laitmotiv al abordărilor politice liberale, semn al ignorării unor proceduri democratice fundamentale.

Pentru zona educației, deputatul PSD de Iași Camelia Gavrilă transmite un semnal de alarmă față de procentajul redus din PIB alocat învățământului, aspect care ilustrează  diletantismul și detașarea în raport cu problematica amplă, complexă a domeniului respectiv:  

Ținând cont de proiectul de țară asumat de administrația prezidențială, numit frumos și elegant „România Educată”, în fapt, asistăm concret la o detașare a guvernanților față de urgențele importante din învățământul românesc. În momentul în care generezi o finanțare modestă pentru educație, o abandonare a unor proiecte foarte bune, o ignorare a pachetului social, a politicilor de incluziune, dar și a politicilor care vizează excelența înseamnă,de fapt,că ne aflăm în fața unei guvernări caracterizate de indiferență, opacitate, lipsă de receptivitate  față de generația tânără. Astfel sunt grav afectate liniile de politică educațională, șansele tinerilor pentru o educație de calitate, existența unor trasee și oportunități de formare adecvate pentru elevi și studenți, în contextul provocărilor actuale din societatea cunoașterii.”

Aceeași indiferență și lipsă de implicare s-au observat și în momentul în care Partidul Național Liberal a refuzat să voteze o inițiativă atât de importantă pentru copiii din România: dublarea alocațiilor,  implicit susținerea familiilor pentru creșterea și educarea copiilor.

Deputatul ieșean a consemnat situația îngrijorătoare legată de implicațiile financiare pentru educația din România, ținând cont de faptul că alocarea unui procent de 2,7% din PIB,  aproximativ 30,5 miliarde lei nu reprezintă o finanțare adecvată pentru a acoperi problemele complexe și presiunile costurilor din învățământul  românesc. Actualul minister de resort cuprinde și domeniul cercetării științifice, unde  se constată din nou o diminuare de la 0,18%, cât a fost anul anterior, la o finanțare de 0,12% pentru anul 2020.

În perioada politică din anii 2016-2019, asumată de guvernarea social-democrată s-au observat constant, dincolo de dificultăți financiare și ezitări pe care le-am semnalat și criticat, responsabilitatea guvernanților, creșterea echilibrată a bugetului pentru educație, asumarea unor proiecte și derularea lor consecventă, fie că vorbim despre creșteri salariale, despre  pachetul social destinat elevilor din grupuri defavorizate, de oportunități și facilități de studiu sau financiare acordate studenților, de programe  pentru formarea cadrelor didactice. De asemenea,  menționăm măsurile orientate spre dezvoltarea învățământului profesional și tehnic, inclusiv în sistem dual,  o mai bună inserție pe piața muncii a tinerilor, considerând programele de internship, posibilitatea unor stagii de practică, facilitățile acordate angajatorilor sau deschiderile operate în cadrul învățământului dual.

La acest moment de conturare a bugetului pentru anul 2020, sugerăm Guvernului PNL  să se gândească atent și rațional la fișa de parcurs pentru domeniul educatiei, cu etape importante și corelări ale acțiunilor din context național cu cerințele  Uniunii Europene: competențe ale absolvenților, nivelul de cunoaștere, mobilitatea academică și educațională, investiții și proiecte în zona incluziunii sociale, dar și a excelenței. Pentru toate aceste aspecte, prof. dr. Camelia Gavrilă a creionat în cadrul numeroaselor  dezbateri și întâlniri cu actorii, beneficiarii și partenerii din zona educației, o serie de măsuri, priorități și propuneri care trebuie să fie vizate și  prin bugetul alocat educației, inclusiv prin prevederi și măsuri din  Legea Bugetului 2020, în întregul ei:

1.    Modificări și adaptări legislative privind debirocratizarea și digitalizarea sistemului de învățământ, recalcularea costului standard per elev, creșterea numărului de consilieri școlari;

2.    Reforma curriculară prin definitivarea planurilor cadru de învățământ pentru liceu și asigurarea unui învățământ multicultural; revizuirea programelor școlare, realizarea manualelor și a ghidurilor didactice;

3.    Implementarea unor programe pentru susținerea excelenței în educație prin dezvoltarea centrelor de excelență, identificarea și antrenarea tinerilor capabili de performanță în toate domeniile, realizarea unor centre-pilot de excelență pentru învățământul tehnic-profesional;

4.    Implementarea și extinderea programelor sociale, a pachetului social pentru educație, însemnând dezvoltarea treptată și generalizarea programului pilot ,,Masa caldă” pentru toate școlile din România, implementarea programului „Rechizite școlare”, acordarea de vouchere în vederea achiziționării de rechizite, carte școlară  și materiale sportive.

5.    Formarea inițială și continuă a cadrelor didactice, o condiție a calității educaționale și a succesului școlar. Motivarea salarială responsabilă a personalului didactic, didactic-auxiliar și nedidactic din învățământ.

6.    Dezvoltarea programelor de tip „after-school”și stabilirea unor formule mixte de co-plată, cu o anume flexibilitate a metodologiei pentru a acoperi diversitatea de contexte școlare;

7.    Formarea de specialiști în redactarea de proiecte și atragerea de fonduri europene, în special la nivelul învățământului preuniversitar;

8.    Digitalizarea învățământului românesc, fiind necesară dotarea sălilor de clasă cu table inteligente și tablete pentru elevi, variante digitale pentru manualele școlare sau asigurarea accesului gratuit la wireless în școli și universități;

9.    Dezvoltarea învățământului dual în România pentru asigurarea forței de muncă mediu calificată, recredibilizarea învățământului profesional și tehnic;

10.    Dezvoltarea programelor de antreprenoriat adaptate pe nivele de vârstă, de la școala primară până la universitate;

11.    Continuarea și extinderea programelor de dotări/reabilitări/dezvoltare și modernizare a  infrastructurii educaționale;

12.    Dezvoltarea dimensiunii internationale a universităților românești;

13.    Susținerea studenților ce provin din medii dezavantajate prin cumularea a două categorii de burse în toate universitățile din România, suplimentarea burselor ERASMUS si alte programe complementare pentru evolutia studentilor pe traseul carierei profesionale și pentru inserția lor ulterioară pe piața muncii;

Toate aceste aspecte, proiecte, măsuri presupun responsabilitate, finanțare, competență și  implicare, pe care nu le vedem încă și constatăm acum cu tristețe că subiectele din campania electorală, temele și propunerile formulate  nu se regăsesc în filosofia și arhitectura concretă a bugetului actual. Aceste promisiuni au rămas doar vorbe frumoase, retorică de campanie, iar abordările concrete în zona educațională stau sub semnul incertitudinii și al relativității”, a concluzionat  prof. dr. Camelia Gavrilă.

 

Deputat PSD de Iași

Prof. dr. Camelia GAVRILĂ

VICEPREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Politicienii ieşeni faţă în faţă cu adevăraţii băieţi deştepţi

Dan CONSTANTIN

Politicienii ieşeni faţă în faţă cu adevăraţii băieţi deştepţi

Este un domeniu care cere mai ales creativitate, înţelegerea modului de business şi o conexiune bună la internet.

Filmuletul zilei

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

opinii

Mituri şi inerţii

Alexandru CĂLINESCU

Mituri şi inerţii

În ura faţă de „trădătorul” Pacepa acţionează două mituri: mitul Securităţii „patriotice”, care ne-a apărat de duşmani (mai ales de sovietici) şi mitul lui Ceauşescu mare patriot, omul care a făcut o sumedenie de lucruri bune şi care a schimbat faţa României. Aceste două mituri sunt de o deconcertantă tenacitate şi e uşor să ne convingem dând o simplă „raită” pe Facebook.

Cel mai modest dintre pământeni (III)

Neculai SEGHEDIN

Cel mai modest dintre pământeni (III)

La 32 de ani Armstrong îşi trăieşte tragedia vieţii: pierderea fiicei sale, Karen, în vârstă de doi ani, în urma unei tumori la creier. El nu va mai vorbi cu nimeni despre acest fapt, nici măcar cu soţia sa, Janet. Momentul este redat în filmul „First man/ Primul om”, realizat în 2018, la şase ani după moartea astronautului.

„Deşoşocizarea” AUR

Nicolae CREŢU

„Deşoşocizarea” AUR

La cum merg treburile în politichia românească, perspectivele de „spectacol” public al tupeului şi imposturii, din păcate, sunt din ce în ce mai… înfloritoare.

pulspulspuls

Cum de a apărut scandalul cu şpaga onorabilului Mugurel care bea Ciuc

Cum de a apărut scandalul cu şpaga onorabilului Mugurel care bea Ciuc

Multă lumea ne-a sunat să ne întrebe ce se întâmplă cu ultima acţiune a procurorilor de anticorupţie, cea care îl vizează pe Mugurel care bea Ciuc, viteazul penelist care a păstorit cândva şi pe plaiurile noastre. 

Caricatura zilei

Cum s-a petrecut accidentul

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.