anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM

vineri, 20.05.2022

Câinele moare de drum lung şi românul de autostradă scurtă

GALERIE
George Turcanasu
  • George Turcanasu
- +

Am să vă explic cum stă treaba cu civismul militant regionalist la Suceava. Când ai nevoie de suceveni la marşurile motorizate ale Moldovei, e mai eficient să mergi la CJ. Vorbeşti cu #şăful, iar dumnealui aranjează cu patronii de TIR-uri sau cu un proprietar de aeroplan. Apoi exclami; Bă, ce organizată-i societatea civilă în Bucovina! Noi (cei din societatea civilă autentică şi ignorată a acestor zile) ne roadem pingelele să primim o sponsorizare măcar pentru însemnele noastre, iar politicul, fie ne ignoră, fie ne confiscă discursul!

9 martie 2019

Deşi oficial campania electorală va începe în aprilie a.c., neoficial aceasta s-a declanşat odată cu adunarea semnăturilor necesare candidaţilor. Pereţii fluturânzi ai corturilor unde se strâng semnăturile sunt tapaţi cu mesaje originale sau nu! PNL-ul se află în a doua categorie. Au preluat mot-à-mot mesajele societăţii civile militante la nivel regional (Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Împreună pemtru A8 şi Moldova vrea Autostradă).

Stau şi mă întreb dacă politicienii care preiau à la lettre mesajele societăţii civile n-ar trebui amendaţi, aşa cum se întâmplă în zona academică?! Poate că nu, atât timp cât sunt doar la capitolul intenţie! Cumva, asta înseamnă că societatea civilă din Moldova şi-a atins un scop, acela de a schimba scara viziunilor politicienilor, de la nivelul judeţean la cel regional. Însă, acţiunea aceasta ar deveni una de o gravitate extremă, dacă respectivul partid a preluat doar discursul şi nu va face nimic pentru dezvoltarea regiunii noastre. 

15 martie 2019, ora 15, pentru 15 minute

Protestul #şîeu a ocupat prima poziţie în grila de programe TV şi a devenit principala chestiune dezbătută pe net. Jurnalistul Dan Radu scrie: [s]e vede bine astăzi că acţiunile asociaţiilor noastre ("Moldova vrea Autostradă", "Împreună pentru A8" şi "Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei"), din ultimii doi ani, nu au fost degeaba. Un prim obiectiv a fost de a introduce subiectul autostrăzilor moldoveneşti pe agenda naţională. […] Protestul general de azi, 15 martie, ora 15, pentru 15 minute, are un asemenea ecou şi aderenţă nu numai datorită unei campanii inteligente dusă de Ştefan Mandachi, ci şi pentru că, în doi ani de revendicări publice repetate din partea noastră, ideea revoltei civice pentru autostrăzi s-a generalizat şi s-a copt."

Citesc zeci de mesaje pe Faceook parcă trase la indigo: Un om de afaceri a făcut singur… Doi ani, asociaţiile millitante la nivel regional au tot deschis drumul ca o astfel de acţiune să aibă sens şi efect! Dar ce să vezi. Ştefan Mandachi, un domn charismatic şi (bănuiesc) de bună credinţă, marketingul bun, populaţia pregătită pentru a lua "hapul" în cazul tuturor scenariilor posibile - cu şi fără amestecul politicului, demonstrează că avem o noua Medina (sau Meccă) a civismului în estul României. Asta se întâmplă într-o parte a Moldovei unde civismul militant regionalist e controlat politic!

Ştire neînsemnată: La Bacău încep lucrările la prima autostradă de peste un metru din Moldova - centura reşedinţei de judeţ.

16 martie 2019

Aflăm că muncitorii şi utilajele de pe şantierul primei autostrăzi de peste un metru din Moldova au dispărut.

20 martie 2019

Ne-am culcat cu o zi înainte cu gândul că nu vom avea o autostradă care să lege Moldova de Europa Centrală şi ne-am trezit pe 20 martie că vom avea trei autostrăzi pe aceeaşi relaţie!

Despre ce e vorba? Despre trei legi focalizate pe trei relaţii transcarpatice în regim de autostradă ce au fost trecute prin Parlament. Două dintre ele vizează regiunea noastră: o lege pentru A13 (Braşov-Bacău) şi o alta, pentru o autostrada imaginată, fără număr, pe o relaţie nordică, bucovineană. Când a fost promulgată legea pentru relaţia Iaşi - Târgu Mureş, domnul Dragnea ne-a promis ca va face legi pe model A8 şi pentru celelalte autostrăzi - să nu fie cu supărare! A început cu relaţiile alternative pe zona transcarpatică dintre Transilvania şi Moldova. După câte legi s-au dat, sunt convins ca domnul în cauză are grija de moldoveni!

Legile au trecut în Parlament cu marele concurs al multor dintre politicienii din regiune din tot spectrul politic. Din păcate, în Moldova avem o specie de politicieni primejdioşi! Judeţeniştii! Sunt mai periculoşi pentru regiunea nostră decât oricare alt politician de la centru. Ei au făcut posibilă concurenţa deloc productivă pe trei geometrii diferite de autostradă trancarpatică. Trei legi pentru autostrăzile transcarpatice închipuite ale Moldovei. Una dintre aceste autostrăzi nu e trecută nici în masterplan! Centrul a lucrat cu marfă locală de o calitate îndoilenică. Din partea mea nici un partid ce a contribuit la linşarea teritorială a Moldovei nu va primi votul la apropiatele alegeri europarlamentare!

21 martie 2019

Emisiune Realitatea TV la Suceava, Mecca sau Medina societăţii civile din partea asta a României. Urmărind emisiunea moderată de jurnalistul şi ex-politicianul multor partide, domnul Guşă, mi-am dat seama că nu am greşit deloc când am numit aşa urbea-mi natală. Pesonajele: mulţi domni aflaţi la conducerea judeţului Suceava, inclusiv domnul Flutur. Să nu uităm de persoana onestă din platou, domnul Ştefan Mandachi. Aflăm de la domnul Flutur că dumnealui a organizat marşurile de protest spre Târgu Mureş şi spre Bucureşti, ignorând complet realitatea. Marşurile au fost iniţiate şi asumate din punctul de vedere legal de asociaţiile regionale "Împreună pentru A8" şi "Moldova vrea Autostradă". Domnul Ştefan Mandachi, sub presiunea politizării excesive a discursului, a părăsit emisiunea!

Cred că ne putem edifica asupra realităţii spuselor politicianului sucevean din cele scrise de domnul Cătălin Urtoi pe pagina sa de Facebook: "Cât de ipocrit trebuie să fii să nu recunoşti că de fapt cei care au început şi au organizat aceste acţiuni de stradă au fost asociaţiile «Impreună Pentru A8» şi «Moldova Vrea Autostradă». Să nu uite domnul Gheorghe Flutur de la Suceava că la marşul spre Tg. Mureş din septembrie 2017 s-a oprit la Tg.Neamţ, iar la Tg.Mureş am ajuns doar câteva zeci de autoturisme şi motociclişti de la Iaşi. Să nu uite domnul Gheorghe Flutur că la marşul spre Bucureşti, din 19 mai 2018 a făcut cale întoarsă cu camioanele la jumătatea drumului, undeva pe la Adjud."

În final, am să vă explic cum stă treaba cu civismul militant regionalist la Suceava. Când ai nevoie de suceveni la marşurile motorizate ale Moldovei, e mai eficient să mergi la CJ. Vorbeşti cu #şăful, iar dumnealui aranjează cu patronii de TIR-uri sau cu un proprietar de aeroplan. Apoi exclami; Bă, ce organizată-i societatea civilă în Bucovina! Noi (cei din societatea civilă autentică şi ignorată a acestor zile) ne roadem pingelele să primim o sponsorizare măcar pentru însemnele noastre, iar politicul, fie ne ignoră, fie ne confiscă discursul!

(Ceea ce am scris aici reprezintă doar un punct de vedere personal)

George Ţurcănaşu este lector doctor la Departamentul Geografie din cadrul Facultăţii de Geografie şi Geologie, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Nimic de salvat

Pavel LUCESCU

Nimic de salvat

Încăput pe mâna lui Barna, Ghinea, Drulă, Năsui şi prietenii, USR a devenit un soi de anexă libertariană a PNL, unde ar fi logic să şi sfârşească, alături de gaşca Câţu-Gorghiu.

opinii

Simple notaţii

Alexandru CĂLINESCU

Simple notaţii

Sorin Oprescu mi-a fost dintotdeauna profund antipatic, şi asta înainte să aflu despre matrapazlâcurile lui. Îmi părea un şmecher de „capitală”, un ins cu apucături golăneşti, vulgar şi agresiv. Îl situam cam pe aceeaşi treaptă cu Becali, deşi la acesta din urmă mai puteam detecta nişte urme de umanitate. Am aflat, în urma condamnării lui Oprescu, ceea ce, probabil, ştia destulă lume: doctorul lucra în stil mare, cerea şpăgi colosale, avea - precum mafioţii - oameni de încredere care îl protejau şi îşi asumau treburile riscante. 

Tencuiala antiseismică

Neculai SEGHEDIN

Tencuiala antiseismică

Desigur, o legendă urbană, unul din miturile care însoţesc toate amintirile, povestirile, convingerile legate de cutremur, care au dus la dezvoltarea unei adevărate culturi a seismului în România.

Love story la “om la lună”

George PLEȘU

Love story la “om la lună”

Se face curând un an de zile de când nu am mai scos din player-ul maşinii cd-ul cu albumul În caz de om la lună, strigaţi „om la lună, stânga/ dreapta” după caz.

pulspulspuls

Unde a dispărut de-o vreme şi de ce madam Şoşo, cea mai cu greutate sinatoare de Iaşi

PULS

Unde a dispărut de-o vreme şi de ce madam Şoşo, cea mai cu greutate sinatoare de Iaşi

Multă lumea ne-a tot întrebat în ultima vreme unde o fi dispărut din peisaj sinatoarea de Iaşi cu cea mai mare greutate (la quintale ne referim, nu la influenţă, evident), dar şi cu gura cea mai mare. Ei bine, stimaţi telespectatori, am apelat pentru un răspuns la această spinoasă problemă a politichiei locale, naţionale şi, de ce nu, chiar evropeneşti am putea spune, la aceeaşi sursă a noastră care ne-a spus câte una sau alta la momentul candidaturii ei la Iaşi pe listele auriste, când mai nimeni nu ştia de un’ s-o ia pe madam: adicătelea amicul Archibald Tănase, stimaţi telespectatori, că sigur vă era olecuţă dor de el, nu-i aşa?

Caricatura zilei

Cireșe, nu ruble

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.