marti, 19.03.2024
Preţul la energie electrică a crescut simţitor, dar, spun mulţi proprietari, tot mai ieftin este să se încarce un vehicul electric decât să se alimenteze un vehicul tradiţional cu motor cu ardere internă. Problema este disconfortul şi durata încărcării, precum şi autonomia maşinii la drumuri mai lungi. Calculele arată însă că, plătind aproximativ 19 lei, poţi parcurge 100 de km cu o maşină electrică, faţă de 60 de lei (în medie) pentru aceeaşi distanţă făcută cu o maşină pe benzină sau diesel, în condiţiile în care şi preţurile la combustibil au crescut semnificativ în ultima vreme. Să vedem însă, concret, ce spun proprietarii de maşini electrice din Iaşi? Am discutat cu câţiva dintre ei, după o perioadă considerabilă de experienţă.
Posesorii de maşini electrice arată că suma care trebuie scoasă din buzunar pentru a cumpăra un vehicul electric nou poate fi mai mare comparativ cu achiziţia unei maşini pe combustie internă. Dar alte costuri se dovedesc a fi în timp mai mici, cum ar fi întreţinerea ieftină (având în vedere faptul că electromobilul are puţine părţi şi piese care să necesite „mână” de mecanic), ori scutirea de plată la impozitul auto. Pe lângă asta, statul acoperă o parte importantă din preţul de achiziţie, prin programul Rabla Plus, de până la 10.000 de euro.
Încărcarea, deşi durează, este la îndemână dacă locuiţi la casă şi, pe deasupra, dacă mai aveţi şi panouri fotovoltaice instalate,caz în care e posibil să vă aflaţi printre norocoşii care vor plăti foarte puţin sau chiar deloc pentru deplasările cu maşina personală. Ieşeanul Bogdan Burlacu este unul dintre ei. Locuieşte la casă şi are două maşini electrice, Smart Fortwo, an de fabricaţie 2015, care au o capacitate a bateriei de 17,6 kWh. Maşinile sunt la mâna a doua, fiind cumpărate de bărbat în urmă cu doi ani, plătind circa 8.000 de euro pentru fiecare. Una nouă sare pragul de 20.000 de euro, în funcţie de dotări.
Tariful pentru 1 kWh în România este cuprins între 0,68 lei/kWh şi 1,3 lei/kWh, iar calculele rapide ale ieşeanului sunt menite să ne facă să înţelegem de ce înclină el balanţa în favoarea unei maşini electrice. Singurul dezavantaj în opinia lui este autonomia redusă a maşinii, însă „îşi aminteşte” că le-a cumpărat strict pentru a fi folosite în oraş, nu pentru drum întins, aşa că tot mulţumit se arată de alegerea făcută. „Am mai avut o maşină electrică, dar am vândut-o ca să am două maşini la fel, Smart Fortwo, una pentru mine, iar cealaltă pentru soţie. Am avut şansa să dau peste o ocazie, un vehicul din anul 2015, în stare impecabilă, aşa că nu am stat prea mult pe gânduri. Acasă am tras un cablu separat, ca să am 16,7 - 18 amperi. Cât costă să o încarci? Păi eu am pus-o zilele trecute la încărcat când era soare, stau la casă şi am panouri solare, îmi dădea 4kWh pe oră, iar încărcătorul îmi consuma 3kWh pe oră. Aşadar îmi este dator E.ON (n. red. - râde). Un calcul simplu arată, luând preţul maxim de 1,3 lei pe kWh, că, dacă punem 15 kWh pe suta de kilometri, rezultă 19,5 lei plătiţi pentru această distanţă. Vedeţi că tot este mai rentabil, la cât a ajuns în perioada asta preţul benzinei, al motorinei(…) Cu o încărcare poţi parcurge cam 100 de km, asta este, există maşini electrice care au baterii mai mari, care merg chiar şi 400 de km cu o încărcare. Dar eu fac 15-20 de km prin oraş, căci doar pentru oraş le-am luat pe amândouă; pentru mine este suficientă maşina electrică, sunt mai mult decât mulţumit”, ne-a explicat Bogdan Burlacu.
Evident, soluţii se găsesc şi pentru proprietarii de maşini „verzi” care stau la bloc, chiar dacă sunt în continuare preocupări legate de infrastructura slabă de încărcare şi, mai nou, a costurilor de încărcare, fiind numărate pe degete locurile unde le poţi încărca gratuit. De altfel, la nivelul municipiului Iaşi cererea de maşini electrice creşte de la an la an. De la trei vehicule electrice înregistrate în anul 2017, numărul lor ajunsese la 1.127 luna trecută, potrivit datelor transmise „Ziarului de Iaşi” de către Primăria Iaşi.
Legat de timpul de încărcare a unei maşini electrice, ieşeanul Bogdan Burlacu ne explică că variază în funcţie de capacitatea bateriei şi de puterea prizei ori staţiei la care se încarcă, dar şi de puterea încărcătorului folosit. „Acasă am branşament monofazat, iar încărcătorul până la 16 amperi. O încarc în 4 ore, dar alături de mine, la o farmacie, este curent trifazic, mi-am cumpărat încărcător de putere, trifazic, iar acolo pot să dau intensitatea curentului până la 30 de amperi, dar pun 24. Practic într-o oră, maximum două ore, am încărcat-o. Acum la unele staţii de încărcare din oraş costă 1 leu să o încarci, dacă bag 10 kWh rezultă 10 lei, deci tot ies mai bine, este mai rentabil. Lăsând la o parte faptul că are doi ani maşina şi eu nu am schimbat nimic la ea. Zilele trecute i-am făcut ITP. Are cauciucuri noi, frâna bună, nici discurile de frână nu le-am schimbat”, spune entuziasmat ieşeanul.
Prima maşină electrică înregistrată în Iaşi a fost în 2017, an care s-a încheiat cu trei maşini electrice, însă şase ani mai târziu erau înregistrate în evidenţa fiscală 1.127 de vehicule „verzi”. Marca preferată de ieşeni este modelul românesc Dacia Spring, 32,9% din totalul celor 1.127 de maşini electrice înregistrate în evidenţa fiscală a Primăriei Iaşi fiind această marcă. Anul trecut, cele mai multe vehicule electrice au fost înregistrate în luna decembrie, mai exact 88, dar pe parcursul întregului an s-au înregistrat 587 de maşini electrice, potrivit datelor Primăriei Iaşi. A fost anul în care ieşenii au cumpărat cele mai multe vehicule de acest tip. Pentru comparaţie, în 2021 s-au înregistrat 300 de maşini electrice în municipiul Iaşi, 87 în anul 2020, în timp ce în 2019 şi 2018 au fost 48 de maşini electrice înregistrate, respectiv 17.
Pe raza municipiului Iaşi sunt 35 de staţii de încărcare. Cu ajutorul aplicaţiei PlugShare, spre exemplu, posesorii de maşini electrice pot vedea ce staţii de încărcare sunt în zonă, câte sunt libere sau ocupate, fiind o hartă a staţiilor de încărcare nu doar din Iaşi sau ţară, ci din întreaga lume. De asemenea, pe hartă se poate vedea şi ce tarif se percepe pentru încărcare, preţ care variază. În unele locuri din Iaşi tariful poate depăşi 2 lei/kWh, dar mai sunt şi staţii de încărcare unde se percepe puţin peste 1 leu/kWh.
Primăria Iaşi arată că are în implementare proiectul «eMove, staţii de reîncărcare pentru vehicule», proiect cu susţinere financiară de la Administraţia Fondului de Mediu (AFM), prin care vor fi amplasate 8 staţii în parcările publice ale municipiului Iaşi. „Totodată, în decembrie 2022, municipalitatea a aplicat la o nouă etapă de finanţare AFM în vederea îmbunătăţirii infrastructurii destinată vehiculelor electrice, dosarul pentru achiziţia a 16 staţii fiind în evaluare la Autoritatea contractantă”, ne-a precizat, la cerere, Primăria Iaşi. În evidenţa fiscală a municipiului Iaşi mai sunt şi 4.417 mijloace de transport hibride.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Fostul primar din Baia Mare, Cătălin Cherecheş, adus în România din Germania
Riscul unui război nuclear se află la ”cel mai înalt nivel” de zeci de ani, avertizează Guterres
O companie cu afaceri de 155 milioane euro în 2023 vrea să deschidă un magazin la Iași
Un nou hotel, de 4 stele, va fi construit la Iași, în Păcurari. Încep lucrările anul acesta?
Ministrul Mediului: În România, la fabrica Ford, se va produce curând primul autoturism electric
Cârnaţii din topor vor fi protejaţi în UE. Urmează ”Carnea afumată la garniţă din Vâlcea”
Trump incapabil să garanteze plata celor 454 de milioane de dolari pentru fraudă (avocaţi)
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi? Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |