California: Polițiștii au tras pe dreapta o mașină autonomă, dar nu au putut aplica amendă

„N-am putut întocmi procesul-verbal, fiindcă în el n-avem rubrică «robot».”

miercuri, 01 octombrie 2025, 13:09
2 MIN
 California: Polițiștii au tras pe dreapta o mașină autonomă, dar nu au putut aplica amendă

Un incident petrecut recent în San Bruno, California, readuce în prim-plan problemele pe care le pot genera integrarea vehiculelor complet autonome în trafic. O patrulă a poliției a observat un vehicul Waymo care a efectuat un viraj ilegal și a oprit mașina. Când agenții au verificat, pe scaunul șoferului nu se afla nicio persoană, vehiculul operând în modul complet autonom.

Ofițerii au declarat că, în absența unui conducător uman, nu au putut întocmi procesul-verbal de contravenție în forma obișnuită: „N-am putut întocmi procesul-verbal, fiindcă în el n-avem rubrică «robot».” În consecință, autoritățile au documentat incidentul și au transmis informațiile companiei care operează vehiculul, solicitând o verificare a datelor și a software-ului.

Cadrul legal actual din California prevede răspunderea pentru încălcările rutiere în sarcina persoanei aflate la volan; nu există, pe moment, un mecanism imediat prin care un agent să amendeze direct un vehicul fără șofer. Această lacună procedurală face ca, în practică, poliția să poată doar să raporteze incidentul operatorului și să aștepte măsuri din partea companiei sau eventuale sancțiuni administrative ulterioare.

Legislația este însă în curs de adaptare. Autoritățile statului au pregătit reguli care vor permite, începând din iulie 2026, emiterea unor „notice of noncompliance” sau sancțiuni similare adresate direct operatorilor de vehicule autonome atunci când acestea încalcă regulile de circulație. Măsura urmărește să transfere responsabilitatea către entitățile care controlează software-ul și operațiunile flotelor autonome, acolo unde nu există un conducător uman identificabil.

Până la implementarea noului cadru, însă, astfel de cazuri evidențiază decalajul dintre ritmul de adoptare a tehnologiei și actualizarea procedurilor administrative și juridice. Pe de o parte, companiile care dezvoltă vehicule autonome susțin că sistemele sunt proiectate să respecte regulile și că vor investiga fiecare incident; pe de altă parte, poliția și factorii de decizie trebuie să regândească procedurile de aplicare a legii, astfel încât să poată gestiona situații în care „vinovatul” nu este o persoană fizică, ci un algoritm.

Cazul din San Bruno nu e izolat în sensul provocărilor tehnice și juridice pe care le pune: autorități locale și statale din mai multe jurisdicții urmăresc cu atenție evoluțiile, iar dezbaterea publică rămâne deschisă — cine și cum răspunde pentru încălcările comise de o mașină fără șofer și ce instrumente sunt necesare pentru a asigura siguranța rutieră în epoca vehiculelor autonome.

Foto – Poliția din San Bruno

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii