Camelia Gavrilă: Scena politică ieșeană - roluri și măști, regii și mecanisme teatrale (P)
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

vineri, 05.03.2021

COMUNICAT DE PRESĂ

Camelia Gavrilă: Scena politică ieșeană - roluri și măști, regii și mecanisme teatrale (P)

GALERIE
teatru
  • teatru
- +

Ne-am obișnuit să considerăm că politica este o formă de teatru, că mulți politicieni sunt obișnuiți să „joace teatru”, să mimeze implicarea și activitatea politică densă, preocuparea civică, un comportament care adună voturi, dar ignoră deseori principii, valori, fundamente etice. Cei care au studiat acest fenomen au și scris despre „teatrologia politică”, așa este numită metaforic viața politică de către sociologul Georges Balandier, în sensul existenței unor mecanisme și comportamente de sorginte teatrală, prin care puterea politică se manifestă, prinde contur prin prezența ei pe „scenă” socială.

Același lucru se întâmplă acum și pe scena politică românească, cu o spectaculozitate mai mare la Iași: se împart roluri, sunt scrise scenarii și, apoi, urmează „jocul”, după cum hotărăște „regizorul” de la București.

Mesagerul care aduce la nivel local voința liderilor devine deseori un actor umil, neliniștit că își poate pierde rolul pe scena politică locală. De aceea, actorul principal capătă un grad derutant de adaptabilitate, este versatil și instabil. Alteori, asemenea unui „deus ex machina”, încearcă să rezolve conflicte, mimează buna credință, apare pe scenă cu măști teatrale schimbate rapid, în funcție de intenție și interes, modelând vocea, tonul, discursul, doar să rămână în prim plan, sperând că la final va primi aplauze.

Realitatea este cu totul diferită de teatrul politic, se joacă, de fapt, o piesă veche, reluată în alte și alte forme, iar uneori, din fericire, publicul (electoratul) observă adevărul aflat dincolo de fard și mască. Vom vedea pe 6 decembrie finalul acestei piese recente, stranii și absurde, cu ipocrizii și trădări, din care câteva acte s-au jucat deja...

Să nu uităm că toate aceste mecanisme se regăsesc și în viața socială, în domeniile în care suntem toți implicați. Shakespearian vorbind, putem spune că „all the worldîs a stage” (Toată lumea este o scenă). Zilnic regăsim frânturi de „spectacole” cu actori și regizori, mai bune sau mai puțin performante, cu intrigi, conflicte și soluții de final, pentru că, în esență, omul este o ființă „în mod natural politică”, dacă cităm din Politica lui Aristotel, chiar dacă nu ne implicăm toți efectiv în politică.

De fapt, viața socială implică necesitatea unei bune organizări, avem nevoie de un garant al ordinii, de reguli politice, de ierarhii, de un regizor bine intenționat, dar și de funcționalitatea sistemului social. Astfel, fenomenul politic este omniprezent, mecanismele sale dezvoltă „personaje” care pot duce spre îndeplinirea unor obiective sociale, spre evoluție și progres, dând naștere unor lideri adevărați.

Revenind în zona pur politică, pentru realizarea unui proiect de succes și a unor liste de reprezentare politică, trebuie să te raportezi obligatoriu la anumite criterii și principii. Cu siguranță, mulți dintre noi l-am citit pe Machiavelli, dar unii au rămas doar la lecția despre abilitate, despre justificare și compromis, care se bazează pe jocuri de culise, strategii de cucerire și menținere a puterii, pe loialități impuse celor apropiați. Evident că marii noștri lideri politici sau apropiații lor nu au înțeles sau au omis intenționat și o altă secvență corectă filosofic și principial, reprezentată de competență, de importanța muncii, de pasiunea și priceperea necesare pentru a fi „un principe” adevărat, un lider inspirat, care are capacitatea de a analiza rațional și de a decide în folosul comunității.

Analizând competențele și abilitățile personajelor politice, susținute acum pe listele electorale, le recomand să citească opiniile lui Vilfredo Pareto despre elite politice, poate își răspund, măcar în forul lor interior, dacă se potrivesc sau nu cu rolurile și funcțiile dorite. Sociologul italian afirma despre elite - „eu înţeleg prin elita unei societăţi acei oameni care posedă calităţi de inteligenţă, de caracter, de capacitate de orice gen, de direcţie, de nivel remarcabil”.

Parabola politică propusă, spre care vă invit să reflectați, recunoaște totuși rolul omului politic și nevoia de asumare corectă, decentă a unui demers teatral, ca tip de discurs și prezentare, pentru că suntem prinși, inevitabil, într-un mecanism social și politic: societatea fără oameni politici nu poate supraviețui, după cum omul politic fără societate nu există.

Depinde, însă, de noi dacă jucăm onest și asumat rolul social sau politic, dacă ne pricepem la ceea ce vrem să facem sau ne mulțumim cu puterea și vindem o imagine-surogat. De asemenea, depinde de public dacă înțelege regia piesei și adevărurile din culise sau acceptă naiv povestea și mistificarea teatrală.

Deputat PSD de Iași
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ
VICEPREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT, ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

„Ajutorul” rusesc

Radu POPESCU

„Ajutorul” rusesc

Mai întâi se discreditează orice ajutor venit din partea României şi a Uniunii Europene, chiar dacă este vorba despre un vaccin omologat în Uniunea Europeană şi care este administrat gratuit populaţiei, pentru ca, ulterior, problema apărută să fie „rezolvată” prin importul a 1.000.000 de doze Sputnik din Rusia, vaccin care apoi va fi administrat, doar contra cost şi printr-o reţea comercială privilegiată, tuturor celor care vor să nu se îmbolnăvească de COVID.

Filmuletul zilei

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

opinii

De la un martie la altul

Alexandru CĂLINESCU

De la un martie la altul

După un an la capătul căruia am văzut că, graţie inteligenţei umane, răul îşi are totuşi leac, e cazul să dăm prioritate lucidităţii, să ne dezbărăm de spaimele iraţionale şi să reîncepem, treptat, să trăim. Normal.

Nevoia de o nouă clădire simbol pentru Iaşi

George PLEȘU

Nevoia de o nouă clădire simbol pentru Iaşi

E timpul ca generaţia noastră să ofere o actualizare a identităţii oraşului prin construirea unei noi clădiri care să devină un reper (landmark) pentru comunitate, un punct de atracţie pentru vizitatori şi o ancoră pe harta regiunii, un atu în competiţia cu alte oraşe de talie similară din această zonă a Europei.

Odiseea, „la feminin”?

Nicolae CREŢU

Odiseea, „la feminin”?

Un titlu de carte, în librărie: Odiseea povestită de Penelopa, Circe, Calypso şi celelalte (Ed. Trei, 2020), de Marilu Oliva, trad. Beatrice Baciu. La ce să te aştepţi oare? Feminism, revendicativ, cu „retuşuri”, fie mai blânde, fie brutale, aduse epopeei homerice? Sau, şi mai rău, vreo tentativă de „rescriere” cu efect de intruziune „naratorială”, voit sau nu, „justiţiar” desfigurator? 

pulspulspuls

De ce-o fi dat bani Peni Hill patronului de la feisbuc? Şi cam cât?

De ce-o fi dat bani Peni Hill patronului de la feisbuc? Şi cam cât?

Ehehe, cred că nu se poate să nu ştiţi vorba aia a românului, stimaţi telespectatori: găgăuţă, dacă nu-i fudul, parcă nu e găgăuţă destul. Taare dreptate mai are şi românul ăsta necunoscut câteodată, zău aşa... 

Caricatura zilei

Dosar clasat

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.