Începând cu 20 noiembrie 2024, România va marca o etapă semnificativă în modernizarea transportului feroviar, odată cu punerea în circulație a primului tren de mare viteză cumpărat în ultimele două decenii. Trenul Coradia Stream, un model avansat de automotor electric produs de Alstom, va efectua primele curse comerciale, după ce a început deja testele de anduranță pe principalele rute ale țării.
Trenul a început probele în această săptămână, efectuând primele curse fără pasageri pe ruta București – Brașov, fiind „botezat” simbolic de prima zăpadă a sezonului, care a căzut pe traseu. De altfel, testele vor continua pe durata a 10 zile, pe două dintre cele mai frecventate rute: București – Brașov și București – Constanța.
Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), a confirmat că, dacă totul va decurge conform planului, trenul va intra în circulație cu călători pe 20 noiembrie. „Dacă lucrurile merg bine, pe 20 noiembrie trenul va circula deja cu pasageri. Biletele vor fi disponibile începând din această săptămână”, a declarat Roșeanu.
Un tren de mare viteză pentru România
Trenul Coradia Stream reprezintă un pas important în modernizarea rețelei feroviare românești, fiind primul automotor electric cumpărat de România în ultimii 20 de ani. Acesta va circula pe rutele București – Brașov și București – Constanța și va contribui la reducerea timpilor de călătorie, oferind o alternativă mai rapidă și mai ecologică față de transportul rutier sau aerian.
Luna trecută, Gabriel Stanciu, director general al Alstom pentru România, Bulgaria și Moldova, declara că debutul primelor curse comerciale ar putea avea loc chiar de la mijlocul lunii noiembrie, începând cu ruta București – Brașov. Producătorul a întâmpinat unele dificultăți legate de certificarea trenului, însă acestea nu au afectat termenul de livrare, iar trenul va fi disponibil pentru călători în termenul stabilit.
Provocări și progrese
Una dintre dificultățile întâmpinate a fost lipsa mecanicilor de tren, din cauza traficului intens din perioada verii, care a întârziat procesul de instruire a personalului CFR Călători. În plus, producția trenurilor s-a mutat din Polonia în Germania, unde costurile de producție au fost mai mari, iar procesul de certificare a fost mai riguros, ceea ce a dus la întârzieri în testele de anduranță.
În prima parte a anului 2025, vor intra în circulație și celelalte 11 trenuri din cadrul contractului semnat între Autoritatea pentru Reformă Feroviară și Alstom. Aceste trenuri vor circula pe diverse rute, inclusiv pe magistralele București – Constanța, București – Craiova, București – Ploiești – Brașov – Timișoara, și altele.
Rute care vor trece prin Iași
Începând din 2025, trenurile Alstom Coradia Stream vor acoperi majoritatea rutelor electrificate din România, inclusiv Iași – Suceava – Cluj Napoca și București – Bacău – Iași. Aceste rute vor beneficia de noile trenuri, care vor reduce semnificativ timpii de călătorie și vor face transportul feroviar mult mai competitiv față de alte forme de transport.
Noile trenuri vor oferi confort sporit călătorilor, cu facilități moderne, precum Wi-Fi, prize pentru încărcarea dispozitivelor, locuri ergonomice și aer condiționat, îmbunătățind experiența călătoriilor interne.
Bilete disponibile din această săptămână
Pentru prima cursă cu pasageri din 20 noiembrie, biletele vor putea fi achiziționate online, iar autoritățile estimează o cerere mare pe această rută, având în vedere că este un prim pas important pentru modernizarea transportului feroviar din România.
Publicitate și alte recomandări video