Capacele care rămân agățate sunt un chin când bei din sticlă. „Mi-am stropit tot costumul…Am rămas cu iaurt pe nas”

joi, 17 octombrie 2024, 03:00
4 MIN
 Capacele care rămân agățate sunt un chin când bei din sticlă. „Mi-am stropit tot costumul…Am rămas cu iaurt pe nas”

Ieșeanul Bogdan Balanișcu, secretar de stat în Ministerul Mediului recunoaște deschis inconvenientele noului design al capacelor atașate de sticle, dar afirmă că simplul gest de a contribui la reciclare din partea fiecăruia dintre noi ar fi suficient pentru a compensa aceste dezavantaje.

Directiva Uniunii Europene (UE) privind reciclarea deșeurilor, care a produs schimbări cel puțin în designul sticlelor de plastic, nu a fost primită prea bine de consumatorii români. Practic, în loc de capacele cu care eram obișnuiți, care se puteau îndepărta de tot, noile sticle au dopurile atașate. Deși, aparent este destul de simplu, noul design face lucrurile mai complicate. Și nu doar consumatorii europeni o recunosc. Jurnaliștii The Wall Street Journal l-au numit drept : „o sursă de șoc cultural pentru turiști”.

Inițiativa vine de la Coca Cola Germania

Soluția UE pentru a colecta mai ușor deșeurile de plastic, prin schimbarea de design al sticlelor i-a pus pe consumatori în fața unei noi experiențe – neplăcute, în majoritatea cazurilor! Capacul nu se mai desface cu totul, ci are, mai nou, un inel de siguranță, pentru a-l împiedica să cadă și să rămână nereciclat. Directiva UE devenită obligatorie din luna iulie are în spate cifre statistice legate de poluare, reciclare și obiective clare privind reducerea deșeurilor. Coca-Cola a fost unul dintre primii care a îmbrățișat schimbarea, lansând designul, încă de anul trecut, în Europa. „Ideea din spatele ei: sticlele să fie returnate împreună cu capacul. Dacă un capac rămâne atașat de sticlă, acesta nu poate fi pierdut și rămâne în bucla de reciclare. Și dacă noul sistem este folosit corect, mica schimbare nu ar trebui să reducă plăcerea de a bea”, a explicat compania Coca-Cola Germania, țară unde s-a implementat prima dată acest sistem. Noua schimbare nu a trecut însă neobservată nici acolo.

Utilizatorii spun că este enervant să consume băutura cu dopul atașat

Compania a primit numeroase critici din cauza acestui demers, utilizatorii spunând că este enervant să consume băutura cu dopul atașat de sticlă. Și nici românii nu se feresc să o spună, acum că inițiativa europeană a devenit literă de lege. „Mă enervează rău de tot! Chiar nu mă pot obișnui cu ideea! Mereu mă trezesc cu suc pe guler sau urme de iaurt pe nas, din cauza dopului legat de sticlă. Nu mai spun că dopul nici nu se mai fixează bine acum și mi s-a întâmplat să-mi curgă sucul în geantă”, ne-a spus revoltată Oana C. , clientul unui supermarket din Iași. Astfel de experiențe au fost povestite și în mediul online, pe diferite pagini de socializare, unde internauții s-au plâns de disconfortul creat, odată cu utilizarea noilor sticle. „Mi se pare cea mai proastă idee a UE din ultimii 10 ani! Chiar nu cred că va produce schimbări în reciclare. Cine vrea să recicleze, o face oricum. Să fim serioși, nu cred că marea poluare stătea în dopurile din plastic! ”, a spus un tânăr din Iași, pe Tik Tok. Unii oficiali din Ministerul Mediului sunt însă de altă părere. Deși recunoaște multe dintre inconveniente, secretarul de stat Bogdan Balanișcu ne-a transmis că, din punctul său de vedere este mai importantă reciclarea. „Cred că e mai importantă partea de reciclare decât un ușor disconfort. Impactul cred că este unul pozitiv, pentru că scopul acestei măsuri, de a ține capacul împreună cu sticla este tocmai acela de a putea să reciclăm aceste componente (…) Sincer, și eu am pățit-o recent, cu iaurt. Mi-am stropit tot costumul…”

Wall Street Journal: „Trebuie să reînveți practic cum să bei”

De altfel și prestigioasa publicație The Wall Street Journal a scris recent despre noul design al sticlelor de plastic și cum văd turiștii aceste schimbări. „Trebuie să reînveți practic cum să bei”, ”O schimbare în Europa care vizează reducerea deșeurilor oferă o nouă sursă de șoc cultural pentru turiști”, notează jurnaliștii WSJ, într-o ediție a acestei săptămâni.

 

Potrivit datelor statistice publicate de Parlamentul European, fiecare persoană care locuiește în UE a generat, în anul 2021, o medie de 36,1 kilograme deșeuri de ambalaje din plastic. În acest context se vorbește despre o creștere a volumului deșeurilor din plastic, cu aproximativ 30%, între anii 2010 și 2021. Asta înseamnă undeva la peste 8 kilograme în plus, de persoană. Conform aceleiași surse, la nivelul UE, în anul 2021, totalul deșeurilor de plastic produse a fost de 16,13 milioane de tone, din care aproximativ 6,56 milioane de tone deșeuri de plastic au fost reciclate. De asemenea, în datele centralizate la nivel european se mai arată că în anul 2019, materialele plastice au generat 1,8 miliarde de tone de emisii de gaze cu efect de seră, reprezentând 3,4% din emisiile globale. Se estimează astfel că, până în anul 2060, emisiile din ciclul de viață al plasticelor se vor dubla.

Citește și: 

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii